برنامه هفتم توسعه چیست؟

به گزارش رکنا، یک اقتصاددان با بیان اینکه برنامه داشتن شرط لازم توسعه است اما کافی نیست، گفت: وجود بعضی زیرساخت‌ها و اقدامات کامل نیز برای تحقق برنامه توسعه ضروری است. همچنین این برنامه باید مجریان کارآمد داشته باشد.

سند برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور با حضور رئیس‌جمهور و نخبگان کشور شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه رونمایی شد.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در همایش معرفی سند برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، ضمن اشاره به تحول سند برنامه هفتم نسبت به نسخه‌های پیشین آن اظهار کرد: تدوین لایحه برنامه هفتم از نیمه سال گذشته و با ریاست میرکاظمی آغاز شد، البته در زمان مدیریت من، برنامه هفتم در تدوین فرازهای پایانی خود قرار داشت. رویکردی که در تدوین برنامه هفتم وجود دارد با گذشته متفاوت است. در این برنامه تلاش شده، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری کاملاً در نظر گرفته شود و خط اصلی تدوین برنامه هفتم باشد.

وی افزود: تولید یک سند پشتیبان برای لایحه برنامه هفتم، با محوریت مسئله‌شناسی و بررسی ابعاد مختلف همچنین سابقه و پیشینه تاریخی موضوع مورد بررسی در یک دهه گذشته و در ادامه پیدا کردن راه‌حل برای حل مسئله، از تحولات این سند محسوب می‌شود.

برنامه هفتم، مسئله‌محور است

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برنامه هفتم کاملاً مسئله‌محور است و آنچه در کشور مسئله است، سربندهای این برنامه را تشکیل داده است. همچنین برنامه توسعه هفتم کاملاً کمی و قابل اندازه‌گیری است. ما برای اینکه سند لایحه را سبک‌تر کنیم، بخشی از تکالیف را در قالب مجموعه مقرره‌های دولت مصوب کرده‌ایم که این موضوع اولین بار است که رخ می‌دهد، یعنی آنچه که مجلس می‌تواند تصویب کند و به دستگاه‌ها ابلاغ کند در قالب مقرره و در دولت تصویب می‌شود و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. در لایحه هفتم حدود ۸۰ مقرره وجود دارد.

نگاه اصلی برنامه توسعه هفتم، حل ناترازی‌ها است

منظور ضمن اشاره به حل ناترازی‌ها به عنوان نگاه اصلی برنامه توسعه هفتم گفت: سند برنامه توسعه هفتم در ۲۲ فصل و هفت بخش تنظیم شده است و نگاه اصلی برنامه حل ناترازی‌ها در کشور است. بررسی و ارائه راهبرد برای ناترازی در بودجه عمومی دولت، ناترازی در بخش پولی و بانکی کشور همچنین اخذ اختیارات برای بانک مرکزی، ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی در تأمین انرژی در کشور (برق، گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی)، تحول در حوزه سلامت همچنین افزایش بهره‌وری، تحول اداری و تحول در حوزه خدمات قضائی و حقوقی از بندهای مهم برنامه توسعه هفتم است.

وی گفت: سند برنامه به عنوان منشور وفاق دولت در پنج سال آینده معرفی می‌شود. همچنین مجموعه اسناد پشتیبان، مجموعه احکام لایحه و مجموعه مقرره‌های دولت، سه محور اصلی برنامه توسعه هفتم خواهد بود. تمام کاستی‌ها و ضعف‌های این برنامه بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است و ما مشتاقانه از تمام نظرات استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم، دولتی برنامه‌محور است و اولین دولتی است که در ابتدای کار سند تحول دولت مردمی را تصویب و ابلاغ کرد. سند انتظاری برای وزرا منتشر می‌شود و همه وزرا موظف هستند که طبق آن سند انتظار عمل کنند. ما با حرکت‌های برنامه‌محور باید بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین تحول را رقم بزنیم.

الزامات تحقق برنامه هفتم توسعه

سیدمرتضی افقه، اقتصاددان نیز در این زمینه اظهار کرد: تاکنون شش برنامه توسعه داشته‌ایم که براساس اسناد منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه این برنامه‌ها حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد محقق شده است، اینکه برنامه هفتم توسعه بتواند به رشد اقتصاد و مهار تورم کمک کند الزاماتی دارد.

وی افزود: اقتصاد ایران به تجارت و سیاست خارجی وابسته است و این دو مهم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

این اقتصاددان با بیان اینکه برنامه داشتن شرط لازم توسعه است اما شرط کافی نیست، تصریح کرد: وجود بعضی زیرساخت‌ها و اقدامات کامل نیز برای تحقق برنامه توسعه ضروری است. همچنین این برنامه باید مجریان کارآمد داشته باشد.

افقه اضافه کرد: مجری برنامه توسعه فقط دولت نیست و دستگاه قضا و مجلس نیز در تحقق برنامه توسعه نقش دارند. مجموعه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید کارآمد باشند تا برنامه توسعه به اهداف خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: به جز شش برنامه، ده‌ها سند توسعه دیگر داشته‌ایم که از جمله آن می‌توان به قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی ، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نام‌گذاری اقتصادی سال و سندهایی که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، اشاره کرد.

کدخبر: 894665 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟