ماجرای زن جوان که برای حقوق مستمری پدرش طلاق صوری گرفت

به گزارش رکنا، بنابراین خانمی که پدر یا شوهرش را از دست داده باشد، مشمول دریافت مستمری است. حتی دخترانی که تحت کفالت پدربزرگ یا مادربزرگشان قرار دارند هم می‌توانند پس از درگذشت آن ها، مشمول دریافت مستمری بازماندگان شوند.
متاسفانه در این بین افرادی هستند که از این قانون سوءاستفاده کرده و با طلاق صوری، در حالی که با همسرشان زندگی می کنند از این قانون استفاده می کنند.

این کار علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی خلاف است، موجب می شود این افراد از حقوق اجتماعی خودشان نیز بی بهره شده و در صورتی که اتفاقی برای همسرشان بیفتد، از ماترک و مواردی که حقشان است، محروم بمانند.

"علی حسینی" مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان در این رابطه گفت: دختران مستمری بگیر چنانچه فاقد شغل و همسر باشند، می توانند مستمری پدرشان را دریافت کنند، زیرا منطق نیز حکم می کند وقتی دختر سرپرست یا شغل نداشته باشد، ازمستمری پدر بهره مند شود.

وی افزود: بعضا افرادی با دور زدن قانون و سوءاستفاده، طلاق صوری گرفته و سند طلاق ارائه می دهند و وانمود می کنند همسر ندارند، شغل ندارند و می خواهند از مستمری پدرش استفاده کنند.

حسینی تصریح کرد: براساس قانون این اتفاق ممکن است درمورد این افراد بیفتد اما براساس بخشنامه ای که در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی است، چنانچه دو نفر شهادت بدهند طلاق این فرد صوری است، برای سازمان مرکزی ارسال می کنیم و مجوز متوقف شدن مستمری صادر می شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه کسانی که طلاقشان واقعی است، حقشان است از مستمری استفاده کنند، گفت: اگر مرم اطلاع دارند که فردی با همسرش زندگی می کند اما با طلاق صوری، مستمری پدرش را دریافت می کنند، گزارش دهند تا سازمان، بازرس و شعب بررسی ها را انجام بدهند و وضعیت تعیین تکلیف شود.

وی افزود: هرچند وقت مدارک این افراد کنترل می شود که برای راستی آزمایی، مدارک می آورند و می گویند همچنان مطلقه هستند. حسینی بیان کرد: همسر فرد مستمری بگیر، اگر حتی ازدواج دائم داشته باشد، مستمری همسر اول قطع نمی شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان درباره بحث شرعی این مسئله(دریافت مستمری با طلاق صوری) گفت: افراد مقید به فرهنگ و ارزش های اسلامی باید به رعایت این موارد توجه داشته باشند که مال حرام به خانه نبرند زیرا کسی که طلاق صوری می گیرد، مستمری پدر را دریافت می کند و به خانه همسر می برد و هزینه بچه هایش می کند، از نظر شرع صحیح نیست.

وی افزود: این افراد غیرحق استفاده می کنند، چراکه دیگر شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی حق بیمه می پردازند که برای بازنشستگی یا موارد دیگر از آن استفاده کنند و این حق الناس است که برخی افراد با سوءاستفاده این پول را دریافت می کنند.

حسینی تصریح کرد: افرادی که طلاق صوری می گیرند، خودشان را از حقوق دیگر محروم می کنند؛ کسی که از همسرش طلاق می گیرد خود را از ماترک یا آنچه که به او تعلق می گیرد، محروم می کند. حتی در یک مورد داشتیم فرد طلاق صوری گرفته و مستمری پدرش را دریافت می کرد که عدد مستمری حداقل بود و حادثه ای برای همسرش که شاغل با حقوق حدود 6 میلیون تومان بود، افتاد و به دلیل متارکه نتوانست مستمری همسرش را دریافت کند.

حجت الاسلام"احمد شیخ بهایی" استاد حوزه علمیه کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در این رابطه اظهار کرد: در بحث پولی که از نهادها به عناوین مختلف در اختیار افراد قرار می گیرد، باید ضوابط مربوطه دقیقا رعایت شود و در غیر این صورت از نظر شرعی حرام است و وجه شرعی ندارد.

وی افزود: ما خودمان را بیمه می کنیم که از دفترچه بیمه استفاده کنیم و اگر آن را در اختیار دیگران قرار بدهیم، پولی را برخلاف قرارداد از بیمه می گیریم و این حرام است. شیخ بهایی ادامه داد: زنانی که به عنوان مجرد مستمری دریافت می کنند، بعد از ازدواج نمی توانند قانونا این پول را دریافت کنند.

وی بیان کرد: اینکه افرادی طلاق صوری می گیرند، مشکلاتی به وجود می آروند به عنوان مثال آمار کشور اشتباه میشود، صحت آمار طلاق و ازدواج از بین می رود و تصمیماتی که برای این افراد گرفته می شود مخدوش خواهد شد و دروغ است و دروغ حرام است. این استاد حوزه علمیه گفت: مستمری دریافتی نیز طبق قانون متعلق به کسی است که سرپرست ندارد و افرادی که طلاق صوری می گیرند، حق استفاده از مستمری پدرشان را ندارند و این استفاده حرام است.

وی در ادامه تاکیدکرد: مسئولان باید به فکر باشند و به خانم هایی که ازدواج می کنند، به ویژه کسانی با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند، از روش های دیگر کمک کنند و اینکه افراد خودشان با بازی صوری با قانون این کار را بکنند شرعا حرام و مشکل دار است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679408 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟