کشف یک سیگنال اسرار آمیز در فضا!

کشف و شناسایی سیگنال های رادیویی پرسرعت عمق فضا که به «اف آر بی» شهرت دارند به یکی از دغدغه های مهم متخصصان علوم فضایی مبدل شده، زیرا نشانه ای از وجود حیات در دیگر سیارات است.

سیگنال های یادشده در عرض چند میلی ثانیه مسیر خود را طی می کنند و لذا کشف و ردگیری آنها و از همه مهم تر منشا شکل گیری آنها بسیار دشوار است. اما استفاده از مجموعه گسترده ای از تلسکوپ های رادیویی در سرتاسر استرالیا به محققان کمک کرده تا بتوانند سیگنال های اف آر بی را شناسایی کنند.

اولین سگینال اف آر بی دنیا در سال ۲۰۰۷ کشف شد و در سال ۲۰۱۵ ستاره شناسان برای اولین بار توانستند یکی از این سیگنال ها را به طور مستقیم ردگیری کنند. تا اوائل سال ۲۰۱۷ هم حدود ۳۰ سیگنال اف آر بی شناسایی و کشف شد. علت این موفقیت استفاده از یک رادیو تلسکوپ غول پیکر موسوم به در غرب استرالیا بود.

در تحولی دیگر و برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ مجموعه ای ۲۰ تایی از سیگنال های اف آر بی شناسایی شده اند که منشا آنها بخشی بسیار دورافتاده از جهان است که حتی با کهکشان های همسایه راه شیری هم فاصله بسیار زیادی دارند.

یکی از سیگنال های این مجموعه عنوان سریع ترین و همین طور نزدیک ترین سیگنال اف آر بی که تا به حال شناسایی شده را به خود اختصاص داده است که تخمین زده شده از منبعی با فاصله ۴۲۵ میلیون سال نوری به سمت کره زمین آمده است. ستاره شناسان امیدوارند با بررسی های دقیق تر بتوانند محدوده ارسال این سیگنال را شناسایی کرده و از این طریق بتوانند به اطلاعاتی در مورد برخی منابع احتمالی حیات مشابه با کره زمین دست یابند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟