وداع آخر با سحر خدایاری دختر آبی / فردا در روستای سلم برگزار می شود + عکس

به گزارش رکنا، از هفته قبل که خبر خودسوزی دختر هوادار تیم استقلال Esteghlal مقابل دادگاه منتشر شد، همه با کنجکاوی این خبر را دنبال می‌کردند و جویای وضعیت وی بودند تا اینکه سرانجام او پس از 7 روز تحمل درد و جراحت روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد. حالا همه درباره انگیزه واقعی دختر جوان از خودسوزی صحبت می‌کنند و اینکه اتهام او چه بود که دست به این کار زد؟

 عصر دوشنبه، 11شهریور‌ماه بود که مرکز رسانه قوه قضاییه خبری را در خصوص «خودسوزی یک خانم مقابل یکی از واحدهای قضایی تهران» منتشر کرد. در این خبر به نقل از یک مقام آگاه در دادگستری تهران آمده بود: «این فرد در اسفندماه سال ۹۷ و درحالی‌که پوشش نامناسب داشت با مأموران نیروی انتظامی درگیر شده و به آنها توهین کرده و با عنوان جریحه‌دار کردن عفت عمومی و توهین به مأموران پرونده قضایی برایش تشکیل شده است.»

با اینکه در این خبر جزئیات بیشتری از انگیزه دختر جوان اعلام نشده بود اما در ادامه معلوم شد دختر جوان، سحر نام دارد و اهل قم است. او از هواداران تیم فوتبال استقلال بود که اسفندماه سال گذشته درحالی‌که قصد داشت با کلاه‌گیس و پوشش پسرانه برای تماشای بازی استقلال و العین وارد ورزشگاه آزادی Freedom شود، توسط مأموران بازداشت و برایش پرونده تشکیل داده شد. اما چه شد که سحر دست به‌خودسوزی زد؟

اعتراض آتشین دختر آبی

پس از این ماجرا، دختر هوادار استقلال یک هفته در بازداشت به سر می‌برد تا اینکه خانواده‌اش توانستند با سپردن وثیقه 50میلیونی که برایش صادر شده بود، او را آزاد کنند. با وجود این، پرونده او همچنان در جریان بود و رفت‌وآمدهای سحر از قم به تهران ادامه داشت. طبق آنچه مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرده روز حادثه Incident قرار بود به پرونده سحر رسیدگی شود اما بعد از ورود او به دادگاه به سحر گفته شد که رئیس دادگاه به‌دلیل فوت یکی از بستگانش به مرخصی رفته و وقت دیگری برای رسیدگی به پرونده دختر جوان درنظر گرفته شده است.

هیچ‌کس به‌درستی نمی‌داند که از آن به بعد چه اتفاقی افتاد که سحر تصمیم به‌خودسوزی گرفت. درحالی‌که قوه قضاییه اعلام کرده آن روز هیچ اقدام قضایی برای دختر جوان انجام نشده و هیچ حکمی نیز برای وی صادر نشده است، اما نزدیکان سحر می‌گویند که او هنگام خروج از دادگاه متوجه شده که قاضی Judge حکم 6‌ماه حبس برایش صادر کرده است. براساس روایت دوم، دختر جوان بعد از شنیدن این خبر برآشفته شده و درحالی‌که با صدای بلند به این رأی اعتراض می‌کرده، جلوی مجتمع قضایی با بنزینی که از قبل آماده کرده بود، دست به‌خودسوزی زد.

یکی از مسئولان اورژانس تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «ظهر روز 11شهریور بود که یک مورد خودسوزی در خیابان شریعتی، خیابان معلم به ما گزارش شد و همکارانم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند. مصدوم دختر جوانی بود که به‌شدت دچار سوختگی شده بود که فورا به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شد، اما پزشکان اعلام کردند او دچار 90درصد سوختگی شده است.»

همدردی با سحر خدایاری

خودسوزی این هوادار استقلال حساسیت افکار عمومی را برانگیخته بود و واکنش‌ها به این حادثه هر روز بیشتر می‌شد؛ طوری که حتی معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه توییتر به این حادثه واکنش نشان داد و از مکاتبه با ریاست قوه قضاییه درخصوص خودسوزی سحر خبر داد. او نوشت: «در مورد دختر آبی، معاونت زنان و خانواده از هفته گذشته پیگیر وضع این دختر در بیمارستان بود که امیدوارم حالش بهبود یابد. دستیار من در بیمارستان حضور یافت و با خانواده وی گفت‌وگو کرد. براساس شواهد و ضرورت با ریاست قوه قضاییه مکاتبه شد به انتظار اینکه این رویه‌ها تکرار نشود.»

علاوه بر ابتکار تعدادی از فوتبالیست‌ها و فعالان اجتماعی نیز به این حادثه تلخ واکنش نشان دادند و همه با امید منتظر نجات دختری بودند که دچار 90 درصد سوختگی شده است؛ آرزویی که تنها یک معجزه می‌توانست آن را به واقعیت تبدیل کند. این در حالی بود که شواهد نشان می‌داد سحر دچار مشکلات روحی شده بود و خواهرش نیز مدعی شده که او مدتی قبل نیز دست به‌خودکشی زده اما نجات یافته بود.

یک پایان تلخ

پزشکان بیمارستان سوانح سوختگی شهیدمطهری از همان روزی که سحر به آنجا منتقل شد، تلاش‌های زیادی برای نجات او انجام دادند اما سوختگی او بسیار شدید بود؛ طوری که سطح هوشیاری دختر جوان مدام نوسان داشت تا اینکه سرانجام در نخستین ساعت‌های بامداد دوشنبه، 18شهریور دختر جوان پس از یک هفته تحمل درد و جراحت ناشی از سوختگی روی تخت بیمارستان جانش را از‌دست‌داد.

پدر داغدار سحر روز گذشته در شرایطی که یک روز از به‌ خاکسپاری دخترش می‌گذشت ، گفت: «ساعت 1:30بامداد روز تاسوعا بود که به ما خبر دادند سحر جانش را از دست داده است. باورم نمی‌شد که دخترم را از دست داده‌ام. فورا خودمان را به بیمارستان رساندیم و بعد از انجام مراحل قانونی پیکر او را تحویل گرفتیم.» پدر سحر که به سختی صحبت می‌کرد، ادامه داد: «همان روز او را به قم منتقل کردیم و مراسم تشییع و تدفین در بهشت معصومه قم برگزار شد و با دخترم وداع کردیم.»

جسد کی به خانواده تحویل داده شد؟

رئیس سازمان پزشکی‌قانونی با رد خبری درخصوص اینکه پیکر سحر به خانواده‌اش تحویل داده نشده است، گفت: «پیکر خانمی که مقابل واحد قضایی خودسوزی کرده بود، روز دوشنبه به خانواده‌اش تحویل داده شد.» دکترمسجدی ادامه داد: «با توجه به سکونت خانواده وی در شهر قم، جسد ایشان جهت طی مراحل قانونی به پزشکی قانونی این استان منتقل و جسد روز دوشنبه پس از بررسی‌های لازم و طی مراحل قانونی توسط همکاران پزشکی‌قانونی قم به خانواده ایشان تحویل داده شده است.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 502811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟