نژاد بهرام: اگر حزب تصمیم بگیرد نامزد ریاست جمهوری می شوم / احمدی نژاد هم وزیر نبود اما رئیس جمهور شد

انتخابات / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اعظم طالقانی، فعال حوزه زنان در اعتراض به تفسیر مردانه از عبارت «رجال سیاسی» در قانون انتخابات ریاست جمهوری نامزد این مسند شد و سال 96 اعلام کرد: "تا زنده هستم در ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنم."

و اما  امسال با  اعلام رسمی سخنگوی شورای نگهبان تابوی حضور زنان در ریاست جمهوری شکسته شد. برخی در این میان اما معتقدند که زنان سیاست ورزی نکرده اند و به وزارت نرسیده اند بنابراین نمی توانند رئیس جمهوری یک کشور را اداره کنند. زهرا نژادبهرام، فعال حوزه زنان و عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درمورد حضور زنان در بین کاندیداهای مرد ریاست جمهوری به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: من فکر می کنم از اول نیز برای ریاست جمهوری زنان مشکل نداشتیم اما خوانش های متفاوتی از قانون صورت گرفته بود و با این موضوع که کلمه "رجل" مفهوم مردانه دارد، سعی می شد مراکز رسمی از کاندیداتوری زنان استقبال نکنند. در حالی که در متن مجلس ابتدای انقلاب این مفهوم را نمی رساند. افرادی که در آن زمان عضو مجلس بودند این مفهوم (رجل به معنی مرد) را قبول نداشتند و اگر می خواستند حتما از کلمه "مرد" استفاده می کردند.

رجل فردی است که کارکرد سیاسی دارد

وی با اشاره به این که از نظر پایه ای این موضوع زیر سوال بود، افزود: در قانون اساسی ایران نسبت به حقوق زنان، مردان و شهروندان تاکید شده و در انتخابات تفکیکی قائل نشده است. کلمه "رجل" ابهاماتی ایجاد کرده بود که عده ای معتقد بودند باید متن مذاکرات مجلس در آن زمان بررسی شود. متن مذاکرات مبنی بر این بود که کلمه "رجل" عام است و قرار نیست به جای کلمه مرد استفاده شود. رجل به معنای فردی است کارکرد سیاسی دارد. با این نقطه نظری که سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرده اند این ابهام و سوءتفاهم یا همان نگرش و خوانش خاص را تغییر یافته دیدیم.

ظرفیت قانونی حضور زنان در انتخابات

نژادبهرام با بیان این که در گذشته نیز زنانی را داشتیم که علاقمند و کاندیدای ریاست جمهوری شده بودند. شاخص زنانی که برای تغییر خوانش "رجل" تلاش کرد مرحوم اعظم طالقانی است که زندانی رژیم سابق، زنی توانمند و آشنا با مسائل سیاسی بود. این تغییر خوانش مسئله خوبی است اما به معنای این نیست که مسئله جدیدی به وقوع پیوسته است. ظرفیت حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری در قانون اساسی وجود دارد.

زنان در معرض رای مردان

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این که زنان قابلیت و شاخص های حضور در رقابت های سیاسی را دارند، اظهار کرد: مردم باید به کاندیداها رای بدهند. این که مردم مرکز انتخابات هستند یک مبحث است ولی در معرض انتخابات قرار گرفتن زنان بحث دیگری است. زنان با خوانش گذشته اجازه نداشتند در معرض رای مردم قرار بگیرند. اما با مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان زنان می توانند در معرض رای مردم قرار بگیرند.

دستجردی و ابتکار تنها گزینه های انتخاباتی نیستند

گفته می شود ما زنانی نداریم که سیاست ورزی را کامل طی کرده باشند و تنها دو گزینه مرضیه وحید دستجردی و معصومه ابتکار را در سطح رسیدن به منسب ریاست جمهوری هستند. نژادبهرام در پاسخ به این سوال که آیا فقط دو گزینه در ایران وجود دارد؟ گفت: دستجردی و ابتکار جزو افتخارات حوزه زنان هستند ولی ما زنان دیگری را هم داریم که در کنار این دو زن سیاستمدار ظرفیت رسیدن به ریاست جمهوری را دارند و مراحل سیاسی آن را هم طی کرده اند. این نیست که جامعه زنان دسته خالی باشد، اتفاقا دست جامعه زنان پر است و ظرفیت های بسیاری در این حوزه وجود دارد. بالاترین پست احمدی نژاد، رئیس دولت نهم و دهم شهرداری بود و سابقه وزارت نداشته است. ولی توانست در عرصه رقابت مشارکت کند و رای مردم را هم گرفت.

جامعه احتیاج به نگاه مادرانه دارد

وی با اشاره به این که زنان نشان داده اند هر وقت وارد عرصه مسئولیت شده اند سلامت اخلاقی داشتند، افزود: نگاه زنان به مسائل سیاسی از جنس مادرانه است. جامعه نیاز به حمایت و نگاه مادرانه دارد. جامعه احتیاج دارد که مسائل و مشکلاتش دیده و حل شود نه آن که با برخوردهای خشن و خاص با مسائل برخورد شود. از سوی دیگر زنان نشان داده اند که همیشه از ظرفیت های کارشناسی به خوبی استفاده کرده اند و در شیوع کرونا این موضوع کاملا مشخص شد. 7 کشوری که رئیس جمهورانشان زن بودند در عرصه مبارزه با کرونا موفق بودند. حتی در عرصه مقبولیت رهبران کشورهای جهان مرکل با اقبال عمومی 80درصد مقام اول را به دست آورد. این تجربه های جهانی را نمی توان نادیده گرفت چرا که ذخیره بشری جوامع است.

 توسعه با مدیریت زنان شتاب می یابد

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: تجربه نشان داده است هر جا که زنان ورود پیدا کردند با استفاده از تجارب کارشناسی و با توجه به سلامت اخلاقی و مالی توانسته اند ظرفیت های جدیدی را برای جامعه فراهم کنند. از سوی دیگر جوامعی که با رهبران زن همراه بوده است همواره مسیر توسعه را با شتاب موثری طی کرده است.

زنان دچار قهر سیاسی نمی شوند

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آیا زنان و جامعه قهر سیاسی را در پیش گرفته اند؟ گفت: زنان دچار قهر سیاسی نشده اند، شاید این اتفاق برای جامعه رخ داده باشد اما زنان می دانند برای رسیدن به چه نتیجه ای در حوزه زنان قدم می زنند و فعالیت می کنند. آنها مشکلاتی که در طول تاریخ برای زنان به وجود آمده را مرتفع می کنند. در یک دوره ای در ایران و تمام دنیا اجازه تحصیل به زنان نمی دادند. قبل از انقلاب میزان 25درصد زنان تحصیلکرده بودند اما حالا بالای 85درصد رسیده است. رسیدن به این آمار به دلیل زحمات مادران و مادربزرگان ماست.

تلاش برای رفع تبعیض ها توسط زنان

وی با بیان این که زنان هدفگذاری کرده اند به همین دلیل دچار یاس نمی شوند و معتقدند که زنان همچون مردان می توانند در عرصه سیاست و اقتصاد ورود و راه حل ها را پیدا کنند و حتی می توانند در عرصه سیاسی اشتباه کنند، اظهار کرد: مردان در عرصه سیاسی دچار اشتباه شده اند و زنان هم می توانند اشتباه کنند. تمام فعالیت زنان این است که این مشکل جنسیتی را بردارند. در عرصه های فردی شاید که علائق زنانه یا مردانه باشد، تفاوت ها و تمایزات جنسیتی طبیعی است اما ربطی به نقش های اجتماعی افراد ندارد. وقتی یک زن وارد نقش اجتماعی می شود قرار نیست فقط مادر باشد بلکه قرار است به عنوان یک عضو سیاسی، نماینده مجلس، وزیر یا شورای شهر فعالیت کنم. در دنیا شاهد بودیم که زنان جوان پست وزارت داشتند یا نماینده مجلس بودند اما فرزندی به دنیا آورده اند. دو مقوله نقش مادری و نقش اجتماعی هیچ ربطی هم ندارد. تلاش زنان رفع این تبعیض ها و اختلافات در نقش های اجتماعی است بنابراین هرگز دچار یاس و ناامیدی نمی شوند. طبیعتا زنان در فعالیت های اجتماعی (با توجه به شرایط خاص هر جامعه) افت و خیزهای خود را دارند اما این به معنی یاس نیست.

اقبال عمومی از کسب ریاست جمهوری توسط زنان

نژادبهرام با اشاره مجدد به تغییر خوانش کلمه "رجل" افزود: امروز ما زنان زیادی داریم که می توانند مانند مردان نامزد شوند تا در معرض انتخاب قرار گیرند. قرار نیست امتیازی به کسی داده شود بلکه مهم اقبال عمومی است. معتقدیم که اقبال عمومی به سمت زنان بسیار بیشتر خواهد بود. خوشبختانه عصر انقلاب ارتباطاتی، شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگار است و اینقدر اخبار وجود دارد که مردم می بینند بحران کرونا به کدام کشورها خسارت بیشتری زده یا جان بیشتری را گرفته است. مردم در این شرایط می بینند در کشورهایی که زنان رهبر کشوری بودند در حوزه خدمات اجتماعی و رفاهی چقدر موفق تر عمل کرده اند. ما معتقدیم اگر زنان در معرض انتخابات قرار گیرند شانس برنده شدن شان اگر اندازه مردان نباشد کمتر از آنها نیست.

استراتژی هوشمندانه جلب مشارکت مردمی

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که گفته می شود حضور زنان در انتخابات برای کشاندن مردم پای صندوق های رای است. آیا با این موضوع موافق هستید؟ اظهار کرد: من می گویم اگر این استراتژی جلب مشارکت مردم در انتخابات است، استراتژی هوشمندانه ای است. به نظر من هیچ اشکالی ندارد. اگر این استراتژی در جهت ترغیب باشد اشکالی ندارد چون زنان هم می توانند در این فضا به اهداف خود در حوزه اجتماعی برسند و گام های بلندی بردارند. من به هر کسی که به این موضوع به عنوان یک استراتژی نگاه کرده تبریک می گویم.

جایگاه زنان چقدر به آنها قدرت می دهد؟

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که زنان در مجلس و دیگر حوزه ها برای رسیدن به اهداف خود با سد مردان روبرو بودند، رئیس جمهور زن در جامعه مردانه با مشکل روبرو می شود؟ گفت: ممکن است در این حوزه نیز سقف شیشه ای معنا داشته باشد. معتقدم اولین مقیاسی که علیرغم فرهنگ مردانه بر فعالیت زنان تاثیرگذار است، میزان قدرت است. یعنی جایگاه زنان چقدر به آنها قدرت می دهد؟ قدرت می تواند بسیاری از نگرش های مقاومت جویانه در برابر زنان و ادبیات فکری در برابر زنان را مرتفع کند یا حداقل فشار آن را کم کند. جایگاه ریاست جمهوری بسیار قدرتمند است. تنها نهاد انتخابی پرقدرت است که میزان رای آن با رای مجلس یا نهادهای دیگر نیست. زنان می توانند با آرای سنگین پشت سرشان از قدرت شان استفاده کنند و پیشتازانه عمل کنند.

زنان در ریاست جمهوری شاخ و شانه نمی کشند

وی با اشاره به قدرت مجاب کنندگی و گفتگوی زنان، افزود: قرار نیست در این جایگاه شاخ و شانه ای کشیده شود. قرار است مسائل حل شود. رئیس جمهور همکارانش را انتخاب می کند طبیعتا از کسانی انتخاب می شوند که بیشترین میزان همگرایی را داشته باشند. بنابراین افرادی انتخاب می شوند که فاقد نگرش رویارویی با زنان باشند و برایشان فرق نکند که رئیس شان زن باشد یا مرد، مهم کاری است که به جامعه ارائه می کنند.

اگر حزب تصمیم بگیرد نامزد ریاست جمهوری می شوم

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که اگر شرایط مناسب باشد شما نامزد ریاست جمهوری می شوید؟ تاکید کرد: من بخواهم به عنوان یک فرد کاندیدای ریاست جمهوری شوم، شخصی است. اما اگر در جریان سیاسی و حزبی که به آن متعلق هستم به این نتیجه برسند دستورالعمل می شود.اگر حزب تصمیم بگیرد نامزد ریاست جمهوری می شوم. چون با آنها ارتباط سیاسی دارم و حزب است که تصمیم می گیرد. من در تجربه در معرض رای مردم قرار گرفتن را داشتم و افتخار می کنم که مردم به من اعتماد کردند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟