چند سالی است که که اشکال غلط و عجیب و غریبی از عزاداری برای اموات به طرق. مختلفی بروز پیدا می‌کند؛ از تاج گل‌های میلیونی، سنگ قبر‌های میلیاردی تا طراحی‌های فشن از عکس چهره متوفی و حتی فیگور‌های عاشقانه بر روی سنگ قبر.

قبلا در مورد هزینه‌هایی که برای سنگ قبر و تاج گل‌ها و این گونه سبک‌های غلط عزاداری برای اموات شده است با شما سخن گفته ایم. این بار موضوع صحبتمان پیرامون سبکی دیگری است که در پروسه مرگ و میر باب شده و در بهشت زهرا دیده می‌شود.

سبکی که این بار با حک شدن تصاویری از مرده به اشکال مختلف بر روی سنگ قبور، نمایشگاهی از خودنمایی را به نمایش گذاشته است.

نواختن موسیقی در بهشت زهرا

قدیم تر‌ها وقتی وارد محیط بهشت زهرا می‌شدیم، آهنگی جز سمفون اشک و ناله و درد و آه نمی‌شنیدیم و مناظری، چون سادگی و غم و اندوه نمی‌دیدیم، اما هرچه روزگار به پیش می‌رود، سمفونی آه و اشک و ماتم کم رنگ شده و جای خود را به آلات موسیقی داده است.

در قدیم بر سر مزار میت مداحی دعوت می‌شد تا با خواندن زیارت عاشورا، مداحی و ذکر مصیبتی از اهل بیت علیهم السلام و خواندن فاتحه توسط بازماندگان، دسته گلی ارزشمند تهیه شود و برای شادی روح متوفی هدیه کنند و از طرفی هم شرکت کنندگان در این مراسم حداقل برای دقایقی به فضای غیر مادی رفته و دقایقی را به عالم پس از دنیا فکر کنند و بدانند که مرگ حق است و همه رفتنی هستند؛ آیا برای این رفتن آماده اند؟

اما این حال و هوا این روز‌ها محدود به عده‌ای از خانواده‌های محدود شده و بسیاری از مراسمات تشییع جنازه و تدفین‌ها حال و هوای دیگری به خود گرفته اند؛ حضور مداح و روضه خوان و قاری قرآن جای خود را به نوازندگان داده اند و بر سر مزار مردگان موسیقی می‌نوازند.

نصب سنگ قبر‌های فشن برای اموات

پروسه‌ی بعدی که بازماندگان برای میت و متوفای خود انجام می‌دهند و آن هم دستخوش تغییرات محسوسی شده است سنگ قبر است.

این سنگ نشانی است برای معرفی میت که روی آن نام و نام خانوادگی، تاریخ زادروز، تاریخ درگذشت، سروده و یا گفتاری پرمعنا درباره فرد درگذشته و نماد و نشانه‌هایی پرمعنا و گاه تصاویر ساده‌ای است که به نام و یاد میت است روی آن حک می‌شود.

اما این روز‌ها گویی سنگ قبر‌ها رنگ و بویی دیگر پیدا کرده اند؛ رنگ و بویی از تجمل گرایی و مد و فشن، رنگ و بویی که حاکی از چشم و هم‌چشمی‌ها و تغییر سبک زندگی است تا جایی که ظاهر گورستان‌ها هم به محل فشن و آلبوم عکس اموات تبدیل شود! و البته هزینه‌های گزافی که برای این عمل پرداخت می‌شود.‌ای کاش که به جای توجه کردن به این ظواهر و مدپرستی، تجمل گرایی‌ها و چشم هم چشمی ها، تا جایی که به مردگان هم رحم نشده، چقدر خوب می‌شد در کسب فضیلت‌های اخلاقی و مقامات معنوی، چشم و هم چشمی داشتیم، همان طور که در قرآن بار‌ها مطرح شده، ولی یا نشنیده ایم و یا خود را به نشنیدن زده ایم: «سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا کَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ: بر یکدیگر سبقت گیرید برای رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتی که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین است.» ۱ یا «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ: شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمان‌ها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است.»

سخنی با بازماندگان عزیز‌ای عزیزان! خواهش می‌کنم به فکر اموات و میت از دست رفته تان باشید، او راه سختی را شروع کرده است و مسیر دشواری را در پی دارد.

خداوند در تعریف روز قیامت، نقش تعیین کننده را در اعمال انسان دانسته و فرموده است: «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ: روزی که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند.» ۳

فراموش نکنیم که ارتباط باقیست، نامه اعمال عزیزانی که از پیش ما رفته اند هنوز باز است، آثار عمل نیز مترتب می‌گردد؛ لذا به دعای زنده، ثواب خیرات و مبرات و نیکی‌ها [که بین زندگان معمول می‌گردد]به از دنیا رفته نیز می‌رسد؛ «إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ» ۴ این ماییم که مردگان را زنده مى ‌کنیم و هر چه را از پیش فرستاده ‌اند و آثارشان را مى ‌نویسیم، و همه چیز را در لوحى نمایان بر شمرده‌ ایم.

پی نوشت:

۱- حدید/۲۱،

۲-آل عمران/۱۳۳،

۳- آل عمران/۳۰،

۴- یس، 12

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟