این زن به زودی تصویرش روی بزرگ‌ترین اسکناس  چاپ می‌شود! +عکس

طبق برنامه بانک ملی انگلیس قرار بر این است که تا سال 2020 تصویر زنی به نام نور النسا عنایت خان مشهور به نورا بیکر روی اسکناس 50 پوندی این کشور درج شود.

بنا بر اعلام العربیة، نورا زنی از والدین هندی است که سال 1944 به خاطر جاسوسی برای انگلیس در اردوگاه کار اجباری "داخاو" در 15 کیلومتری شمال مونیخ توسط نازی ها گلوله‌باران شد. این زن در فرانسه نیز به جاسوسی برای انگلیس می پرداخت. او همچنین سال 1949 به دلیل تلاش‌ برای مرتبط کردن نیروهای مقاومت ملی فرانسه علیه نازی‌ها از طریق امواج رادیویی سری توسط گشتاپو پلیس Police مخفی آلمان نازی دستگیر و در 30 سالگی و همان اردوگاه مذکور تیرباران شد.

از این رو بانک ملی انگلیس از چند مورخ درخواست کرده شخصیت‌هایی که مانند نورا برای این کشور سودآور بوده اند را برای درج تصویرشان روی اسکناس 50 پوندی معرفی کنند. در این مسیر رقبای دیگری هم از جمله ماری سیکول، پرستار نامدار جامائیکایی-اسکاتلندی برای نورا وجود داشتند. ماری کارش مداوای سربازان انگلیسی بود که در سال 1991 و یک قرن پس از درگذشتش در سال 1881، از او تقدیر شد و مدال افتخار جامائیکا را گرفت همچنین در سال 2004 نیز به عنوان بزرگترین شخصیت سیاه‌پوست در تاریخ انگلیس انتخاب شد.

«کلمنت اتلی» که از سال 1945 تا 1951 نخست وزیر انگلیس بود و در سال 1967 در سن 84 سالگی درگذشت، به همراه جیمز وات و ماتیو بولتون دو مخترعی که اکنون هم تصویرشان روی اسکناس 50 پوندی انگلیس است، از اشخاص دیگری هستند که در لیست رقبای نورا قرار دارند اما از میان این افراد و دیگر اشخاصی که اسمشان در اینجا ذکر نشده تنها تصویر سه نفر بر اسکناس چاپ خواهد شد که بنا بر باور اکثر مردم نورا در این میان بیشترین شانس را دارد.

در حال حاضر روی یک سوی این اسکناس تصویر الیزابت دوم و در طرف دیگر عکس جیمز وات و ماتیو بولتون مخترعان موتور بخار درج شده است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

8832145_290

کدخبر: 428368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟