طناب دار نجفی در دست برادر میترا استاد است !+ جزییات آخرین جلسه دادگاه +عکس

گودرزی با بیان اینکه اظهارات جلسه قبل وی بیشتر نواقص مطرح در پرونده از ابتدا تا انتها بوده است و در جلسه امروز می‌خواهد به دفاع ماهوی بپردازد گفت: کیفرخواست صادره واجد ایرادات ماهیتی است.

ایرادات کیفرخواست

در کیفرخواست صادره ادله اثبات جرم بدرستی روشن نشده و برای اثبات به ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی استناد شده و وقوع بزه را از جانب موکل محرز دانسته است، این در حالی است که موکل بنده هیچ گاه طی اظهارات خود قتل عمدی را نپذیرفته و اصرار به قتل شبه عمدی دارد و باید توجه داشت که اقرار باید روشن و منجز باشد.

دادسرا در تحلیل واقعه‌ای که رخ داده می‌توانسته موضوع را از سه جنبه بررسی کند. مورد اول شلیک مستقیم به قفسه سینه، مورد دوم شلیک به دست و در پی آن ورود به قفسه سینه و مورد سوم اصابت گلوله به اجسام سخت و در پی آن کمانه کردن و ورود به قفسه سینه متوفی است؛ اما در کیفرخواست به این موضوع توجهی نشده است و در باب جراحت وارده به دست متوفی اتهامی وارد نبوده چنانچه اگر کمانه کرده باشد ماده‌ای که به آن استناد شده واجد ایراد خواهد بود.

از طرفی استناد به فیلم موجود از اشکالات کیفرخواست است؛ چراکه در این فیلم استناد شده که موکل پیش از ورود به حمام اسلحه را مسلح کرده؛ اما موکل چنین چیزی را نمی‌پذیرد. این در حالی است که در کیفرخواست به فیلم مصاحبه استناد شده است در حالی که موکل در آن مقطع زمانی در شرایط روحی مناسبی نبوده و اظهارات وی قابل استناد نیست و این مورد، محل اعتراض جدی دارد؛ چراکه در هیچ کجای پرونده موکل نگفته است که اقدام شلیک به خانم میترا استاد کرده باشد.

در ادامه وکیل متهم نجفی گفت: این پرونده فقط قتل شبه عمدی است که از جمله دلایل آن می‌توان به اظهارات موکل استناد کرد.

وی افزود: اظهارات سرهنگ عزتی راد - کارشناس اسلحه شناسی - که گفته بود محل اصابت سه گلوله بوده نشان می‌دهد موکل تعادل نداشته، موضوع دیگر اینکه ورود گلوله به قفسه سینه غیرمستقیم است و در این پرونده هم پزشکی قانونی و فیزیک جنایی اذعان کرده‌اند ورودی گلوله به قفسه سینه بیضوی شکل است.

گودرزی افزود: اسلحه مورد نظر در پرونده مسلسل نیست، سلاح نیمه اتومات و استاندارد است. از سویی آزمایش گاز باروت حاکی از این است که مرحومه اسلحه را در زمان شلیک گرفته بود.در پرونده به این مهمی نباید نظر یک کارشناس از اول تا انتها مورد اظهار نظر باشد. گاهی یک پرونده به ۱۲ کارشناس ارجاع داده می‌شود موکل من واقعاً تعادل نداشته و با قصد قتل وارد حمام نشده است.

گودرزی گفت: اظهارات دادسرا درباره قتل فاقد وجاهت قانونی است. شلیک غیر ارادی گلوله پرونده را در زمره قتل‌های غیر عمدی قرار می‌دهد، همچنین شلیک گلوله به مرحومه چند فرضیه دارد: اول اینکه گلوله به دست خورده طی طریق کرده، سپس به قفسه سینه اصابت کرده است و دوم اینکه دو گلوله بوده یکی شلیک مستقیم به دست و یکی شلیک مستقیم به قفسه سینه و اما فرضیه سوم که با ادله علمی می‌گویم این گلوله به سقف یا کاشی دیوار اصابت کرده، سپس کمانه کرده و از بالا به طور کج به قفسه سینه خورده و بعد از طی طریق در پهلو نشسته که پزشکی قانونی آن را خارج کرده است.

در این خصوص از دکتر سؤال کردم که وی صراحتاً نوشت در چنین شرایطی انتظار نیست گلوله دفرمه شده باشد؛ چراکه از بافت نرم بدن عبور کرده است و سؤال اینجاست که گلوله کجا دفرمه شده است و کج اصابت کردن گلوله دفرمه چه دلیلی دارد و اگر گلوله از دست شلیک می‌شد، نباید کج از بالا اصابت می‌کرد.

وی ادامه داد: سرهنگ عزتی راد گفته‌ که مرحومه ورزشکار بوده و عضلات قوی داشته است؛ اما در مورد خانم‌ها چنین چیزی نیست و گلوله نیز کالیبر ۹ میلیمتری است که از محکم ترین گلوله‌هاست و قطعاً گلوله به دیوار برخورد کرده سپس کمانه کرده و به قفسه سینه متوفی خورده است.

وکیل متهم نجفی با بیان اینکه در این پرونده موکل به در و دیوار شلیک غیر ارادی کرده است افزود: بر این اساس می‌توان گفت عمدی در ارتکاب وجود نداشته و موضوع قتل عمدی و جرح عمدی وجود نداشته است.

گودرزی خاطرنشان کرد: بنده از محضر دادگاه دو نکته را استدعا دارم یکی اینکه این موضوع به کمیسیون پزشکی ارجاع شود تا مشخص شود که اصابت گلوله به بدن باعث دفرمه شدن آن شده یا موضوع دیگری و اینکه از کارشناسان اسلحه خواسته شود که تحلیل و بررسی کنند تا مشخص شود این گلوله چگونه دفرمه شده است.

چند روایت از یک شلیک

در ادامه متهم نجفی به دستور رئیس شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران در جایگاه قرار گرفت.

قاضی پرسید: در نحوه استفاده از سلاح چند روایت از شما وجود دارد. یکی از زمانی که آن را از کمد برداشتید تا ورود شما به حمام، روایت دیگر اینکه گفتید اسلحه مسلح نبود بعد وارد حمام شدم مسلح کردم، روایت دیگر نیز گفتید که یادم نمی‌آید، روایت دیگر اینکه گفتید بله از قبل مسلح بود. در خصوص این اختلاف اظهارات توضیح بدهید؟

متهم نجفی گفت: در آن شرایط که وارد حمام شدم مطمئن نیستم؛ اما الان که فکر می‌کنم اسلحه مسلح بود.

قاضی کشکولی پرسید: وکیل شما می‌گوید ۹ گلوله بوده که شلیک شده است شما روشن بگویید از زمان استفاده از اسلحه چند گلوله شلیک شد؟

اول فکر کردم ۴ گلوله بود که در دادسرا گفتم ۵ گلوله در مورد تعداد نمی‌توانم اظهار نظر قطعی کنم فقط متوجه شدم گلوله آخر که به مرحومه اصابت کرد او مرا رها کرده و کمی عقب رفت و در وان افتاد. ظاهراً همان ۵ گلوله بود به‌دلیل اینکه ۸ گلوله در خشاب باقی مانده است و نشان می‌دهد همان ۱۳ گلوله کامل در خشاب قرار داشت.

قاضی کشکولی گفت: در جلسه قبلی گفتید که ۳ گلوله شلیک و گلوله چهارم به او اصابت کرده و او با دو دست، دست شما را گرفته بودید توضیح دهید؟

متهم نجفی گفت: بله او دست هایش را روی شانه‌هایم گذاشته بود گلوله اول شلیک شد بعد با دو دست دستم را گرفت.

قاضی پرسید: بعد از شلیک این گلوله‌ها شما متوجه شدید او هنوز سالم است.

متهم نجفی گفت: بله چون بعد از گلوله چهارم دست مرا رها کرد.

قاضی گفت: چه موقع متوجه شدید او خونی شده است؟

متهم نجفی گفت: وقتی دستم را رها کرد و به وان افتاد دیدم او خونی شده است.

قاضی پرسید: یکی از ابهامات وکیل که ادعا داشته انجام نشده آزمایش و تطبیق خون در کف حمام است. آیا این خون ناشی از بدن شما یا بدن مرحومه بود؟

متهم نجفی گفت: از من نبود از مرحومه بود.

قاضی کشکولی پرسید: بعد از اینکه مرحومه به وان سقوط کرد اسلحه را کجا گذاشتید؟

متهم نجفی جواب داد: جلوی وان روی کمد.

قاضی پرسید: دکمه‌های پیدا شده در سالن از ابهامات است آیا متعلق به شماست؟

متهم نجفی پاسخ داد: از زمانی که به منزل جدید رفته بودیم مشاجره فیزیکی نداشتیم، اما یک دکمه از آستین پیراهن من افتاده و دکمه دیگری در خاطرم نیست.

در این هنگام قاضی کشکولی از کارشناس اسلحه سرگرد عزتی راد، سرگرد خانم اسماعیلی و خانم عبادی از عوامل بررسی صحنه جرم خواست در جایگاه حاضر شوند.

قاضی کشکولی خطاب به همکار خود خواست بخشی از فیلم بررسی صحنه جرم را پخش کند که از لحظه ورود متهم نجفی به اتاق تا خروج، در دادگاه پخش شد.

قاضی کشکولی خطاب به سرگرد اسماعیلی از عوامل بررسی صحنه جرم پرسید: با توجه به اینکه شما در بررسی جسد و نحوه اصابت گلوله اظهار نظر کرده‌اید آن را توضیح دهید؟

اسماعیلی اظهار کرد: یک ورود و خروج گلوله در کف و پشت دست بود و یک ورود در سینه و خروجی مشاهده نشد و گلوله توسط پزشکی قانونی از پشت کمر، پهلوی راست شکافته و خارج شده است.

چرا گلوله دفرمه شد؟

قاضی کشکولی خطاب به سرگرد عزتی راد کارشناس اسلحه و فیزیک جنایی گفت: درباره ابهامات، نحوه شلیک گلوله، زاویه و شیب بر اساس دلایل علمی توضیح دهید؟

کارشناس اسلحه گفت: درباره درگیری مرحومه و متهم بر ما محرز است کشمکش وجود داشته و تیراندازی متهم بی‌هدف بوده و دقیق نبوده است. وکیل متهم گفته چرا نظرات ما تناقض دارد، اول اینکه بگویم این سلاح ۱۵ تیر می‌خورد، استنباط داریم که لحظه تیراندازی ۱۳ گلوله داشته، چون ۸ گلوله به ما بر گردانده شد و ۵ تیر شلیک شده است. از این ۵ تیر یکی به کمد، یکی به گوشه وان، یکی به دیوار و دیگری به دیواری که دوش حمام به آن نصب شده و گلوله آخر به دست و بدن مرحومه اصابت کرده است. آثار روی سینه مستقیم نبوده و غیر مستقیم است و درباره فاصله یک تا پنج متری ما اظهار نظرکلی کرده‌ایم. با توجه به کشمکش و شلیک تیر غیرمستقیم به بدن و کمانه کردن دو فرضیه در نظر گرفتیم و با تکمیل پرونده و اظهارات متهم فرضیه اول همان شلیک یک گلوله به کف دست، خروج و اصابت به سینه قوت گرفت.

در اینجا تعدادی روکش گلوله و سرب گلوله تجزیه شده نیز وجود دارد که باید به جای خیلی سفتی خورده باشد تا به این شکل در بیاید لذا به دیوار خورده‌اند. ما اظهار نظر کردیم که پس از دیوار نیز به سقف خورده است و آثار گچ را نیز می‌توانید روی آن ببینید و این‌ها مربوط به دو گلوله است. ما یک گلوله داریم که از بدن متوفی خارج شده و دفرمه است.

قاضی گفت: گلوله به بدن مقتوله برخورد کرده یا به دیوار که دفرمه شده است؟

نظر شخصی من این است که گلوله از دست خارج و وارد بدن مقتوله شده، اما می‌تواند به دیوار نیز اصابت کرده باشد و باید هیأتی از کارشناسان سلاح و پزشکی قانونی در این خصوص مشورت کنند تا به یک نتیجه کلی برسند. این گلوله از پهلوی راست متوفی خارج شده است.

گلوله مایل شلیک شد

در ادامه رئیس دادگاه از دکتر میر رئیسی خواست تا در جایگاه قرار گیرد تا به‌عنوان شخصی که در بررسی صحنه جرم جسد را معاینه کرده در خصوص موضوع اظهار نظر کند.

وی گفت: جسد به‌صورت درازکش و درحالی که سر به سمت دوش و پا‌ها نیز داخل وان بود قرار داشت.

میر رئیسی گفت: در ادامه جسد به داخل اتاق خواب برای انجام معاینه منتقل شد. سوراخ ورودی مدور در کف دست و با حاشیه ساییدگی ناشی از سوختگی موجود بود و آثار متلاشی شدن استخوان کف دست مشاهده شد و مسجل شد که گلوله یک ورودی و یک خروجی دارد، در قفسه سینه نیز یک سوراخ نسبتاً مدوری در گزارش صحنه ذکر کردیم و التهاب و کبودی شدیدی در پهلوی راست مقتوله قابل مشاهده بود که با لمس دست معلوم شد گلوله زیر پوست است و همانجا یک برش کوچک زدیم و گلوله را خارج کردیم.

وی با بیان اینکه گلوله‌ای که به‌صورت مایل شلیک شده باشد ایجاد سوراخ بیضوی می‌کند گفت: در شلیک‌های مستقیم ما سوراخ‌های مدور داریم، اما این سوراخ بیضوی بوده است که نشان از مایل شلیک شدن گلوله دارد.

قاضی کشکولی اذعان کرد: علت فوت و زمان حدودی فوت چه زمانی بوده است؟

میر رئیسی در پاسخ گفت: همان ساعت ۹ تا ۹:۳۰ بوده است و مقتول پس از شلیک گلوله در حد چند ثانیه فوت کرده است و علت فوت متلاشی شدن عروق قلب، خونریزی و پاره شدن ریه بوده است.

قاضی کشکولی بیان کرد: شما اظهار کردید که یک گلوله شلیک شده با توجه به توضیحات و دفاعیات آقای نجفی تا لحظه‌ای که مقتوله تعادل خود را از دست می‌دهد ۴ گلوله شلیک می‌شود که گلوله پنجم نیز پس از آن به کف دست و به بدن مقتوله برخورد می‌کند با این توضیحات آیا مقتوله حالت تدافعی داشته است؟

سرگرد عزتی راد بیان کرد: آقای گودرزی گفته‌اند که من گفته‌ام مقتوله در هنگام درگیری حالت التماس داشته است، اما من چنین چیزی نگفتم و اگر گفته باشم جرأت این را دارم که بگویم اشتباه کردم؛ چراکه موضوع التماس در شرح وظایف من نیست که به آن اشاره کنم و من نمی‌دانم که مرحومه التماس می‌کرده یا نه.

قاضی کشکولی در واکنش به اظهارات کارشناس اسلحه گفت: از نظر علمی و فنی توضیح دهید که حالتی که گلوله اصابت کرده به چه شکل بوده است؟

سرگرد عزتی راد گفت: در آن هنگام دست آقای نجفی آزاد نبوده و اظهارات قریب به واقعیت است.

می‌توان گفت فاصله سلاح تا مقتول نیز کمتر از 30 سانت بوده و فاصله مقتول با آقای نجفی با احتساب طول دستان وی همان یک متر می‌شود و فاصله ضارب تا مقتول حدود یک متر بوده، اما چون کشمکش بوده نمی‌توان فاصله دقیقی را تعیین کرد ضمن اینکه دست وی (متهم نجفی) کاملاً گرفته شده بود.

پس از آن نجفی در واکنش به اظهارات کارشناس اسلحه گفت: من دستم را برای شلیک دراز نکردم چرا که از ابتدا تا انتهای واقعه تقریباً بدن وی (مقتوله) به من چسبیده بود و اگر فاصله اسلحه تا مرحوم 10 تا 30 سانت بود فاصله بدن من نیز با مقتوله همین قدر بوده است و من دستم را بر‌ای تیراندازی دراز نکردم و در همان حالت تیر اول شلیک شد.

رئیس دادگاه اظهار کرد: شما گفتید که مقتوله اسلحه را دید و ترسید. سؤال اینجاست که موقعی که دست شما را گرفته بود حالت تدافعی داشتند یا تهاجمی؟

متهم نجفی پاسخ داد: من نمی‌دانم چرا ترسید، چون چند بار اسلحه را دست من دیده بود و حتی به من گفته بود که طرز کار آن را به من یاد بده. فکر نمی‌کنم که حالت وی تدافعی یا تهاجمی بوده باشد و غیر عادی بود.

رئیس دادگاه اظهار کرد: قد شما چقدر است و قد خانمتان چقدر بوده است؟

متهم نجفی بیان کرد: قد خودم ۱۶۷ سانت و قد وی ۱۵۷ سانت است.

در ادامه قاضی کشکولی از وکیل متهم نجفی خواست تا برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گیرد.گودرزی بیان کرد: از دو منظر این پرونده اظهار نظر می‌طلبد یکی اینکه اقرار بر ارتکاب قتل عمدی نیست و اقرار به شلیک غیر ارادی گلوله نمی‌تواند برای ارتکاب قتل عمد کافی باشد. زمانی که عنصر اراده وجود ندارد پس عنصر عمدی هم وجود ندارد.

قاضی کشکولی اظهار کرد: این‌ها در کتاب قانون هم وجود دارد و اینکه شما می‌خواهید هیأت قضایی اظهارنظر ماهوی کند در ‌شأن شما نیست بلکه در ‌شأن دادگاه است شما فقط دلایل خود را بگویید.وکیل متهم نجفی اظهار کرد: اول از هر چیز صداقت موکل من است که از روز اول آن را مشاهده کردید و مسأله دوم آزمایش گاز باروت که مثبت است و اینکه مرحومه دستان موکل را گرفته و او اراده شلیک نداشته و دیگری شلیک غیر مستقیم است که الان در دادگاه روشن شد. همچنین با شمایل گلوله و دفرمه شدن آن معتقدم اتهام موکل قتل غیر عمدی است و اینکه تقاضا دارم به کمیسیون پزشکی ارجاع شود و خواسته من از پزشکی قانونی این است که اگر بگویید گلوله اول به دست بعد به سینه خورده آن وقت قبول می‌کنم.

قاضی کشکولی در ادامه درباره اظهارات وکیل متهم نجفی گفت: خیلی از مسائل با دفاعیات متهم و قرائن و دلایل جمع‌آوری شده مطابقت دارد و روشن است و با دلایل متقن موجود دادگاه بی‌نیاز است. به تشخیص دادگاه دلایل فنی و علمی در خصوص نحوه اصابت گلوله، تعداد گلوله‌ها که جنبه تخصصی دارد مورد ارزیابی قرار گرفت. از جمله سرعت رسیدگی به پرونده، دادگاه مجاز است بسرعت دلایل را جمع‌آوری کند که این مهم انجام شده است.

قاضی کشکولی ادامه داد: تعداد سلاح جزو ایرادات بود که وکیل به آنها پرداخت و روشن شد.درباره تقاضای وکیل برای کارشناسی، هیأت قضایی خود را بی‌نیاز می‌داند و قضیه روشن است و مطلبی نیست که بخواهیم دادرسی را ادامه بدهیم و به نواقص بپردازیم.

قاضی ادامه داد: تمام موارد به دقت بررسی شده و به نظر من ابهامات مرتفع شده است و آماده گرفتن آخرین دفاع از متهم نجفی هستیم.

وکیل نجفی در پایان گفت: ایراد ماهوی من این است که موضوع اتهام موکلم قتل شبه عمد است و من تقاضای صدور حکم برائت دارم.قاضی کشکولی در پایان با اعلام ختم رسیدگی گفت: در مهلت مقرر قانونی دادگاه اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

نجفی برادر میترا استاد

برادر مقتول: تصمیم نهایی با من است

مسعود استاد، برادر میترا، با گذشت حدود یک ماه از قتل خواهرش و پایان جلسات محاکمه، درحالی که تنها چند روز به اعلام حکم مانده همچنان مدعی است حرف‌هایی برای گفتن دارد. وی درباره روند دادگاه گفت: تا صدور حکم نمی‌توانم نظری بدهم. از کیفرخواست کاملاً راضی بودیم و اینکه قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در این پرونده براساس عدالت اقدام کردند،ایشان تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای قرار نگرفت و جانب حق را رعایت کردند.

همچنان بر قصاص مصر هستید؟ بله.

احتمال بخشش وجود دارد؟ بعید می‌دانم.

داماد آقای نجفی در گفت‌و‌گویی که با ما داشت، گفتند دو، سه باری با شما و خانواده‌تان ملاقات داشته است. این ملاقات‌ها برای چه بود؟برای رضایت صحبت شده ولی مورد موافقت قرار نگرفته است.

در این جلسات پدر و مادرتان حضور نداشتند؟خیر. همه چیز به من موکول شده و رضایت و عدم رضایت در اختیار بنده است.

آیا افراد مشهور و سیاستمداران برای گرفتن رضایت اقدام کرده اند؟

برخی از افراد مطرح جامعه برای گرفتن رضایت اقدام کرده‌اند اما نمی‌توانم نامی از آنها ببرم. فقط می‌توانم بگویم که خیلی از دوستان که در رأس هستند برای گرفتن رضایت اقدام کردند ولی موافقتی با آنها نشد. بارها شنیده‌ام که می‌گویند مسعود استاد اولیای دم نیست. ولی خانواده من لطف کرده و هر سه نفرشان تصمیم نهایی را به من سپرده‌اند.

چرا وکلای شما در دادگاه هیچ صحبتی نکردند؟

ما لایحه را به قاضی دادیم ولی ایشان از وکلای بنده دفاعیاتی نخواست. حتی من که خواستم صحبت کنم آقای کشکولی گفتند فقط جواب سؤالات مرا بدهید و دست من بسته شد. من آمدم بالا که صحبت کنم و قاضی به من این اجازه را ندادند.

چه صحبت‌هایی را می‌خواستید مطرح کنید؟

خیلی از صحبت‌هایی که مربوط به مسائل خانوادگی نیست.

در جلسه دادگاه صحبت از پیامک‌هایی بود که بین خواهر شما و دختر آقای نجفی رد و بدل شده بود. چه پیامک‌هایی بود؟

متن‌های فحاشی و توهین‌هایی است که ایشان و همسرشون فرستادند. البته این را هم بگویم که گفته شده خواهر من به فکر منفعت بوده است. این را بگویم که آقای نجفی هیچ چیزی به نامش نبوده است. هیچ ثروت و دارایی ندارد. زمانی که بازنشسته شده و در خانه بوده خواهرم با او عقد کرده است. بحث منفعت طلبی منتفی است.

شما اقدامی برای دریافت مهریه میترا نکرده اید؟

خیر، فعلاً هیچ اقدامی نکرده‌ایم.

وضعیت مهیار چطور است؟

یک پسر 16 ساله‌ای که در اوج نیاز به مادرش است و جسد مادرش را در وان غرق در خون می‌بیند چه وضعیتی می‌تواند داشته باشد. حال پدر و مادرم هم بشدت از وضعیت مهیار بدتر است به طوری که از آنها نخواستم در دادگاه حاضر شوند چون نمی‌توانند با آقای نجفی ملاقات داشته باشند.

حـواشی دادگـاه

کامران علمدهی / خبرنگار

ساعت 9:40 / با ورود قاضی محمد کشکولی جلسه دادگاه آغاز شد. او در ابتدای جلسه ضمن اشاره بر انتشار اخبار از سوی رسانه‌ها تأکید کرد که در بازتاب مطالب نهایت دقت را داشته باشید و اظهارنظرهای طرفین پرونده را به عنوان سند منتشر نکنید.

ساعت 9:50 / حمیدرضا گودرزی وکیل محمدعلی نجفی پشت تریبون رفت و به دفاع از موکلش پرداخت. او معتقد بود که تاکنون در بازپرسی‌ها و در جلسات قبلی دادگاه به مسائل مطروحه پرداخته شده و حالا او قصد دارد به مسائل ماهوی این پرونده بپردازد. مسائلی که معتقد بود می‌تواند ابعاد پنهان این پرونده را روشن کند و نشان دهد که نجفی مرتکب قتل شبه عمد شده است.

نکته حائزاهمیت در هنگام دفاعیات گودرزی توجه محمدعلی نجفی به صحبت‌های وکیلش بود به نوعی که در زمان قرائت لوایح از سوی گودرزی، نجفی تنها چندبار پلک زد و با تمام وجود به صحبت هایش گوش می‌کرد.

ساعت 10:40 / محمدعلی نجفی با دستور قاضی کشکولی و با عنوان «آقای دکتر نجفی به پشت تریبون بروید»، به دفاع از خودش پرداخت. اما نکته جالب سؤال قاضی از نجفی بود که پرسید شما همین یک اسلحه را در منزل داشتید؟ و او در پاسخ گفت: یک قبضه مسلسل شکیل هم داشتم که در یک دوره‌ای به اعضای دولت می‌دادند و بعدها آن را تحویل دادم.

بعد از صحبت‌های نجفی، قاضی به او گفت «در صورت خسته بودن می‌توانید بنشینید» اما نجفی پاسخ داد «خسته نیستم و حاضرم به همه سؤالات شما و کارشناسان پاسخ دهم.»

ساعت 10:50 / به دستور قاضی، بخشی از فیلم بازسازی صحنه پخش شد اما چون فیلم صدا نداشت حضار چندان توجهی به آن نکردند.

ساعت 11:00 / سرگرد عزتی راد کارشناس اسلحه شناسی پشت تریبون رفت و در ابتدا به وکیل نجفی که در رابطه با نوع شلیک گلوله‌ها و فرم مرمی‌های یافت شده اظهارنظر کرده بود، با طعنه گفت: «ورود شما را به عرصه کارشناسی اسلحه تبریک می‌گویم» سپس صحبت هایش را پی گرفت و پس از آن به نظر دیگر وکیل متهم مبنی بر این‌که چرا دادگاه تنها به یک کارشناس اسلحه شناسی قناعت کرده، گفت: «تهران تنها یک کارشناس اسلحه شناسی دارد.»

ساعت 11:23 / سرگرد عزتی راد در جمع بندی نظراتش عنوان کرد: «قریب به اتفاق اظهارات محمدعلی نجفی درست است.»

یکی از نکات این جلسه ابهام در درجه عزتی راد بود که قاضی او را «سرگرد» صدا می‌کرد و نجفی و گودرزی او را «سرهنگ» خطاب می‌کردند.

ساعت 11:25 / دکتر میرویسی کارشناس کالبدشناسی از پزشکی قانونی پشت تریبون رفت و توضیحاتی را در خصوص معاینه جسد در محل وقوع قتل و در محل پزشکی قانونی ارائه داد.

ساعت 11:45 / قرار بود دکتر یوسفی روانپزشک در خصوص معاینات انجام شده صحبت کند اما قاضی از گودرزی خواست تا آخرین دفاعیات خود را در خصوص متهم انجام دهد و پس از آن هم هیچگاه این فرصت که او در رابطه با پرونده صحبت کند به روانپزشک مذکور داده نشد. در این بخش گودرزی با تشبیه گواهینامه به مجوز سلاح عنوان کرد که عدم تمدید مجوز به معنای عدم صلاحیت نیست چون ایشان برای تمدید قصور کرده است اگر فردی تاریخ گواهینامه‌اش منقضی می‌شود و در تمدید آن قصور کند باید بگوییم که او دیگر رانندگی بلد نیست و نمی‌تواند پشت فرمان بنشیند.

ساعت 12:00 / فرزند میترا استاد به جایگاه رفت و با نشان دادن پیراهنی که روز جنایت بر تنش بود به قاضی گفت «دکمه‌های یافت شده در داخل خانه مربوط به پیراهن من بوده که پس از دیدن جسد مادرم عصبانی شدم و آن را پاره کردم.»

قاضی از مهیار – پسر مقتول – پرسید آن روز با به دست گرفتن یک چاقو پدرت را تهدید به مرگ کردی. منظورت پدر خودت بود یا پدرخوانده ات –نجفی – که او در پاسخ گفت «محمدعلی نجفی.» البته این ابهام روشن نشد که آیا پسر میترا استاد در خانه محمدعلی نجفی را پدر صدا می‌کرده یا نه.

ساعت 12:20 / نجفی آخرین دفاعیاتش را در 7 عنوان مطرح کرد که در همه آنها تأکید داشت که عمد و قصدی در کار نبوده اما دو عنوان آن جالب به نظر می‌رسید اول این‌که در کیفرخواست عنوان شده بود که در سال 77 اسلحه به او داده شده که نجفی عنوان کرد «این اسلحه در سال 60 از سوی حراست سازمان برنامه و بودجه به او داده شده است» و دوم هم این بود «اگر قصد و نیتی از قبل طراحی شده داشتم راه‌های زیادی وجود داشت که این اقدام صورت گیرد و من در پشت پرده پنهان بمانم.»

نکته جالب در این جلسه ابراز احساسات و ارادت برخی از افراد بود که هنگام انتقال محمدعلی نجفی از دادگاه دیده می‌شد و در بین افراد جملاتی چون؛ «دکتر مواظب خودت باش»، «استاد ان شاءالله درست می‌شود»، «آقای نجفی نگران نباش» و... شنیده می‌شد.

- ساعت 12:40 ختم جلسه دادگاه اعلام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مرجان همایونی

کدخبر: 491190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟