به گزارش رکنا، سال 2019 میلادی با رویدادهای تلخ و شیرین و گاه عجیبی در سراسر جهان همراه بود. از سیل و زلزله های مرگبار گرفته که تغییرات آب و هوایی شدید و طبیعت عامل بروز آنها بوده تا حوادثی که انسان ها زمینه ساز وقوع آن بوده اند.

مرگبارترین رویدادها

سیلاب چین شاید یکی از تلخ ترین حوادث سال 2019 میلادی بود . همزمان با طوفان «لکیما» در 10آگوست 2019 میلادی سیلابی جاری شد که هزاران خانه و زمین های کشاورزی بسیاری را تخریب و نابود کرد. هزاران نفر آواره و ده ها نفر نیز کشته و ناپدید شدند. شدت این سیلاب به حدی بود که مقام های مسئول بالاترین هشدار بلایای طبیعی را اعلام کردند.

موج گرمای شدید در هند دست کم جان 90 نفر را گرفت. مردم ایالت راجستان به شدت تحت تأثیر این گرما قرار داشتند. گرما در این ایالت به 51 درجه سانتیگراد رسید.چند ماه بعد موج گرما به ژاپن نیز رسید و 160 نفر به خاطر دمای 41 درجه سانتیگراد در شهر «سیتاما» جان باختند.

طوفان در آفریقا ، آفریقا نیز در سال 2019 مرگبارترین طوفان جهان را تجربه کرد. طوفان شدید در موزامبیک 299 کشته برجا گذاشت و دومین بندر بزرگ موزامبیک را از بین برد. شدت طوفان به حدی بود که 1000 نفر را آواره کرد و باعث تخریب خانه ها و زمین های کشاورزی شد.

طوفان هاگیبیس ژاپن از دیگر بلایای طبیعی سال 2019 میلادی بود که در آن86 نفر جان خود را از دست دادند. در پی این طوفان صدها نفر مجبور به ترک خانه هایشان شدند و شرایط آب و هوایی و وضعیت نابسامان مردم به حدی بد بود که تاجگذاری امپراطور جدید را به تعویق انداخت.

بهترین های سال

راه اندازی رستوران « ال یونیورسو» برای معلولان، یکی از زیباترین اتفاقات 2019 میلادی راه اندازی رستوران « ال یونیورسو» برای معلولان در اسپانیا بود. این رستوران 20 کارمند دارد که همگی مبتلا به ناتوانی جسمی هستند. «آنتونیو ویلا» مؤسس این رستوران گفت:« همیشه می خواستم نشان دهم که افراد معلول تحت آموزش قادر به انجام همه کار هستند. برای حمایت از معلولان برخی از آشپزهای برجسته اسپانیا به معلولان آموزش می دهند. یکی از کارمندان معلول رستوران می گوید کار در این رستوران زندگی من را متحول کرده است.

چالش کاشت 20 میلیون درخت در جهان یکی از رویدادهای شیرین سال 2019 میلادی بود. هزاران داوطلب وارد عمل شده و 20 میلیون دلار نیز هزینه این چالش زیبا شد. «مارک رابر » نخستین بار این چالش را در توئیتر آغاز کرد و خیلی زود فراگیر شد.هدف از این کار ایجاد تغییرات واقعی برای حفظ کره زمین بود این درختان می توانند 116 هزار تن آلودگی شیمیایی هوا را از اتمسفر پاک کنند و زمینی پاک تر را برای مردم به ارمغان آورند.

ëکتابخانه سیار برای کودکان روستایی، یکی از بهترین کارهایی که در سال 2019 میلادی صورت گرفت راه اندازی کتابخانه سیار برای کودکان روستایی بود. یک معلم ایتالیایی 73 ساله به نام «آنتونیو» مبتکر این ایده بود و برای دسترسی کودکان به کتاب، کتابخانه سیاری راه اندازی کرده و در مناطق روستایی و صعب العبور کتاب را به مشتاقان ارائه می دهد. این معلم می گوید نگران کشوری بود که کودکانش از خواندن کتاب فاصله بگیرند چرا که کتاب یک پناهگاه و یک دوست خوب برای کودکان است و می تواند از کودکان خلاق نویسندگان و دانشمندان بزرگ بسازد.

ëساخت مزرعه سبز یکی از پروژه های جالب در سال 2019 میلادی بود که پشت بامی سبز با وسعت 14 هزار متر مربع بر سقف نمایشگاه اکسپو در پاریس ساخته شد و 30 گونه گیاهی در آن پرورش داده می شود. 20 باغبان از این باغچه جالب نگهداری می کنند. اکنون این مزرعه سبز دیدنی 1000 کیلوگرم میوه و سبزی تولید می کند.

پیشرفت در دنیای فناوری کیهانی

جهش بزرگ علمی برای بشریت در فضای کیهانی یکی از دستاوردهای جالب 2019 میلادی بود .می توان گفت در این سال برخی از رازهای جهان توسط محققان ناسا فاش شد. گام بزرگ تاریخی کشف ماهیت سیاهچاله های کیهانی بود که می تواند به دانشمندان برای حل بحران آب و هوا و حفاظت از سیاره زمین کمک کند. فناوری استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق و انرژی تجدید پذیر که تهیه آن تاکنون برای بشر دشوار بود نیز محقق شد. سیستم پنل خورشیدی می تواند چاره ساز کمبود برق برای آیندگان باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟