شیوه جدید داعش برای ایجاد وحشت + جزییات

به گزارش رکنا، در ماه‌های اخیر حضور هسته‌های مخفی داعش در تحولات میدانی عراق پررنگ‌تر شده و عناصر این گروهک تروریستی توانستند مقداری از قدرت از دست رفته را بازیابی کنند و حملاتی را در چندین محور علیه نیرو‌های امنیتی، ارتش و رزمندگان بسیج مردمی انجام دهند.

تروریست‌های داعش که به خوبی می‌دانستند در مقطع فعلی توانایی اشغال منطقه و حفظ زمین ندارند، توان خود را بر روی عملیات‌های بزن در رو متمرکز کردند و مزاحمت‌هایی را برای نیرو‌های عراقی به وجود آوردند و خسارت‌هایی را برجای گذاشتند.

عناصر تروریستی داعش خارج شدن از لاک دفاعی را مدیون کمک‌های دوباره محور غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی‌ها هستند و در این میان برخی عشایر همسو با رژیم‌های مرتجع منطقه برای حمایت آز آنان و ناامن کردن مجدد عراق به میدان آمده اند.

استان صلاح الدین یکی از مناطقی مهمی به شمار می‌آید که هسته‌های خاموش داعش به شدت تلاش می‌کنند نفوذ خود را افزایش دهند و نیرو‌های عراقی را در موضع ضعف قرار دهند و در همین ارتباط اواخر هفته گذشته یک عملیات متفاوت را در این محور انجام دادند.

در دروازه‌های شمالی پایتخت عراق چه می‌گذرد؟ + نقشه میدانی

تروریست‌های داعش عملیات متفاوت و غافلگیرانه خود را چهارشنبه شب بیست و نهم مردادماه علیه مرقد «شیخ ابراهیم بن مالک اشتر» در شهرستان «الدجیل» در جنوب استان صلاح الدین (حومه شمال غرب منطقه آلوده و خطرناک الطارمیه) ترتیب دادند؛ منطقه مهم و راهبردی الدجیل در شمال پایگاه نظامی التاجی واقع شده و همچنین جاده اصلی مرکز به شمال عراق از این منطقه می‌گذرد و نقاط حومه آن از جمله «سید غریب، الطارمیه، النباعی» به عناصر مخفی داعش آلوده هستند.

یک منبع میدانی که از نزدیک تحولات را در استان صلاح الدین دنبال می‌کند به جزئیات سناریو تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: عناصر مخفی داعش در محور «النباعی» در غرب منطقه الدجیل (حومه دریاچه الثرثار) از طریق یک مراسم تشییع جنازه دورغین توانستند خود را در میان جمعیت جا دهند و در منطقه نفوذ کنند.

این منبع میدانی افزود: عناصر تروریستی داعش پس از پایان این مراسم قلابی و سوری در یکی از باغ‌های حومه مرقد «شیخ ابراهیم بن مالک اشتر» پنهان شدند و پس از ۷۲ ساعت، حمله را در شب چهارشنبه بیست و نهم مردادماه آغاز کردند.

در دروازه‌های شمالی پایتخت عراق چه می‌گذرد؟ + نقشه میدانی

به گفته این منبع میدانی، رزمندگان تیپ ۳۱۳ بسیج مردمی (سرایا السلام) که همگی از عشایر «خزرج» هستند و مسئولیت تامین امنیت این منطقه را برعهده دارند به سرعت وارد میدان شدند و به حملات تروریست‌های داعش در این محور واکنش نشان دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیرو‌های بسیج مردمی مستقر در منطقه پس از چند ساعت درگیری سنگین و نفس گیر موفق شدند از نفوذ عناصر تروریستی داعش جلوگیری و حملات را به طور کامل دفع کنند و کنترل منطقه را در دست گیرند.

در جریان درگیری‌ها در این محور ۶ تن از رزمندگان بسیج مردمی به نام‌های «حسام هیثم، هشام عزیز، فارس ابو سجاد، سجاد حسین، احمد، منتظر سامی» به شهادت رسیدند و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

مسئول اطلاع رسانی سازمان بسیج مردمی در استان صلاح الدین در گفتگو با مشرق در پاسخ به این سوال که علت غافلگیری نیرو‌های عراقی چه بود، اظهار کرد: زمانی که جمعیت تشییع کننده وارد شهر الدجیل شدند نیرو‌های امنیتی به گمان این که طبق روال تابوت حامل جسد است برای بازرسی و اجرای دستور العمل‌ها اقدام نکردند.

وی با بیان این که پس از حمله مشخص شد تابوت مورد نظر خالی از جسد و مملوء از تله‌های انفجاری و سلاح بوده، افزود: تروریست‌های داعش پس از تشییع جنازه دورغین، تله‌های انفجاری را در برخی خیابان‌ها کار گذاشتند و سپس در منطقه پیش بینی شده مخفی شدند.

این مقام مسئول در سازمان بسیج مردمی عراق با توضیح این مطلب که این مراسم تشییع یک پوشش برای ورود تروریست‌ها به شهر الدجیل بود، تصریح کرد: تجهیز تروریست‌های داعش به سلاح‌های مورد نیاز از طریق یکی از قبایل منطقه صورت گرفته که هویت شان برای بسیج مردمی مشخص شده است.

در دروازه‌های شمالی پایتخت عراق چه می‌گذرد؟ + نقشه میدانی

برخی از جریان‌های تندرو، عشایر و اهالی به همراه جماعت بعثی که سابقه همکاری با داعش را در کارنامه دارند در تلاش هستند بار دیگر با حمایت از تروریست ها، نیرو‌های بسیج مردمی را از منطقه دور کنند و با ایجاد ناامنی، قدرت را در جنوب استان صلاح الدین در دست گیرند و راه را برای نفوذ بیشتر به دروازه‌های شمالی پایتخت و به چالش کشیدن امنیت مناطق مرکزی (بخش‌هایی از استان‌های الانبار، صلاح الدین، دیاله و بغداد) باز کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟