انتقاد ابتکار از تبعیض سنی در وام ازدواج

وام ازدواج برای زیر 25 ساله ها و بالای این سن متفاوت است. این موضوع انتقاد معاون امور زنان و خانواده‌ رئیس جمهوری را در پی داشت.

به گزارش رکنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در نشست روز چهارشنبه و هفته‌ بزرگداشت زن، ضمن تبریک و گرامی داشت روز زن، بیان کرد: تمام هدف و تلاش ما در دولت دوازدهم شفاف سازی در حوزه زنان بوده است و همیشه پذیرای نقد و پیشنهادات بودیم و تشکر می‌کنم از کسانی که از زاویه نقد یا حمایت ما در این دولت را یاری کردند.

وی ادامه داد: این آخرین هفته‌ زن در دولت دوازدهم است که آخرین دستاورد در این دولت در حوزه زن را ارائه می‌دهیم، یکی از آنها تدوین برنامه در عدالت جنسیتی با همکاری ۳۱ استان بود که الان ۳۱ سند استانی داریم، تا الان از ۵ استان گزارش دریافت کردیم که رضایت بخش بوده، البته کمبودهایی وجود دارد که باید جبران شود.

ابتکار افزود: سامانه الکترونیکی در نظر گرفته شده که ۸ محور با موضوع عدالت جنسیتی خواهیم داشت، همچنین برنامه ستادی دستگاه‌ها را در هفته‌ آتی معرفی خواهیم کرد، اتفاق مهم دیگر شاخص‌های خانواده بر اساس سیاست‌های خانواده محور ابلاغیه رئیس جمهوری است که اگر تصویب شود نشان خواهد داد سیاست خانواده محوری برای این دولت امر بسیاری مهم است.

وی ادامه داد: در همکاری‌های بین دستگاهی ما با ۲۵ دستگاه همکاری داریم که این ارتباط‌ها با محوریت شاخص خانواده بوده که باعث پای کار بودن دستگاه‌ها شده و تا الان تفاهم نامه‌ی رها شده نداشتیم، همچنین همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و مردم داشتیم که پروژه‌های زیادی را جلو بردیم.

ابتکار افزود: ما تنظیم لوایحی را تقدیم دولت کردیم، همچون لایحه‌ حمایت از حقوق نوجوان‌ها، لایحه تامین شناسنامه کودکان مادر ایرانی و مهم‌ترین آن لایحه حمایت از حفط کرامت زنان در برابر خشونت بود که با همکاری قوه قضیاییه در اجماع دو قوه است که می‌خواهیم دولت در اولین فرصت به آن بپردازد.

موافق منع غربالگری نیستم

وی در مورد ماجرای منع غربالگری زنان باردار، گفت: امکانات و فناوری‌هایی داریم که در گذشته نبوده، اما الان برای تشخیص مشکلات ژنتیکی جنین به ما کمک می‌کند و اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد و برای خانواده‌هایی که مشکل ژنتیکی دارند و یا در این زمینه خطری تهدیدشان می‌کند باید به صورت اجبار باشد چون اگر مادر اطلاعات کافی داشته باشد قطعا انتخاب بهتری خواهد داشت و اصلا با رویکردی که یکی از خانم‌های مجلس اعلام کرده موافق نیستم.

ازدواج کودک فرصت کودکی کردن را از او می‌گیرد

ابتکار با اشاره به اینکه همه‌ کارشناسان در مورد ازدواج کودک اتفاق نظر دارند، بیان کرد: همه‌ کارشناسان فرد زیر ۱۳ سال را کودک می‌دانند و در این سن دختران بلوغ کافی نخواهند داشت که ازدواج در آن سن برای انها باعث ایجاد مشکلاتی خواهد چون باید به کودک فرصت مناسبی برای کودکی کردن بدهیم تا شخصیت سالم آن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: عوارض این موضوع برای همگان روشن است و مخالفت با کودک همسری به معنای ازدواج در سن بالا نیست، مثلا شاید دختر ۱۶ ساله‌ایی از بسیاری جهات آماده‌ ازدواج باشد اما در نظر داشته باشید که طبق قوانین کنوانسیون فرد زیر ۱۸ سال کودک است و از یک سری حقوق مثل گواهینامه، حق گرفتن وکیل، حضور در دادگاه و حتی گرفتن مهریه محروم است.

ابتکار ادامه داد: در رابطه با ازدواج کودک تبصره‌هایی داریم که تلاش ما این است تا آن تبصره‌ها را از بین ببریم و موضوع دیگر در این زمینه بحث فرهنگ است که آنهم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

آمار دقیقی از اینکه وام ازدواج چقدر باعث افزایش ازدواج کودک شده نداریم

ابتکار در مورد قوانین وام ازدواج برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۴ سال و تاقیر ان بر ازدواج کودک، ادامه داد: ما آمار دقیق از اینکه وام ازدواج چقدر بر ازدواج کودک اثر داشته نداریم، در نظر داشته باشید که یکی از راه‌های جلوگیری از ان در دولت، مقابله با از تحصیل جاماندن کودکان است چون تحصیل کودکان در این امر تاقیر گذار خواهد بود.

وی گفت: وقتی ازدواج کودک را به عنوان یک معضل اجتماعی در نظر بگیریم نگاه‌های بهتری به آن خواهد شد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: البته در رابطه با قانون این لایحه بررسی بیشتری شود و هنوز قطعی نشده اما نباید ایجاد تبعیض کند، مثلا بین دختر ۲۳ و ۲۴ ساله‌ایی که قصد ازدواج دارند تفاوت وجود داشته باشد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655489 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟