ماجرای این پرونده ها با گزارش هایی مبنی بر وضعیت غیربهداشتی یک رستوران لوکس در بولوار وکیل آباد و دیگری تخلف در فروش لاستیک های دولتی خودرو، به سازمان تعزیرات حکومتی خراسان رضوی آغاز شد.
به دستور حمیدرضا کریم، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، عملیات بازرسی از این مکان ها با حضور تیم گشت سیار این سازمان و همکاری کارشناسان اداره کل دام پزشکی و بازرسان اتاق اصناف مشهد، در دستور کار قرار گرفت.
حضور در رستوران لوکس
برای خودمان هم باورکردنی نبود، اما به گفته جلیلی، رئیس شعبه گشت تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، گزارش هایی مبنی بر تخلفات بهداشتی گسترده در یک رستوران لوکس و معروف در بولوار وکیل آباد، اعلام شده بود.
همه چیز غرق در زیبایی و درخشندگی بود اما با پا گذاشتن به زیرزمین این ساختمان تشریفاتی، ورق برگشت. مکانی که آشپزخانه و محل طبخ غذای این رستوران معروف بود، چنان بوی نامطبوعی داشت که گاهی مجبور می شدیم، بینی مان را بگیریم. جست و جو برای یافتن منشأ بوی بد، ما را به کفش های رها شده کارگران در ورودی آشپزخانه رساند که با بوی زباله های جمع شده در گوشه ای در هم آمیخته و چنین فضایی را خلق کرده بود. اما هنوز به هدفمان نرسیده بودیم، مکانی که باید بازرسی می شد، سردخانه و محل نگهداری از گوشت و دیگر مواد فاسدشدنی رستورانی بود. با دستور مقام قضایی و پس از کمی تعلل و این پا و آن پا کردن مسئولان این رستوران خوش نام به اجبار در دخمه اسرارشان را گشودند و تیم بازرسی به داخل رفت.
فضای سردخانه مملو از فراورده های گوشتی بود که بررسی های تخصصی آغاز شد. لحظات زیادی از آغاز بازرسی نگذشته بود که یک ظرف فلزی که به گفته مسئولان این رستوران حاوی سبزی خرد شده بود، شناسایی شد. اما بررسی ها نشان می داد که محتوای این ظرف خورشت آماده قرمه سبزی است. با توضیحاتی که جلیلی رئیس شعبه گشت سیار تعزیرات داد، مشخص شد که نگهداری غذای پخته در سردخانه ها یکی از تخلفات اصلی است.
کمی جلوتر انبوهی از گوشت های قرمز روی هم تلنبار شده بود، به نحوی که از زیر گوشت ها آب راه افتاده بود. بررسی وضعیت گوشت های عمدتا یخی نشانگر این بود که احتمالا ماه ها از نگهداری این گوشت ها در این رستوران می گذرد. البته هویت گوشت ها که گوسفندی است یا متعلق به سایر چهارپایان نیز محرز نبود. این گوشت ها به لحاظ بسته بندی نیز وضعیت خوبی نداشتند.
یکی دیگر از موارد تخلف در این رستوران، با وجود ممنوع بودن میکس گوشت سفید(مرغ) با گوشت قرمز‌، وجود مقدار زیادی از این نوع فراورده گوشتی در محل بود. در ادامه مقداری نان خشک نیز در فضای سردخانه کشف شد که کاربرد آن نامشخص بود.
کشف گوشت های سفیدی که به علت نگهداری غیراصولی به روز سیاه نشسته بودند، دیگر با هیچ توجیهی پذیرفتنی نبود و مسئولان این رستوران نیز نمی توانستند نگهداری طولانی مدت آن را تکذیب کنند.
در تمام مدت بازرسی مالک رستوران قصد داشت تا با توجیه کارهایش از برخوردهای تعزیری فرار کند، اما تخلفات چنان گسترده بود که بازرسان بدون هیچ اغماضی ضمن پلمب کردن سردخانه این رستوران و تشکیل پرونده، ادامه بررسی های تخصصی را به کارشناسان بهداشتی و دام پزشکی مشهد سپردند.
البته این تنها رستورانی نبود که در یک روز بازرسی می شد. اما تخلفات عمده بهداشتی و آلودگی محیط، به پلمب موقت سردخانه این رستوران منجر شد.
احتکار ١٠٠٠حلقه ای
پرونده مرد لاستیک فروش، یکی دیگر از پرونده هایی بود که با اتهام احتکار و فروش لاستیک های خودرو، خارج از چرخه مصوب دولتی در دستور کار تیم بازرسی مشترک تعزیرات حکومتی استان و اتاق اصناف مشهد قرار گرفت.
این محموله ها که شامل ١٠٠٠حلقه لاستیک داخلی و خارجی بود در پارکینگ ٢ساختمان مسکونی نگهداری شده بود که با شناسایی محل، اقدامات بازرسی از این مکان ها آغاز شد. مالک انبارها مردی چهل ساله و مدعی بود که هیچ تخلفی انجام نداده است. اما به گفته بازرسان فروش لاستیک خودرو خارج از نمایندگی های مجاز در سطح شهر ممنوع است و تخلف محسوب می شود.
به گفته رئیس شعبه گشت سیار تعزیرات حکومتی استان دیگر اتهامی که به این فرد وارد می شود، احتکار کالاست. همچنین جلیلی درباره دیگر ابعاد این پرونده بیان کرد که اگر چنانچه مشخص شود این فرد قصد بر هم زدن امنیت بازار با احتکار و عرضه خارج از شبکه دولتی را داشته است، با او برخوردهای سخت قانونی انجام می شود.
ادامه بازرسی از رستوران ها
به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، با آغاز ماه مبارک رمضان گشت های مشترک میان بازرسان این سازمان و کارشناسان بهداشتی سایر نهادها در دستور کار قرار گرفته است و در پی گشت های چند روز اخیر قسمت سردخانه یک رستوران در بولوار وکیل آباد به علت تخلفات بهداشتی پلمب شد.حمیدرضا کریم با اشاره به اینکه عده ای سودجو در صدد هستند تا با احتکار کالا آرامش بازار را بر هم بزنند به پرونده لاستیک های کشف شده اشاره کرد و بیان کرد که بررسی ها در این باره نیز آغاز شده است.وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در حوزه بهداشتی، کم فروشی، گران فروشی و... حتما موضوع را از طریق سامانه پیامکی ٣٠٠٠٠٠١٣۵ یا تماس شماره ١٣۵ و همچنین با مراجعه حضوری به سازمان تعزیرات حکومتی خراسان رضوی یا غیرحضوری به سایت سازمان موضوع را اعلام کنند. پس از بررسی و محرز شدن تخلف حتما موضوع به فرد اطلاع دهنده اعلام می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 محمد جواد ابوعطا

کدخبر: 480239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟