دیدنی های مارمیشو، الماسی پنهان در طبیعت سرسبز ارومیه

یکی از این مناطق بسیار دیدنی که در میان طبیعت سرسبز ارومیه پنهان مانده، دریاچه مارمیشو است. بسیاری از گردشگران هنگام سفر به شهر ارومیه و دیدن دریاچه نمک این شهر خبر ندارند که با یک سفر کوتاه 45 کیلومتری می توانند به منطقه ای برسند که طبیعتی دارد چون بهشت. برای شناختن بیشتر پوشش گیاهی و گونه های جانوری مارمیشو و آشنایی با اطراف این دریاچه طبیعی در ادامه دیدنی های مارمیشو همراه ما باشید. محل قرارگیری مارمیشو، این دریاچه دیدنی ارومیه می باشد.

محل قرارگیری مارمیشو و عالمی از دیدنی ها

به جرات می توان گفت یکی از بکرترین مناطق طبیعت استان آذربایجان غربی، دریاچه مارمیشو ارومیه است. مکان دقیق جغرافیایی دریاچه مارمیشو 37 درجه عرض شمالی و 44 درجه شرقی است که 45 کیلومتر با شهر ارومیه فاصله دارد و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. این دریاچه زیبا به این دلیل در دل طبیعت سرسبز این منطقه به وجود آمده که روزگاری زلزله بخشی از کوه را دچار ریزش کرده است. این ریزش همچون سدی طبیعی باعث جمع شدن آب باران و نزولات آسمانی و آب رودخانه نازلوچای شده و دریاچه مارمیشو را ایجاد کرده است. برای رسیدن به دریاچه مارمیشو باید وارد شهر ارومیه شوید. از میدان مدرس به سمت مارمیشو حرکت کنید. در این سفر کوتاه به سمت غرب از روستاهایی دیدنی و سرسبز مانند بانی، هلانی و پسان خواهید گذشت تا به روستای مارمیشو برسید. در بین راه دوچرخه سواران و گردشگران بسیاری را خواهید دید که به سمت دریاچه مارمیشو در حال حرکت هستند و قصد دارند از دیدن این طبیعت فوق العاده و دیدنی های مارمیشو لذت ببرند. در مسیر رسیدن به این دریاچه 5 هکتاری که 50 تا 60 متر عمق دارد از زیارتگاه پیر خراسانی نیز خواهید گذشت. آب دریاچه مارمیشو از رودخانه نازلوچای تامین می شود و از کوه های ستاره لوند و بایبون می گذرد.

مارمیشو به چه معنا است؟

بهتر است برای دانستن معنای مارمیشو با یکی از مردان اهل عثمانی آشنا شویم که در تاریخ ایران نیز دخالت هایی داشته و نام خود را به ثبت رسانده است. بنیامین مارشیمون که نام دریاچه مارمیشو از وی به استعاره گرفته شده در سال 1887 در روستایی به نام قوچانس از توابع امپراتوری عثمانی به دنیا آمد. او از سال 1903 رهبر مذهبی آشوریان شده بود در جنگ جهانی اول به همراه پیروانش که به جلوها مشهور بودند به ایران پناهنده شد. او ارومیه را محل استقرار خود قرار داد و در آن گیر و دار که حکومت مرکزی تضعیف شده بود تشکیل یک حکومت مسیحی را داد و به ارومیه و سلماس حکم راند اما در سال 1918 و هنگام لشگر کشی به سلماس به دست اسماعیل آقا سمیتقو کشته شد و 150 نفر از پیروانش نیز در این نبرد جان خود را از دست دادند البته آشوری ها نیز ساکت نماندند و به مردم سلماس و ارومیه حمله کردند و در تاریخ ردی خونین از خود به جای گذاشتند. امروزه نام بنیامین مارشیمون یادآور دریاچه ای زیبا و دیدنی در دل طبیعت ارومیه است با نام دریاچه مارمیشو.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری مارمیشو

بی شک نمی توان نام تمام گیاهانی که پوشش گیاهی و گونه های جانوری مارمیشو را تشکیل می دهد را یادداشت کرد. اما در طول رودخانه بیشترین درختی که در طبیعت بکر آن جا به چشم می خورد، بیدهایی است که همچون محافظان رود، اطراف آن ایستاده اند. در اطراف دریاچه مارمیشو و روستاهای آن حوالی می توانید درختانی چون گردو، بلوط، زالزالک، صنوبر، گز، بادام، عنه، گلابی و گز را ببینید که درختچه هایی همانند گون در میان آن ها زیبایی طبیعت مارمیشو را دو چندان کرده اند. زنبق، لاله کوهی، شیرین بیان، خشخاش، کاسنی، آویشن، کنگر، خار شتر، پیاز کوهی، گزنه بخشی از پوشش گیاهی دریاچه مارمیش ارومیه است. در ادوار کذشته گراز، پلنگ و بز کوهی اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه را محلی برای زیست خود قرار داده بودند اما در حال حاضر اثری از این حیوانات نیست و روباه، گرگ، خرگوش و خرس جایگزین آن ها شده اند. بلدرچین، شاهین، کبک از پرندگان این ناحیه هستند. ماهی قرل آلا دریاچه مارمیشو از معروف ترین آبزیان دیدنی های مارمیشو است که در کنار ماهی سفید و سمور مشغول زندگی و زاد و ولد هستند. البته متاسفانه به دلیل صید بی رویه در سال های گذشته تقریبا دیگر اثری از سمور در آب های دریاچه مارمیشو یافت نمی شود.

در مارمیشو به جز دیدن دریاچه چه چیزهایی در انتظار گردشگران است؟

در سفر به دریاچه مارمیشو و دیدن مناظر و طبیعتی بی همتا یک تصویر بی نظیر نیز انتظار شما را می کشد. تصویری جادویی از اتراق عشایر در طبیعت مارمیشو. این بخش از ارومیه که محل اسکان عشایر است با چادرهای ایلیاتی و دام و حشم مردمان کوچ نشین زیبایی دو چندان می یابد و خاطره خوبی برای گردشگران از خود به جای می گذارد. می توانید با این مردمان ساده هم صحبت شوید و در کنار بازدید از طبیعت زیبا و دریاچه مارمیشو ارومیه، با رسم و رسوم و سنت های عشایر نیز آشنا شوید. اگر کمی شانس نیز در این سفر همراه شما باشد و با زنبورداران محلی برخورد کنید می توانید طعم عسل طبیعی کوهی را نیز تجربه کنید و به همراه خود بیاورید. زدن چادر و ماندن در طبیعت جادویی مارمیشو نیز برای افرادی که امکانات و آشنایی ماندن در طبیعت را دارند یکی دیگر از پیشنهادهایی است که می تواند خاطرات شما از مارمیشو را جذاب تر کند. البته آبشار فصلی این منطقه، هنگام بارندگی در میان صخره های اطراف نازلوچای هم از دیدنی های مارمیشو است که همیشگی نیست و برای دیدن آن باید زمان بندی خاصی را برنامه ریزی کنید و سر موقع در مارمیشو حاضر شوید.در مارمیشو به جز دیدن دریاچه چه چیزهایی در انتظار گردشگران است؟

راه های رسیدن به مارمیشو

فراموش نکنید که دریاچه مارمیشو در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و به طبع در فصل زمستان باید قید رفتن به آن را زد. بهترین فصل برای دیدن دیدنی های مارمیشو تابستان است. هم از شر گرمای طاقت فرسای شهری رهایی می یابید هم از خنکای هوای کوهستان لذتی وافر می برید. برای رسیدن به محل قرارگیری مارمیشو می توانید از دو راه استفاده کنید:

1- از شهر ارومیه راهی جاده انهر در غرب شهر شوید. پس از طی مسیری در حدود 30 کیلومتر به سه راهی دوبره می رسید. راه سمت چپ که یک جاده شوسه است از کنار روستای بانی می گذرد و شما را به محل قرارگیری مارمیشو می رساند. ترمینال جنوب شهر ارومیه با مینی بوس های موانا و یا فلکه مدرس شهر ارومیه با تاکسی های سواری این مسیر را طی می کنند.

2- در این مسیر باید از شهر ارومیه به جاده سرو بروید و تا سه راهی چره برانید. از یه راهی چره از یک جاده آسفالت به سه راهی دوبره می رسید و همانند مسیر اول به راه خود ادامه می دهید. مینی بوس های منطقه سر در ترمینال غرب، شما را از این مسیر که البته طولانی تر از مسیر اول است به محل قرارگیری مارمیشو می رسانند. طبیعت بکر و بی نظیر آذربایجان در دل خود تکه الماسی را پنهان کرده که دیدنش چشم هر گردشگری را خیره و شیفته خود می کند. دریاچه مارمیشو جواهری است که در طبیعت ارومیه جا خوش کرده و به انتظار گردشگران ماجراجو نشسته است. تنفس اکسیژن خالص در کنار طبیعت وحشی و گونه های پر شمار گیاهی خاطراتی را برای شما می سازد و که زدودن آن از ذهن ناشدنی است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

Hamgardi_1648lfdwc94

Hamgardi_1648mxfetD9

کدخبر: 427800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟