سرنوشت اسکلت دختر نوجوان اشکانی در اصفهان که 18 قرن سن دارد + عکس

به گفته سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان به زودی شاهد انتقال اسکلت بانوی اشکانی از محل کاوش به موزه هنرهای تزیینی اصفهان خواهیم بود.

به گزارش رکنا، هفتمین فصل کاوش‌های تپه اشرف اصفهان طی هفته‌های گذشته با کشف اشیای باستانی و اسکلت‌هایی از دوره اشکانیان خبرساز شد. در این میان در نخستین روزهای این کاوش؛ اسکلت بانوی اشکانی به همراه سفال‌هایی از دوران اشکانی بدست آمد.

در این تدفین صورت به طرف شرق روی کتف چپ گردانده شده بود و این امر نشانه‌ای برای باستان‌شناسان است که این اسکلت بر اساس تدفین مهرپرستی و رو به خورشید انجام شده است.

در ادامه این کاوش‌ها شاهد کشف اسکلت اسب ۴ ساله و اشیای باستانی دیگر و البته کشف اسکلت یک دختر نوجوان و البته بقایایی از ستون فقرات یک اسب دیگر بودیم.

باتوجه به کشفیات بدست آمده از تپه اشرف گفته می‌شود در این منطقه با گورستانی از دوره اشکانی روبه‌رو هستیم که بسیاری از بخش‌های آن در زیر خیابان مشتاق قرار دارد و نیاز است تا مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت باستان‌شناسان داده شود.

با وجود آنکه در روزهای نخست کاوش، اسکلت تازه پیدا شده بانوی اشکانی از زانو به پایین زیر پیاده‌رو قرار داشت اما در ادامه عملیات نجات‌بخشی بود که این اسکلت و آثار دیگر پیدا شدند.

انتقال بانوی اشکانی پیدا شده در پیاده‌رو به موزه/ باستان‌شناسان آماده پژوهش شدند

علیرضا جعفری زند (سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان) درخصوص آخرین وضعیت اسکلت بانوی اشکانی که هفتمین فصل کاوش‌های تپه اشرف اصفهان بدست آمد، به ایلنا گفت: اسکلت بانوی اشکانی کامل در محل خود خارج شده و درحال انجام کارهای انتقال آن هستیم. البته در راستای کارهای قبلی بر روی سایر اسکلت‌ها نیز کار می‌کنیم.

به گفته او، در موزه هنرهای تزیینی اصفهان، اتاقی به باستان‌شناسان اختصاص یافته و قرار است اسکلت بانوی اشکانی برای انجام مطالعات بیشتر به این محل منتقل شود.

جعفری زند خاطرنشان کرد: باتوجه به آنکه اسکلت بانوی اشکانی با خاک زیر آن به‌طور کامل برداشته شده هنوز نیازمند انجام مطالعات بیشتر هستیم. امیدواریم در آینده نزدیک شرایط برای انتقال سایر یافته‌های این فصل از کاوش نیز فراهم شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

زن+اشگانی+7

زن+اشکانی+8

زن+اشکانی+5

زن+اشکانی

زن

کدخبر: 601126 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟