صادق مدرسی از ایران به مریخ سفر می کند! + عکس

به گزارش رکنا، او ۳۳ ساله است و از یک‌سال پیش با دریافت پذیرش از دانشگاه ‌هاروارد آمریکا، ساکن و دانشجوی این کشور شده است. مدرسی در ایران زیست‌شناسی خوانده، اما همواره به نجوم علاقه‌مند بوده است. در این‌روزها که بحث سفر به مریخ دیگر چندان جایگاهی دراخبار ندارد و از آن تب‌و‌تاب اولیه افتاده است، او همچنان به این سفرامیدوار است و آن‌طور که خودش می‌گوید تغییری در تصمیمش ایجاد نشده است. صادق مدرسی به این موضوع اشاره می‌کند که « قرار نیست تا ابد انسان‌ها روی زمین بمانند.» او از انگیزه‌های خود و همچنین وضع این‌روزهای زندگی‌اش می‌گوید.
کمی درباره زندگی این روزهای خود بگویید و به چه کاری مشغول هستید؟
این روزها با استفاده از بورسیه تحصیلی که موفق به پذیرش در آن شدم، در دانشگاه ‌هاروارد مشغول تحقیق در زمینه بیماری ام‌اس هستم. درباره زندگی شخصی هم این‌که، مجرد هستم.
شما همچنان به ادامه این کار و سفر بی‌بازگشت به مریخ علاقه‌مند هستید؟ اگر امکان این سفر فراهم شود، آمادگی رفتن برای همیشه به مریخ را دارید؟
از همان ‌سال ٢٠١١ که از پروژه مارس وان مطلع شدم، تصمیم گرفتم ثبت‌نام کنم و هنوز هم علاقه‌مند هستم. به نظرم کسی که هدفی در ذهنش داشته باشد و برای آن هدف تلاش کند، بالاخره آن را محقق می‌کند. ممکن است بسته به شرایطی که در آن قرار داریم و این‌که کنترلی روی برخی شرایط نداریم، استرس زیادی را هر روز در زندگی روزمره تحمل و بارها هم طعم تلخ شکست را تجربه کنیم، ولی نهایتا می‌توان موفق شد و لذت برد. در مورد پروژه سفر به مریخ هم من مسئولیت اجرایی و اطلاعی ندارم که بودجه لازم برای آن فراهم می‌شود یا نه، ولی داوطب این سفر بودن را کاملا آگاهانه و مسئولانه انتخاب کردم و خوشحالم از این بابت و دوست دارم جز ٢٤ نفر نهایی باشم.
کلا فکر کردن به سفر بی‌بازگشت شما را به چه جمع‌بندی می‌رساند؟ مزیت‌ها و معایب این سفر را چه می‌دانید؟
مزیت‌های زیادی دارد، بالاخره این کار باید انجام شود. تا ابد قرار نیست روی زمین بمانیم، دیر یا زود این مسافرت‌ها انجام می‌شود. حتی فکر این‌که انسان‌ها در چند سیاره زندگی می‌کنند، واقعا هیجان‌انگیز است. ما الان می‌دانیم بسیاری از گونه‌هایی که صدها میلیون‌سال روی زمین زندگی کردند، طی اتفاقات مختلفی که در طول تاریخ افتاده، منقرض شدند. این اتفاقات می‌تواند برای انسان‌ها هم رخ دهد، ضمن این‌که ما انسان‌ها مدت زمان خیلی خیلی کمتری هست که در این سیاره هستیم. از طرف دیگر، می‌شود از منابع سیارات دیگر برای بهبود زندگی انسان‌ها روی زمین استفاده کرد. با علم می‌شود انسان‌ها را همدل و به هم نزدیک کرد. جدای از آن برای خود من هم تجربه جذابی است. منظورم این است که شانس این را داریم تا آسمان مریخ را ببینیم، طلوع خورشید را از مریخ ببینیم و شب‌ها دو ماه را مشاهده کنیم.
دلتنگی قصه غالب این روزهای مهاجران است. شما موقعی که به سفر بی‌بازگشت فکر می‌کنید، چگونه با این موضوع دلتنگی کنار می‌آیید؟
به نظرم این دلتنگی به شخصیت فرد بستگی دارد. من دوستانی دارم که حتی یک روز هم نمی‌توانند دور از خانواده باشند و هیچ ایرادی هم ندارد. منم مسلما عاشق خانواده‌ام هستم و دوستشان دارم، ولی خوشحالم که همیشه از تصمیماتی که می‌گیرم حمایت می‌کنند و این به من دلگرمی می‌دهد که دنبال اهدافم بروم. وقتی فکر می‌کنم چه تجربیاتی می‌توانم از طریق این مسافرت بی‌بازگشت به دست بیاورم، تحمل این دلتنگی برایم خیلی راحت‌تر می شود. درواقع با این مسافرت من خانواده‌ام را رها نمی‌کنم، بلکه نماینده آنها و همه افرادی که من را می‌شناسند، می‌شوم. ضمن این‌که همین الان هم دور از همه خانواده‌ام و دلتنگی تاثیر منفی روی کارم نداشته است.
بعضی معتقدند انسان‌های ناامید یا افسرده ممکن است متقاضی سفر همیشگی به سیاره‌ای دیگر شوند. واقعا این‌طور است؟
متاسفانه در جامعه ما نخستین دلیلی که به ذهن افراد می‌رسد، این موضوع است. تا آن جایی که من بقیه متقاضیان این گروه صدنفره را می‌شناسم، انسان‌های بسیار باانگیزه و مثبتی هستند. به نظرم فردی که افسرده باشد، انگیزه‌ای برای شروع هیچ کاری ندارد. ضمن این‌که این هدف که به سیاره دیگری می‌روند و هیچ آدمی را نبینند، اصلا منطقی نیست. از طرف دیگر افراد داوطلب این سفر بی‌بازگشت برای خودکشی نمی‌شوند، بلکه می‌توان گفت برای زندگی و کسب تجربه‌های جدید داوطلب می‌شوند.
اگر فرض کنیم که این سفر به‌زودی محقق شود، شما برای سرگرمی Hobby در مریخ، چه مواردی را مدنظر دارید. غیر از کار اگر اختیار داشته باشید، دوست دارید با چه مواردی خود را سرگرم کنید؟
سرگرمی‌ها آن‌جا احتمالا بسیار محدودتر خواهند بود، ولی گوش‌دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال، کتاب خواندن و صحبت با خانواده و دوستان و ... بخشی از گزینه‌های احتمالی من خواهند بود.
تا چه اندازه ممکن است این سفر محقق شود؟
به طور خیلی خلاصه بخواهم بگویم، همان‌طور که می‌دانید شرکت مارس وان یک شرکت خصوصی است و هزینه‌های این سفر را از طریق جذب اسپانسر باید تامین کند. واقعیت این پروسه زمان‌بر شده و به این خاطر چندین بار تاریخ انتخاب ٢٤ نفر نهایی به تاخیر افتاده است. این‌که آیا واقعا این سفر توسط شرکت مارس وان محقق می‌شود، می‌توانم بگویم همه چیز بستگی به تامین مالی پروژه دارد. تیم مارس وان تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و همچنان در تلاش است و منم واقعا امیدوارم که این تلاش نتیجه بدهد. باید صبر کرد و دید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

سقوط خونین هواپیما در نزدیکی پایتخت / 19 خارجی زخمی شدند

وحشت اهالی تبریز از مار سمی در پارک پیوند + عکس

شهیدی که گوشتش به دست ضد انقلاب خورده شد! / 16 اسیر زیر چای عروس سربریده شدند + عکس

شهادت مستشار بلند پایه ایرانی در سوریه؟!

فیلم مصاحبه با مائده رقصنده اینستاگرامی دروغ است! / پلیس اعلام کرد + جزئیات

شاهرگ مرد قاتل را در زندان زدند/ او لبهای زنش را دوخت و او را کُشت ! + عکس

شرایط خاص سعید مرتضوی و بابک زنجانی در زندان! / وحید مرادی در زندان چه می کرد؟!

اطلاعیه انجمن حمایت از کودکان / سرنوشت مائده رقصنده نماد خشونت علیه کودکان است !

این مرد جوان اتفاقات آینده را می بیند+عکس

جنجال دستگیری مائده رقصنده اینستاگرامی در آشفتگی اقتصادی! + تصویر

شهناز 21 ساله همزمان 2 شوهر داشت !

 

کدخبر: 396759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟