سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما آزاد با ماشین شخصی ممنوع! + علت

کرونای انگلیسی امسال عید و مسافرت امسال را هم تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: وزیر بهداشت التماس می کند که مردم سفر نروند و گفت: "التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود." وزیر التماس می کند مردم سفر نروند با این حال به نظر می رسد هستند خانواده هایی که آماده سفر نوروزی آماده می کنند. حالا که سفر با خودروهای شخصی با محدودیت روبرو شده برخی با قطار، هواپیما و اتوبوس به سفر خواهند رفت. بلیط فروشی انجام می شود در حالی که اگر مردم با خودروهای شخصی به سفر بروند دربرابر کرونا امنیت بیشتری دارند. حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره سفرهای نوروزی تاکید کرد: براساس مصوبه روز شنبه 16 اسفندماه ستاد ملی مبارزه با کرونا مسافرت صرفا به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع شده است.

کدام شهرها ممنوعیت سفر دارد

وی با اشاره به این که براساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها، افزود: 4 وضعیت داریم. وضعیت های قرمز و نارنجی محدود شده اند اما شهرهای در وضعیت زرد و آبی مشکلی برای سفر ندارند. اگر چه رویکرد تمام مسئولان برای تشویق نشدن به سفر است.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال که چرا بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار فروخته می شود؟ چرا با خودروی شخصی نمی توان سفر کرد؟ گفت: سفرها با سیستم حمل و نقل عمومی سفر انجام می شود برای مسافرت و تعطیلات نوروز نبوده است. از ابتدای کرونا سیستم حمل و نقل عمومی دچار عدم فعالیت نشده است. چون خیلی از مردم مجبورند برای بسیاری از امور اداری، مباحث درمانی و حقوقی از استان محل سکونت خودشان به استان دیگری سفر کنند. به همین دلیل فرآیند مسافرت با سیستم حمل و نقل عمومی متوقف نشده است. اما نکات پروتکلی در حوزه خدمات دهنده و خدمات گیرنده عملیاتی شده است. بحث فروش ظرفیت 60 درصد و رعایت موارد بهداشتی در قطار و اتوبوس از ابتدا بوده است. ضمن آن که از در دو سه ماه گذشته نیز کد ملی افرادی که می خواهند با سیستم حمل و نقل عمومی مسافرت کنند چک می شود. این مرحله ای اطمینان بخش است چون فردی که سابقه بیماری داشته یا آزمایش بیماری اش مثبت شده است اجازه مسافرت را ندارد.

حسین قاسمی نباید اینطور تصور کنیم که الان تصمیم گرفتیم سیستم حمل و نقل عمومی فعال باشد و خودروی شخصی غیرفعال، افزود: در طول یکسال گذشته این موضوع با رعایت پروتکل های بهداشتی و هماهنگی های بین وزارت راه و وزارت بهداشت عملیاتی شده است. ضمن آن که امورات ضروری مردم را نمی توانیم نادیده بگیریم. بسیاری از مردم مجبورند برای امور ضروری خودشان سفر کنند. بنابراین نباید بگوییم که این تصمیم مربوط به زمان حاضر است و در گذشته نبوده است.

90درصد مسافرت ها با خودروی شخصی انجام می شود

وی در پاسخ به این سوال که از 28 اسفند ادارات و بحث های حقوقی تعطیل است، چرا بلیط فروشی انجام می شود؟ گفت: مگر چند درصد مسافرت ها توسط حمل و نقل عمومی انجام می شود. یکی از دلایل این که مردم به سفر می روند این است که با وسیله نقلیه خود بروند تا هر جا دوست داشتند توقف کنند.

اما به نظر می رسد برخی برای دور زدن محدودیت ها اقدام کرده اند و زودتر خودروهای خود را به شهر مورد نظر خود برده اند. آنها منتظرند تا در تعطیلات نوروز با اتوبوس همراه خانواده به آن شهر بروند و از خودروی خود استفاده کنند. حسین قاسمی در واکنش به این موضوع تاکید کرد: در شرایطی هستیم که همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این شرایط عبور کنیم. انصافا مردم نیز همراهی کرده اند. اگر جمعیت 85میلیونی را ببینید بگویید 40میلیون این اقدام را انجام داده اند درست است اما وقتی مردم بیشترین همراهی را داشتند و درصد بسیار ناچیزی از افراد که به هر دلیلی فکر می کنند از این راه استفاده کنند نباید آن را به کل کشور تعمیم دهیم. در بخش اول مسافرت ها براساس آمار وزارت راه و شهرسازی 90درصد مسافرت ها با خودروی شخصی انجام می شود. بنابراین هدف گذاری خودروهای شخصی در واقع به این دلیل است که 90درصد ترددها با خودروهای شخصی انجام می شود. بنابراین جامعه هدف بزرگی را ما محدود می کنیم نه ممنوع.

وی با اشاره به 10درصد باقی مانده، افزود: از 10درصد باقی مانده بسیاری هستند که حاضر نیستند در شرایط شیوع کرونا مسافرت کنند. چون از مخاطرات هواپیما، اتوبوس یا قطار می ترسند. جامعه هدف یک دفعه ریزش می کند. بنابراین از درصد کمی از جامعه صحبت می کنید که در هر شرایطی بخشی از این درصد از منظر کنشگری و رفتاری اجتماعی همیشه دوست دارند ساز مخالف بزنند. نه در کرونا بلکه در تمام موارد این اتفاق رخ می دهد. البته افرادی که خودروهایشان را آنجا می برند، نمی توانند از آن استفاده کنند. به دلیل آن که پلاک غیربومی در هر شهری در 24ساعت یکبار جریمه می شوند. بنابراین این نیز راهکار نیست و افرادی که این اقدام را انجام می دهند تاوان آن را پس می دهند. امیدواریم که آنها گرفتار بیماری نشوند.

دستورالعمل ها به زودی منتشر می شود

حسین قاسمی با اشاره به تجربه یکساله کرونایی اظهار کرد: سعی کردیم اولویت سلامت را در همه تصمیمات ملاک عمل قرار دهیم. وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا به عنوان یک ستاد خاص که تمام ارکان نظام در آن حضور دارند تصمیمی می گیرد ما به عنوان کارگزاران شرایطی را فراهم می کنیم تا به نحو احسنت انجام شود. برای سفرهای نوروزی نیز دستورالعمل هماهنگی و مدیریت در عرصه اجرایی تدوین کرده ایم که در قالب اطلاعیه منتشر خواهد شد تا کمک کند شرایط را بهتر مدیریت کنیم.

عاجزانه می خواهیم مردم به ما کمک کنند

وی با تشکر از مردم که در طول یکسال گذشته یاری کردند، گفت: از مردم عاجزانه می خواهیم که باز به ما کمک کنند تا این شرایط را با همراهی هم پیش ببریم تا روند کنترل شده بیماری را ادامه دهیم و از خسارت های جانی و مالی بیشتر از این جلوگیری کنیم. امیدواریم با اقدامات بعدی از شر این ویروس منحوس به صورت کامل راحت شویم و روند عادی زندگی را برگردانیم. اگر چه براساس اعلام کارشناسان و متخصصان علم بهداشت ویروس کرونا به این زودی ها دست از سر دنیا برنمی دارند.

چگونگی عبور از مرزهای ایران در تعطیلات نوروز

بسیاری از کشورهای همسایه نیز عید نوروز را جشن می گیرند و همین امر باعث شده که ورود آنها به ایران یا خروج ایرانیان برای گذران عید نگرانی ها را افزایش دهد. دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال که مرزها در تعطیلات نوروزی چه شرایطی خواهند داشت؟ تاکید کرد: تنها مرزهایی که تردد مسافری در آن ممنوع شده است، مرزهای عراق است. اما سایر مرزها از زمان شیوع کرونا ترددها کاهش یافته است. با هماهنگی های انجام شده ویزاهایی که قبلا صادر می شد مدیریت شده و تنها در چند گروه ضرورت دار ویزا صادر می شود آنهم با شرط آن که گواهی سلامت و آزمایش های لازم را بدهند. در ایام نوروز نیز بحث مسافری نداریم بلکه فقط بحث تجارت و واردات و صادرات را داریم که از ابتدای کرونا متوقف نشده و نمی شود. ترانزیت از ابتدای شیوع متوقف نشده بود در عید نیز متوقف نمی شود. در بحث مسافری براساس محدودیت در صدور روادید از امور خارجه ورودی مسافران مدیریت شده انجام می شود. ضمن آن که در روز شنبه 16 اسفند ماه مصوب شد که هلال احمر در مرزها مستقر شود برای کمک به دوستان وزارت بهداشت تا کنترل ها بهتر انجام شود. اگر بشود از 25 اسفند هلال احمر در مرزها مستقر می شوند تا کنترل ها با دقت و حساسیت بیشتر پیگیری شود.

برخی از تورهای ترکیه پابرجاست و با تبلیغ تور واکسن کرونا، مسافران را به کشور ترکیه می برند. حسین قاسمی درباره خروج مسافران گفت: بحث کشور خاصی نیست. همه کشورها پروتکل های محدویت زایی را در مرزها اعمال کرده اند. اگر این محدودیت ها اجازه دهد خروجی ها در قالب این محدودیت ها انجام خواهد شد. از منظر تردد در مرزها ورود و خروج تابع محدودیت های کشور مقابل هستیم که اجازه می دهد یا شرایطی برای ترددها ایجاد می کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 669320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟