سلطان جعل مشهد محاکمه شد / او 99 سایت جعلی داشت

4 متهم هلدینگ آفتاب در سومین جلسه رسیدگی به پرونده به دفاع از اتهامات خود پرداختند.

ســومین جــلسه رسیـــدگی بــه پرونده «هلدینگ‌آفتاب» صبح دیروز در سالن شهدای هفت تیر دادگاه انقلاب مرکز استان خراسان رضوی به ریاست قاضی منصوری و با حضور متهمان و وکلای مدافع آن‌ها، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات، جمعی از شکات و وکلای آن‌ها، نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان برگزار شد.

جلسه در ابتدا با آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز شد و سپس قاضی سید هادی منصوری با اعلام رسمیت جلسه به تشریح روند رسیدگی دو جلسه قبلی پرداخت و مجدد از 15 متهم پرونده خواست تا در روند رسیدگی قضایی حقایق را بازگو کنند و صداقت را در گفتار خود داشته باشند.

دریافت حقوق 16 میلیونی از شبکه «سلطان جعل»

پس از شروع جلسه، نماینده صداوسیمای استان به جایگاه فراخوانده شد و به تشریح روند واگذاری محل همایش‌های آن سازمان، برای برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌ها به متهم اصلی پرونده، پرداخت. این مقام مسئول در اظهارات خود بیان کرد که اقدامات متهمان دقیق و برنامه‌ریزی شده بوده و عناوین همایش‌هایی که از سوی این مؤسسه برگزار می‌شده معمولا همسو با شعار سال بوده است. این درحالی بوده که سازمان صداوسیما طبق قانون مکلف است در راستای ارتقای آموزش‌های همگانی گام بردارد.

نماینده سازمان صداوسیما همچنین ادامه داد: اقدامات خلاف قانون این مؤسسه موجب خدشه وارد شدن به جایگاه این سازمان شده، در حالی که پیش‌تر تذکراتی هم به او داده شده بود.

اطلاعی از امحای مدارک ندارم

پس از ارائه گزارش نماینده سازمان صداوسیما، طبق دستور، رئیس دادگاه «مجید نوروزی» متهم ردیف دوم پرونده در جایگاه متهم قرار گرفت و در‌باره موارد مطرح شده در شرح کیفرخواست از خود دفاع کرد.

نوروزی با تشریح اقدامات خود در شرکت موسوم به هلدینگ آفتاب خطاب به قاضی منصوری گفت: اسناد طبق دستور مسئولان شرکت صادر می‌شد و اطلاعی از امحای برخی از مدارک ندارم.

در این لحظه نماینده دادستان از متهم ردیف دوم سؤال کرد که آیا شما فقط برای پرداخت حقوق کارکنان ماهیانه ۱۶ میلیون حقوق می‌گرفته‌اید؟ آیا شما نمی‌دانستید که مدارک صادره همگی جعلی هستند؟ مگر ممکن است اطلاعات مالی یک هلدینگ بدون آگاهی مسئول مالی امحا شود؟

قاضی غرابادیان، نماینده دادستان در ادامه خطاب به رئیس دادگاه گفت: اکنون اسناد و مدارک بسیاری در مورد اتهامات متهم ردیف دوم پرونده موجود می‌باشد.

قاضی منصوری وکیل مدافع متهم مجید‌نوروزی را فراخواند و بیان کرد: چنانچه به اتهامات موکل خود از جمله پول‌شویی، تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور دفاعی دارید، به دادگاه ارائه دهید.

وکیل متهم ردیف دوم در ادامه به شرح نحوه فعالیت‌های متهم در شرکت و دفاع از موکلش پرداخت و مدارکی را نیز تقدیم دادگاه کرد.

سلطان جعل: از روی جهل مرتکب جرم شدم

بعد از ساعتی از گذشت این جلسه رسیدگی، طبق دستور قاضی منصوری رئیس دادگاه «وحید پورمحمد شاندیز» متهم ردیف سوم پرونده به جایگاه متهم فراخوانده شد و پس از قرائت کیفرخواست مبنی بر مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، مشارکت درجعل رایانه‌ای ۹۹ سایت، تحصیل مال از طریق نامشروع و سایر اتهامات وارده از خود دفاع کرد.

متهم ردیف سوم پرونده بیان کرد: برخی از اقداماتی که در مدت فعالیت و همکاری‌ام با هلدینگ بوده ممکن است از روی جهل و قصور صورت گرفته باشد، که البته این موضوع را خود نیز قبول دارم.

وکیل متهم وحید پورمحمد شاندیز هم با تشریح عملکرد او در مؤسسه یاد شده گفت: دفاعیات موکلم در لایحه‌ای تقدیم حضور دادگاه خواهد شد.

اجرای برنامه‌های خارجی بر عهده من بود

پس از اظهارات و دفاعیات متهم سوم و وکیل مدافع او با دستور قاضی منصوری «مهرداد‌دهر‌آزما» دیگر متهم این پرونده به جایگاه فراخوانده شد و سپس نماینده دادستان شرح کیفرخواست صادره را برای متهم قرائت کرد.

طبق اعلام رئیس دادگاه مهرداد دهر‌آزما درکنار سایر اتهامات وارده به تحصیل مال از طریق نامشروع، پول‌شویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و داخلی و مشارکت درجعل رایانه‌ای ۹۹ سایت متهم است که او در دفاعیاتش به تشریح نحوه فعالیت خود در هلدینگ آفتاب پرداخت و گفت: از سال ۹۱ به عنوان بازاریاب وارد مجموعه شدم و درسال۹۳ به عنوان یکی از مدیران در هلدینگ مطرح شدم و تاسال ۹۶ نیز با این مجموعه همکاری می‌کردم. اجرای برنامه‌های خارجی بر عهده من بود که این موضوع را خود قبول دارم.

در ادامه جلسه نماینده دادستان درباره اظهارات متهم ردیف چهارم پرونده گفت: نامبرده از محتوای فعالیت‌های غیرقانونی موسسه اطلاع داشته و از او می‌خواهیم حقیقت را بیان کند.

وکیل متهم دهرآزما نیز در این لحظه خطاب به رئیس جلسه گفت: متهم ردیف اول اقرار کرده که اقدامات زیر نظر او انجام می‌گرفته، هرچند موکل این‌جانب بر سر مسائل مالی بعد‌ها با مؤسسه دچار اختلاف می‌ شود. علاوه بر این موکل این‌جانب در مراحل مختلف با مراجع قانونی در مسیر روشن شدن حقیقت همکاری داشته که از محضر دادگاه تقاضا می‌شود این نکته را مد نظر قرار دهند.

در ادامه قاضی منصوری از وکیل متهم دهرآزما خواست تا لایحه دفاعیه خود را تقدیم دادگاه کند.

ناظر چاپ کتاب‌ها بودم

«جعفر صادقی یونسی» دیگر متهم این پرونده بود که به دستور قاضی منصوری رئیس دادگاه در جایگاه متهم حاضر شد. نماینده دادستان خطاب به رئیس دادگاه گفت: بر اساس مدارک و اسناد موجود در پرونده، جعفر صادقی یونسی از ماهیت فعالیت‌های غیرقانونی مؤسسه آفتاب کاملا اطلاع داشته است. در این مؤسسه نیز کتاب‌های قدیمی شناسایی و دوباره تایپ و بازنشر می‌شده که اقدامی تامل‌‌برانگیز است. علاوه بر این یکی دیگر از اقدامات این مؤسسه ارائه خدمات «وی.آی.پی» در همایش‌ها از جمله چاپ کتاب به ‌نام شرکت‌کنندگان بوده که باز هم در نوع خود درخور توجه است.

قاضــی منصــــوری پــــس از شــنیدن اظهارات نماینده دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی از متهم جعفر صادقی یونسی خواست تا مطابق کیفرخواست قرائت شده به دفاع از خود بپردازد.

متهم در دفاعیات خود معترف شد: درسال ۹۴ وارد این مجموعه شدم. در ابتدا به عنوان مشاور منابع انسانی فعالیت می‌کردم و حق و حقوق ثابت می‌گرفتم ولی بعد در حوزه فروش و بازاریابی فعالیت کردم. بعدها به پیشنهاد متهم ردیف اول دفتری تأسیس شد و من در آنجا فعالیت خود را با هلدینگ ادامه دادم. در آنجا کارهای نظارت بر چاپ کتاب‌ها بر عهده من گذاشته شده بود.

جعفر صادقی یونسی ادامه داد: در برگزاری همایش‌ها هم نقشی نداشتم ولی از ماهیت فعالیت‌های آن اطلاع داشتم و اگر اطلاع از اقدامات مجرمانه جرم است و مرتکب جرمی شده‌ام در همان حدی که گفتم قبول دارم. وکیل متهم صادقی یونسی نیز در دفاع از موکلش خطاب به رئیس دادگاه گفت: نجات در راستگویی است و ما هم معتقدیم در صورت بیان حقایق نقش هر یک از متهمان در ارتکاب جرم معین می‌شود. موکل این‌جانب به میزان فعالیت‌هایش باید پاسخ‌گو باشد و ما در این راستا و برای روشن شدن حقیقت گام برخواهیم داشت و لایحه مشروح دفاعیه را تقدیم حضور دادگاه خواهیم کرد.

قاضی غرابادیان، نماینده دادستان در ادامه جلسه رسیدگی گفت: متهم یونسی اظهار می‌کند که برای صدور مدارک آموزشی با مؤسسه‌ای به نام فن‌پردازان قرارداد داشته‌ است، اما اسناد و مدارک نشان می‌دهد که بیانات او در این بخش نادرست است. با عنایت به حضور تعدادی از مطلعین در جلسات علنی دادگاه به افراد سودجو هشدار می‌دهیم که از هرگونه رفتار غیرمعمول و قانون‌شکنانه در ادامه فرآیند رسیدگی و نشر اکاذیب درباره شهود جدا خودداری نمایند.

با اعلام قاضی منصوری، سومین جلسه رسیدگی به پرونده هلدینگ آفتاب خاتمه یافت و ادامه روند رسیدگی به صبح امروز موکول شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟