VPN هایی که نمی گذارند شما هک شوید/ کارشناسان پلیس فتا از رفع فیلترینگ خوشحال می شوند

از هفته گذشته که بروز اختلالاتی در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب هاوس، بحث هایی را درباره فیلتر شدن این شبکه اجتماعی مطرح کرد، مجددا موضوع تاثیر استفاده از VPN و فیلترشکن بر کاهش امنیت ارتباطات نیز در فضای مجازی داغ شد. این در حالی است که برخی کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند که استفاده از VPN می تواند در مواردی مفید باشد و حتی باعث ارتقای امنیت ارتباطات شود.

آسیب استفاده از پوسته غیررسمی کلاب هاوس برای کاربران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که مسئولان وزارت ارتباطات فیلتر شدن کلاب هاوس را تکذیب کرده و حتی اخطارهایی را نیز به اپراتورهای ارتباطی مبنی بر لزوم رفع اختلالات این شبکه اجتماعی فرستاده اند، اما با این حال، همچنان بسیاری از کاربران همراه اول، ایرانسل و رایتل ناچارند که برای دسترسی یافتن به کلاب هاوس از فیلترشکن استفاده کنند.

نکته دیگر نیز این است که کلاب هاوس نرم افزاری است که صرفا بر بستر سیستم عامل iOS ارائه شده است و تمام کاربران اندروید از جمله ایرانی ها برای دسترسی به این نرم افزار ناچارند که از پوسته های غیررسمی آن که توسط برنامه نویسان ایرانی یا خارجی طراحی شده است، استفاده کنند.

در این میان کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند که استفاده از پوسته غیررسمی کلاب هاوس بخصوص برای کاربران ایرانی اندروید که ناچارند برای دسترسی به این شبکه اجتماعی فیلترشکن‌های خود را نیز روشن کنند، بیش از پیش موجب به خطر افتادن امنیت ارتباطات کاربران اینترنتی می شود.

فرورتیش رضوانیه

فرورتیش رضوانیه محقق و کارشناس حوزه ارتباطات در این باره در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: کاربران فضای مجازی باید توجه داشته باشند که هر وقت برای ورود به یک نرم افزار فیلتر یا محدودشده از یک نرم افزار واسطه غیررسمی استفاده می کنند، هر سوء استفاده ای که از اطلاعاتشان انجام شود، مقصر شخص خودشان هستند و کلاب هاوس، تلگرام و سایر پلتفرم ها هیچ مسئولیتی را درباره این پوسته های غیررسمی نمی پذیرند.

VPN هم مفید است و هم مضر

نکته مهم دیگر نیز این است که از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات، استفاده از VPN نه تنها لزوما مضر نیست، بلکه در مواردی می تواند فوایدی هم برای کاربران به همراه داشته باشد و موجب افزایش ارتقای کاربران شبکه های اجتماعی شود.

رضوانیه نیز در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از فیلترشکن مفید است یا مضر، گفت: برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از VPN یا فیلترشکن به دلایلی امنیت ارتباطات اینترنتی را کاهش می دهد و برخی دیگر از کارشناسان هم به دلایل دیگر معتقدند که این کار امنیت ارتباطات را بالا می برد و نکته مهم اینجاست که هر دوی این صحبت ها در مواردی می تواند درست باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اما در هر صورت VPN یعنی یک سرور واسط که اطلاعات را از آن طریق به کاربران ارسال یا از آنها دریافت می کند، بنابراین در این سرور واسط هر اتفاقی بیفتد یا هر رخنه امنیتی بروز پیدا کند، امنیت ارتباطات کاربرانی که از آن VPN استفاده می کنند نیز کاهش می یابد.

ارتقای امنیت ارتباطات با استفاده از VPN توسط متخصصان

این کارشناس حوزه ارتباطات در بخش دیگری از صحبت هایش روی این نکته نیز دست گذاشت که برخی شرکت ها برای امن کردن تبادل اطلاعات از VPN استفاده می کنند. وی در این باره توضیح داد: شرکت هایی که خارج از ایران یا حتی داخل کشور از VPNهای معتبر برای ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات خود استفاده می کنند، برای این کار از متخصصان حرفه ای امنیت شبکه بهره می برند.

رضوانیه البته در این زمینه نیز هشدار داد که برخی VPNها ممکن است در ابتدا امنیت بالایی را برای ارتباطات ایجاد کنند، اما در ادامه برای استفاده کنندگان از آن خطرناک شوند؛ به گفته وی، این خطرناک شدن از آنجایی ناشی می شود که ممکن است کسانی که سرورهای واسط VPN را ایجاد کرده باشند، حتی بدون این که متخصصان امنیت شبکه متوجه شوند، از اطلاعات گوناگون سوء استفاده کنند و به همین دلیل، شرکت ها نیز همواره با احتیاط از VPN استفاده می کنند.

VPNهای امن را متخصصان شبکه تشخیص می دهند

رضوانیه در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر این که VPN صرفا راهکاری برای دسترسی به سایت های فیلترشده نیست، تصریح کرد: VPNها امکانات مختلفی را برای ارتباطات اینترنتی فراهم می کند که مهمترین آنها تغییر IP کاربرانی است که به آنها متصل می شوند، اما نکته اساسی اینجاست که VPNها هم می توانند امن باشند و هم ناامن.

این روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه ارتباطات در ادامه تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که همه مردم به سرورهای VPN امن که متخصصان این حوزه آنها را می شناسند، دسترسی ندارند و متاسفانه عموم کاربران از VPNهای رایگان استفاده می کنند و حتی کسانی هم که VPN می خرند، نمی دانند آن را از چه کسانی خرده اند.

وی با یادآوری هشدارهای پلیس فتا درباره لزوم استفاده نکردن از VPN عنوان کرد: پلیس فتا همواره هشدار داده است که مردم به اشتباه گمان می کنند که استفاده از VPN به آنها کمک می کند، بلکه VPN ممکن است بزرگترین ضربه را به آنها بزند، چراکه بسیاری از VPNهای موجود در فضای مجازی ناامن هستند.

این کارشناس حوزه ارتباطات تنها کسانی را که می توانند VPN امن را از ناامن تشخیص دهند، کارشناسان امنیت شبکه و سایر متخصصان این حوزه معرفی کرد و توضیح داد: از آنجایی که مردم عادی نمی توانند متوجه میزان امنیت یک VPN شوند، به راحتی ممکن است در دام VPNهای ناامن گرفتار شوند.

ارائه دهندگان VPN نوکر مردم دنیا نیستند

از قدیم گفته اند که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد و اساسا کاربران فضای مجازی باید به این نکته توجه داشته باشند شرکت هایی که فیلترشکن‌های رایگان ایجاد کرده و آن را به راحتی در دسترس کاربران قرار داده اند، قطعا خیرخواهشان نیستند و شاید به جز ارسال تبلیغات برای کاربران به فکر راهکارهای دیگری برای درآمدزایی و سوءاستفاده نیز باشند.

رضوانیه با اشاره به همین موضوع اظهار داشت: مردم باید توجه داشته باشند که هیچ چیز رایگانی کیفیت مطلوب را ندارد، ضمن این که کسی نوکر مردم دنیا نیست که سرورهای عظیم را اجاره کند و آنها را در قالب VPN و سرورهای واسطه ای به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد. بسیاری از موارد سرقت اطلاعات که در گوشی یا کامپیوتر انجام می شود نیز از طریق همین VPNهاست.

وی با تاکید بر این موضوع که حتی VPNهای غیررایگان نیز امن نیست، ادامه داد: با وجود این که بسیاری از کاربران، پول خرید VPNها را در همین سامانه شتاب خودمان پرداخت می کنند، اما عملا کاربران ما نمی دانند که از چه کسی VPN خریده اند و استفاده از این نوع VPNها نیز می تواند برایشان مضر باشد.

این کارشناس حوزه ارتباطات تصریح کرد: بنابراین استفاده از VPN به صورت کلی توصیه نمی شود، مگر این که کاربری که از آن استفاده می کند، متخصص باشد و ضمن پذیرش عواقب استفاده از VPN، بتواند ریسک این کار را هم کم کند.

مضرات استفاده بی رویه کاربران ایرانی از VPN

رضوانیه در بخش دیگری صحبت هایش نسبت به استفاده بی رویه کاربران ایرانی از VPN و فیلترشکن انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مردم ما صبح که از خواب بیدار می شوند، وقتی که هنوز دست و صورت خود را نشسته اند، VPN خود را روشن می کنند و بعد که هزارجور از اطلاعاتشان از طریق گوشی یا رایانه سرقت شد، هزار نفر دیگر را متهم می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: این در حالی است که این خود ما هستیم که با استفاده از VPN، راه نفوذ به اطلاعاتمان را برای افراد ناشناس باز می کنیم. فرقی هم نمی کند که این VPN را خریده باشیم یا رایگان باشد یا کسی آن را به ما داده باشد.

مزایای VPN چیست؟

این کارشناس حوزه ارتباطات البته این نکته را هم پذیرفت که در هر صورت استفاده از VPN با وجود تمام معایب آن می تواند مزایایی را نیز برای کاربران به همراه داشته باشد، از جمله این VPN با تغییر IP کاری می کند که کاربران به سایت هایی که در حالت عادی اجازه دسترسی ندارند، دسترسی پیدا کنند.

وی البته تاکید کرد با وجود این که برخی از این محدودیت ها از طریق ارائه دهندگان اینترنت در ایران اعمال می شود، اما بعضی خدمات و سایت ها نیز از طرف خود شرکت های سازنده آنها به دلیل تحریم های آمریکا برای ایرانی ها محدود شده اند و VPNها عموما می توانند از سد هر دوی این محدودیت ها بگذرند.

رضوانیه رمزنگاری شدن اطلاعات را از جمله دیگر فواید VPN دانست و اظهار داشت: اصولا یکی از دلایل مهمی که بسیاری از شرکت ها از VPN استفاده می کنند، همین امکانی است که این ابزار در اختیار آنها قرار می دهد و این شرکت ها لزوما به دنبال دور زدن فیلترها نیستند. البته همین رمزنگاری نیز ممکن است ناامن و خطرناک باشد و راهکار رفع خطر آن را فقط متخصصان امنیت شبکه می دانند.

هر فیلترشکنی را که گوگل پلی تایید کرد، استفاده نکنید

نکته دیگر این است که برخی کاربران فضای مجازی گمان می کنند که چون برخی فیلترشکن‌ها توسط گوگل پلی یا دیگر فروشگاه های رسمی نرم افزارهای موبایلی تایید شده اند، لزوما فیلترشکن‌های امنی هستند و استفاده از آنها هیچ آسیبی برایشان به همراه ندارد.

رضوانیه اما در پاسخ به این شائبه مطرح در میان کابران مجازی پاسخ داد: گوگل پلی یا اپ استور یا دیگر فروشگاه های نرم افزار تا زمانی که برایشان ثابت نشود یک نرم افزار خطرناک است، آن را حذف نمی کنند، بنابراین ممکن است در بسیاری از موارد هنوز برای این فروشگاه ها ثابت نشده باشد که فیلترشکن های عرضه شده در آنها خطرناک است و بعدا که این مساله بر آنها ثابت شد، این فروشگاه ها نرم افزارهای خطرناک را حذف می کنند.

فیلترینگ مردم را به استفاده از VPN سوق می دهد

این روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه ارتباطات به مخالفت کارشناسان این حوزه با فیلترینگ نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل مخالفت بسیاری از کارشناسان با فیلترینگ، این است که این کار، مردم را به سمت استفاده از فیلترشکن سوق می دهد، فیلترشکن هم یعنی نرم افزاری که به کاربران VPN ارائه می کند و خود VPN منجر به ناامنی ارتباطات می شود و همین مساله به بروز جرایم اینترنتی دامن می زود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این مساله، بخش زیادی از کارشناسان معتقدند که ضرر فیلتر کردن نرم افزارهای پرمخاطب برای کشور از سود آن بیشتر است، چراکه احتمال بروز تخلفات سایبری را افزایش می دهد؛ بنابراین شاید اولین کسانی که در صورت رفع فیلترینگ خوشحال شوند، کارمندان پلیس فتا باشند که همه روزه با این گونه جرایم دست و پنجه نرم می کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟