گفتگو با مدیر مدرسه پسر 11 ساله دیری بعد از خودکشی! / مادر محمد خسته است! + فیلم صوت
حجم ویدیو: 143.76M | مدت زمان ویدیو: 00:13:28

به گزارش رکنا،غروب روز یکشنبه خبر خاکسپاری محمد موسوی زاده دانش آموز بوشهری در رسانه های محلی منتشر شد و رکنا این خبر را منتشر کرد:دانش آموز یازده ساله به دلیل نداشتن گوشی تلفن همراه برای شرکت در کلاس های آنلاین و برنامه شاد دست به خودکشی زده است.

رکنا خبر را پیگیری می کند و مادر این دانش آموز در گفتگو با خبرنگار رکنا می گوید که انگیزه فرزندش از خودکشی نداشتن گوشی تلفن همراه بوده است.

حالا این می شود مهر تائیدی بر خبر نقلی اولیه.

در همین حال پسردایی محمد موسوی زاده هم در گفتگو با رکنا با قطعیت انگیزه خودکشی وی را نداشتن گوشی تلفن همراه عنوان می کند.

تکذیب انگیزه خودکشی توسط آموزش پرورش

صبح روز دوشنبه ایرنا بیانیه ای از آموزش پرورش منتشر می کند مبنی بر اینکه : اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله اهل شهرستان دیر این استان بدلیل دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های آموزش مجازی صحت ندارد.

در ادامه ایرنا می نویسد:« به گزارش ایرنا، اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه در این ارتباط منتشر کرد، افزوده‌است: براساس اعلام آموزش و پرورش شهرستان دیر و تحقیق و بررسی‌های میدانی و مستندات جمع آورشده، این مرحوم از روز بازگشایی مدرسه‌ها در ۱۵ شهریور ماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز بدلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کرده‌است.

در این اطلاعیه آمده‌است: این دانش آموز در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه ۹۹ به وی اهدا کرده بود تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین شرکت داشته‌است.

آموزش و پرورش بوشهر در اطلاعیه خود آورده است: همه مستندات اعم از فایل‌های صوتی، تصویری، تکلیف و تمرین‌های درسی دانش‌آموز در گروه درسی موجود است.

روز گذشته خبری مبنی بر خودکشی دانش آموز ۱۱ ساله دیری به دلیل نداشتن تلفن همراه در فضای مجازی استان بوشهر منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است:این دانش‌آموز جزو خانواده‌های بی بضاعت و کم برخوردار بوده که در سال‌های تحصیلی به صورت مکرر مورد حمایت مدرسه و انجمن اولیا و مربیان آموزشگاه قرار گرفته‌است و خانواده نامبرده این موضوع را تائید می‌کنند.

خانواده می گویند گوشی ای در کار نبود

بعد از انتشار بیانیه آموزش و پرورش، رکنا مجددا با خانواده موسوی زاده تماس گرفت و از آنها پرسید که آیا مدیر مدرسه به آنها گوشی داده بود؟و یا کمک مالی ای به آنها شده بود؟

خانواده موسوی زاده می گویند که فرزندشان گوشی نداشت و کسی هم به او گوشی نداده بود.قرار بود مدیر مدرسه برای محمد و چند دانش آموز دیگر گوشی تهیه کند اما این وعده عملی نشد.

گزارش رکنا همراه با صوت گفتگوی خانواده و مادر محمد منتشر می شود.

حتی آنها در پاسخ به این سوال که جریان مستندات ارائه شده،مبنی بر ارتباط مجازی معلم محمد با او چیست گفتند که محمد گاهی از اقوام گوشی قرض می کرد.

فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم

بعد از ظهر روز دوشنبه،ایرنا به سراغ خانواده محمد رفت و در گزارش خود نوشت:« باوجود اعلام آموزش و پرورش بوشهر مبنی بر دسترسی دانش آموز ۱۱ ساله شهرستان دیر به شبکه شاد و ادعای خانواده وی مبنی بر اینکه هیچ گوشی یا تبلتی برای تحصیل فرزندشان دریافت نکرده‌اند، دادستان این شهر شرق استان ساحلی کشور از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت و انگیزه این حادثه خبر داد.»

در گزارش ایرنا از زبان مادر محمد گفته شده بود:« فرزندم هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده بود و آنها نباید به عموم مردم اعلام کنند که این حادثه بخاطر گوشی نبوده‌است. اعلام آموزش و پرورش مبنی بر اینکه گوشی تلفن همراه به ما تحویل داده‌است، واقعیت ندارد و ما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم.»

و از زبان پدر محمد نقل شد:« فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه اش را انجام می داد تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم.

او ادامه داد: با اینکه مدرسه هم اعلام کرد که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری می‌کنیم اما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکرده‌ایم .

وی افزود: اگر چه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز برای ما انگیزه این اقدام فرزندم مشخص نشده که او برای چه دست به خودکشی زده ‌است‌.»

مدیر مدرسه محمد چه گفت؟

مدیر مدرسه محمد در گفتگو با خبرنگار رکنا در مورد هدیه دادن یک گوشی به محمد اینطور توضیح داد:«من این خانواده را حدود ده سالی هست که می شناسم و پنج سال است که فرزند آنها دانش پآموز من بوده است.در این پنج سال رفت و آمد من با این خانواده مستمر و بیشتر شد.پانزدهم فروردین ماه من گوشی ام را تعویض کردم و یک گوشی دست دوم را به محمد دادم.دوربین گوشی گاهی مشکل داشت اما باز هم می توانست از آن استفاده کند.فقط گاهی در زمینه کلیپ و تصویر مشکل پیش می آمد.»

خبرنگار رکنا پرسید:«الان این گوشی کجاست؟چون خانواده می گویند گوشی به آنها داده نشده است و پدرش گفته محمد تنها از یک گوشی که متعلق به پدر بوده استفاده می کرده است.»

قاسمی در جواب گفت:«نزدیک شش ماه است به او گوشی داده بودم.اما مادرش می گوید از سر خاک پسرم برگشته بودم که با من تماس گرفتند و در حالت روحی ای بودم که نتوانستم درست صحبت کنم.

من در این سالها از آنها پول و لباس بیمه نگرفتم و تا جایی که در توانم بود به او کمک کردم.»

خبرنگار گفت:«خانواده محمد گفتند که او از اقوام گوشی قرض می کرد.»

مدیر در واکنش به این حرف گفت:«محمد دو گوشی داشته است که یکی همان گوشی بود که من به او داده بودم و گاهی که با دوربین آن مشکل پیدا می کرد از گوشی دیگر که متعلق به پدر یا اقوامش بود استفاده می کرد.»

خبرنگار در سوال بعدی گفت:«این گوشی را شما شخصا به او دادید یا از سمت اداره آموزش پرورش به او هدیه داده شد؟»

که قاسمی گفت گوشی شخصی خوش بوده که به محمد هدیه داده بوده است.

خبرنگار پرسید:«این گوشی الان کجاست؟»

قاسمی گفت:«من فقط می دانم تا روز حادثه حتی بعد از حادثه هم آنلاین بوده است.»

همچنین قاسمی در مورد کیفیت گوشی ای که هدیه داده بود گفت:«این گوشی بارها توسط محمد مورد استفاده قرار گرفت و چند ماه از آن استفاده می کرد.اما گوشی کمی مشکل پیدا کرده بود.»

قاسمی در مورد انگیزه خودکشی محمد گفت:«خودکشی محمد به خاطر گوشی نبوده است.من نمی دانم دلیل این کار محمد چه بود و کارآگاهان باید در این مورد تحقیق و اظهار نظر کنند.»

خبرنگار رکنا از او پرسید که آیا محمد افسردگی داشت و مدیر در جواب گفت:«نه او حال روحی خوبی داشت.در فعالیت های گروهی هم شرکت می کرد.او یکی از دانش آموزانی بود که من بیشترین رسیدگی را به او داشتم.»

خبرنگار در آخرین سوال خود پرسید:«تبلت هایی که آموزش و پرورش قرار بود به بچه ها بدهد به دست آنها رسید؟»

و مدیر مدرسه باهنر گفت:«مدتی قبل درخواست ارائه تبلت به محمد و چند دانش آموز دیگر را داده بودیم.به محمد گفته بودیم کمی صبر تا به زودی تبلت را تحویل دهند.به زودی این تبلت ها تحویل دانش آموزان واجد شرایط می شود که تعداد آنها به جز محمد دو یا سه نفر دیگر است.»

مدیر مدرسه گوشی را در اختیار فرزندم قرار داد

حدود سه ساعت بعد از انتشار خبر ایرنا،خانواده محمد در گفتگو با فارس گفتند:« آقای ایرج قاسمی مدیر مدرسه فرزندم در این سال ها کمک هایی به فرزندم داشته است که متوجه نبوده ام و از وی کمال تشکر را دارم.

نمی‌دانستم لباس فرم و بیمه فرزندم از طریق مدیر مدرسه تامین شده است

وی با بیان اینکه مدیرمدرسه یک گوشی را در اختیار فرزندم قرار داد، افزود: در این سالها نمی‌دانستم کتاب‌های درسی، لباس فرم مدرسه و بیمه فرزندم از کجا تامین می شده است. در این پنج سال آقای قاسمی به فرزندم خیلی کمک کرده است. ایشان برای فرزند من چیزی کم نگذاشته است. این کمک‌ها به صورت نقدی و کارت بانکی و مواد غذایی بوده است. محبت‌های ایشان را هرگز فراموش نمی‌کنم.»

در ادامه این گزارش مدیر مدرسه هم در گفتگو با فارس گفته بود که یک گوشی هوآوی به محمد داده بوده است و همسایه های آنها شاهد این ماجرا بوده اند.

مادر محمد و اقوام او حرفشان را پس می گیرند

روزنامه های صبح سه شنبه به نقل از اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها از محمد نوشته اند.

حرف دادستان را که گفته بود پیگیری قضائی برای مشخص شدن ابعاد پنهان پرونده ادامه دارد باز هم نقل می شود.

روزنامه ایران به نقل از ایرنا نوشته است:«فرزندم هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده بود و آنها نباید به عموم مردم اعلام کنند که این حادثه به خاطر گوشی نبوده ‌است. فاطمه نجار افزود: اعلام آموزش و پرورش مبنی بر اینکه گوشی تلفن همراه به ما تحویل داده ‌است، واقعیت ندارد و ما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم.»

همشهری هم در پیگیری این خبر به نقل از یکی از اقوام او می گوید: سیدمحمد، پسری آرام و متین بود. هیچ‌کس از او تندی یا پرخاشگری ندیده بود. او معمولا بزرگ‌تر از سنش رفتار می‌کرد و هیچ‌کس باورش نمی‌شود که او به خاطر یک گوشی خودکشی کرده باشد و احتمالا آنچه اتفاق افتاده یک حادثه است.»

همشهری در ادامه به نقل از ایرنا نوشت:«زیرنظر بهزیستی دیر مستمری‌بگیر هستم و وضع مالی خوبی ندارم اما با این وضع هر چه در توانم بوده برای خانواده‌ام کم نگذاشته‌ام.

فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در نخستین فرصت برای او بخرم. با اینکه مدرسه هم اعلام کرد که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری می‌کنیم اما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکرده‌ایم.»

مادر محمد در آخر به رکنا چه گفت؟

بر سر «جان» یک انسان چانه می زنیم.

آن هم یک کودک که چند روز بعد از روز جهانی کودک خوش را حلق آویز کرده است.

بار دیگر با پسردایی و مادر محمد تماس می گیریم. پسردایی محمد در ابتدای صحبتش یک بار دیگر می گوید که مدیر به محمد گوشی نداده بوده است.

اما دقیقه ای بعد در همان مکالمه حرفش باز هم عوض می شود و می گوید در جریان نبوده است.

مادرش هم می گوید:«از مدیر سپاسگزارم.به ما گوشی داده بود و حمایت مالی می کرد.»

می گویم:«چرا صبح همین را نگفتید؟»

می گوید:«چون حالم خوش نبود.بچه ام را از دست داده ام و متوجه نبودم چه می گفتم.»

حالا باز هم می رسیم به نقطه اول.

پس با این اوصاف انگیزه خودکشی این پسر بچه چه بود؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 615961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟