خروج سرمایه های کشور توسط دلالان /20درصد واحدهای صنعتی تعطیل شدند

بیکاری و آمارهای آن بیشتر از آمارهای رسمی است که اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اقتصاد ایران در جنگ تورم و تحریم افسارگیسخته و قیمت ها هر روز افزایش می یابد و از این سو حقوق ها کفاف زندگی و معیشت را نمی دهد و با وجود آن که استانداران از کاهش بیکاری آمار می دهند، با وجود شیوع کرونا کارهای بسیاری تعطیل شدند و کارگران و کارفرماهایشان بیکار شده اند. کرونا انگار تبری شده است بر تن خسته و رنجور درخت اقتصاد ایران و جهان. کرونا چه بلایی سر مشاغل آورده است؟ چه مشاغلی از بین رفته است؟ چند درصد به تعداد بیکارها در دوره کرونا افزوده شده است؟ اصغر آهنی ها، عضو کارفرمایی شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: اول باید نمایی کلی از اشتغال داشته باشیم. 32درصد اشتغال متعلق به صنعت، 18 درصد کشاورزی و 50 درصد به حوزه خدمات است.

90درصد اشتغال در واحدهای خرد

وی افزود: 80درصد صنعت واحدهای خرد و کوچک و 20درصد واحدهای بزرگ است. عمد صنعت های خرد و کوچک واحدهای زیر 10نفر هستند. این واحدها در دوره کرونا آسیب پذیری زیادی در برابر مصرف، تامین نقدینگی و مواداولیه دارند. از سوی دیگر حدود 90درصد اشتغال در واحدهای خرد و کوچک هستند. اشتغال کشور اشتغال خرد است. این واحدها با نسیم های مختلف مانند کرونا، رکود و... آسیب می بینند. شرایط واحدهای کوچک با شرایط واحدهای بزرگ فرق دارد و باید قوانین خاص خود را داشته باشند. از قانون سوم توسعه نیز اصلاح قانون در دستورکار قرار گرفته شده اما تا به امروز اتفاقی در این مورد نیفتاده است.

بیمه بیکاری شامل حال چه کسانی می شود؟

عضو کارفرمایی شورای عالی کار با اشاره به این که بسیاری از مشاغل در حوزه خدمات تعطیل است، گفت: طبیعی است که شاغلان در این حوزه درخواست بیمه بیکاری داشته باشند. آمار رسمی بیکاران یا درخواست برای استفاده از بیمه بیکاری برای افرادی است که بیمه شده اند. اما آماری از شاغلانی که بیمه ندارند وجود ندارد. افرادی که درخواست بیمه بیکاری دارند، سابقه بیمه ای بالایی داشته اند اما بسیاری هستند که سابقه شان برای درخواست بیمه بیکاری کم است.

علت آسیب پذیر شدن کارگر و کارفرما

اصغر آهنی ها با بیان این که مشاغل دو رکن دارند، کارفرما و کارگر، اظهار کرد: سهمگین ترین تحریم ها به ایران تحمیل شده است و این دو رکن آسیب پذیر شده اند. اما در بعضی از مواقع نیز سوءمدیریت و ضعف در مدیریت اجرایی در کنترل قیمت و قطع دست سوءاستفاده گران را شاهد هستیم. این باعث شد که تورم بسیاری به وجود آید و مردم با مشکل روبرو شوند. همه معتقدم اجناس به دلیل نبود کنترل با قیمت های بالایی به دست مردم برسد. در حال حاضر در حوزه کار مشکل داریم و کارگر نیز با این تورم دچار مشکل است. هم کارگر و هم کارفرما شرایط خوبی نیست و دخالتی در اشکالات به وجود آمده نداشته اند. در حقیقت گریبان ما را مشکلاتی گرفته که در به وجود آمدن آن هیچ نقشی نداشتیم.

وی افزود: قطعا باید پاسخگوی این مشکلات مجلس و دولت باشد. ما کمترین پاسخگویی را شاهد هستیم و بیشترین بار را هم به دوش بخش خصوصی و فعالان اقتصادی می اندازند. معادل بسیار پیچیده شده است که هم کارگر و هم کارفرما مشکل دارد. چگونه باید زندگی کارگر تامین و سرمایه کارفرما حفظ شود؟ مجلس در قانونگذاری و تعیین بودجه و دولت در اجرای صحیح این قانون وظایفی دارند.

20درصد واحدهای صنعتی تعطیل شدند

عضو کارفرمایی شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که کرونا چه بلایی بر سر مشاغل ایران آورده است، تاکید کرد: شرایط واحدهای خدماتی بسیار بدتر از واحدهای صنعتی است. اما آماری که از شهرک های صنعتی گرفته ایم 20درصد تعطیل بوده اند، واحدهایی که بالای 70درصد فعالیت دارند 20درصد هستند و 20 درصد واحدهای تجاری بین 70 تا 50درصد فعال هستند. حدود 40درصد واحدهای تجاری نیز در ظرفیت پایین فعالیت می کنند. برعکس واحدهای بزرگ دولتی و نیمه دولتی با افزایش نرخ های سنگین در سال گذشته سودهای بسیار زیادی به دست آوردند و نهایتا قیمت اجناس را افزایش دادند و به دست مردم رساندند. این واحدها جزایر منفک شده ای هستند که به عام و کلان اقتصاد کشور توجه نمی کند.

آمار نیروهای تعدیل شده کم نیست

وی در پاسخ به این سوال که آمار نیروهای تعدیل شده چقدر است؟ گفت: آمار رسمی را تامین اجتماعی اعلام می کند اما قطعا آمار واقعی بیش از این است. چون بعضی از افراد شامل بیمه بیکاری نمی شوند یا جایی هستند که بیمه نشده اند. تعداد این افراد کم نیست.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار تاکید کرد: با توجه به شرایط امروز صنعت هتلداری و گردشگری تقریبا نابود شده است. حمل و نقل نیز خسارت های بسیار سنگینی متحمل شد. وقتی بازار راکد می شود، جذب نیرو کم می شود. بعضی از مشاغل کامل تعطیل شده اند و بعضی از مشاغل 20 تا 50 درصد راندمان دارد. درصد بسیار کمی بالای 70درصد راندمان دارد. برای اصلاح این حوزه ها برنامه های کلان نیاز است. اگر هر بخشی وظایف خود را به درستی انجام داده بود حالا دچار این شرایط نبودیم. به نظر من نه مجلس وظیفه اش را درست انجام داد نه دولت.

هر چقدر حقوق کارگران افزایش یابد صنعت بیشتر می خوابد

بسیاری از کارگران در تامین معیشت خود با مشکل روبرو شده اند. اصغر آهنی ها در پاسخ به این سوال که چرا حقوق آنها افزایش نمی یابد؟ گفت: تولید واحدهای خرد توان ندارند دستمزد را بیشتر ندارند. در این بحران هر چقدر حقوق کارگران افزایش یابد صنعت ریزش بیشتری خواهد داشت و در پی آن بیکاری و تعدیل نیرو نیز افزایش می یابد. دنبال این هستیم که ضمن تامین معیشت و هزینه های زندگی اشتغال و صنعت را حفظ کنیم.

سرمایه داران از ایران نمی روند

عضو کارفرمایی شورای عالی کار با اشاره به این که امیدواریم با یک سیاست درست قانونی و اجرایی در بخش های اقتصادی و عبور از بحران ها سال بعد بتوانیم بحران اقتصادی را رد کنیم، افزود: امیدواریم کسب و کار رونق بگیرد تا حال و روز کارگر و کارفرما نیز خوب شود. همه علاقمند هستیم که شرایط را بهبود ببخشید.

اصغر آهنی ها در پاسخ به این سوال که اگر شرایط همین گونه پیش برود با مشکل روبرو نخواهیم شد و سرمایه ها از ایران خارج نمی شود؟ گفت: ما افتخار می کنیم که در این شرایط بحران ها فعالیت اقتصادی داریم و انشالله بحران ها را پشت سر می گذاریم. ضعف مدیریتی و کار کارشناسی زیاد است. اگر بسترهای اقتصادی را سهل نکنیم و مشکلات نقدینگی آن را حل نکنیم بسیاری از واحدها با این شرایط پیش خواهند رفت. ما هنوز نیروی انسانی داریم و اگر از واحدهای خرد حمایت نکنیم آسیب پذیری آنها بیشتر خواهد شد. اما تولید کننده سرمایه خود را کف کارخانه (زمین و ماشین آلات) گذاشته است بنابراین از ایران نمی رود و سعی می کند چرخ اقتصاد و کارخانه اش بچرخد. اما دلالان سرمایه ها را از ایران خارج می کنند. تولید کننده می ایستد و تلاش می کند تا اقتصاد روی پا بایستد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658046 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟