به گزارش رکنا به نقل از دویچه وله، رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن‌پست و وال‌ستریت ژورنال برای نخستین بار به قسمت‌های برگزیده از اسناد ربوده شده هسته‌ای موساد از تهران دسترسی پیدا کردند که بخشی از آن مربوط به ۱۵ سال گذشته می‌شود و همچنین درباره عملیات موساد نیز اطلاعات می‌دهد.

ماموران سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) شب ۳۱ ژانویه وارد تهران شدند. آنها با ورود به یک مکان سرَی در تهران که شبیه به انباری متروکه بوده نفوذ کرده و اسنادی اصلی و مربوط به برنامه سلاح‌های هسته‌ای این کشور را به دست آورده و سپس آنها را به اسرائیل قاچاق Contraband کرده‌اند. موساد حدود یک سال روی این برنامه کار کرده است.

بنیامین نتانیاهو بعد از این عملیات سری موساد گفت دستگاه امنیتی این کشور در عملیاتی محرمانه به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال که در قالب ۱۸۳ سی‌دی بوده دست پیدا کرده است. او ایران را متهم کرد که "یک آرشیو اتمی" از اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای خود را پنهان کرده است. نتانیاهو گفت، این انبار از بیرون ساختمانی معمولی به نظر می‌رسید اما "در درون، حاوی آرشیو مخفیانه برنامه اتمی ایران در پرونده‌هایی گسترده بوده است."

براساس منابع اسرائیلی، محتویات بایگانی ثابت می‌کند که ایران هرگز طرح خود برای ساخت یک بمب اتمی را کنار نگذاشته و برعکس حتی تلاش کرده اسناد مربوط به توسعه سلاح‌های هسته‌ای را پنهان کند تا از آنها در آینده استفاده شود. این اقدام یکی از دلایلی بوده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا توافقنامه هسته‌ای بین المللی را با ایران در اوایل ماه مه ۲۰۱۸ لغو کرد.

مامورین موساد گاو صندوق ایرانی را باز کردند

رسانه‌های آمریکایی از جزئیات چگونگی عملیات موساد هم پرده برداشتند. جاسوسان موساد ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه وارد انبار و محل نگهداری آرشیو در تهران شدند. آنها دقیقا می‌دانستند که باید دنبال ۳۲ گاو صندوقی باشند که در ایران تولید شده است. جاسوسان موساد این گاوصندوق‌ها را با ابزار مخصوص جوشکاری با حرارت ۳۶۰۰ درجه گرما گشودند. در این گاوصندوق‌ها اسناد هسته‌ای ایران نگهداری می‌شد.

عملیات موساد در تهران نشان می‌دهد که اسرائیل اطلاعات دقیقی از داخل ایران و همچنین از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست داشته است.

یوسی کوهن، رئیس موساد می‌گوید ماموران اسرائیلی دقیقا شش ساعت و ۲۹ دقیقه یعنی تا ۵ صبح برای ورود به محل نگهداری اسناد هسته‌ای در یک منطقه تجاری در تهران فرصت داشته‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که دو ساعت بعد نگهبانان صبح برای کنترل همیشگی به محل سر زدند و متوجه درها و گاوصندوق‌های باز شدند و بلافاصله جستجوی سراسری برای یافتن سارقان در ایران آغاز شده است.

هنوز مشخص نیست که مامورین موساد چگونه و از چه طریق این اسناد را مخفیانه از ایران خارج کردند.

به نوشته نیویورک تایمز ساده‌ترین راه می‌تواند از طریق دریا بوده باشد، چون دریای خزر فقط چند ساعت با پایتخت ایران فاصله دارد و این اسناد را می‌توان بوسیله قایق از ایران به باکو برد. جمهوری آذربایجان هم با اسرائیل مناسبات امنیتی خوبی برقرار کرده است.

اسنادی که موساد به دست آورده نشان می‌دهد که ایران در برنامه‌ی اتمی خود از خارج هم کمک گرفته است. نیویورک تایمز در این میان از کشور پاکستان نام برده و اشاره می‌کند که افراد غیرایرانی در توسعه برنامه اتمی دخیل بوده‌اند. اما مشخص نیست که دانشمندان خارجی با اطلاع دولت‌های کشورشان این کار را کرده‌ باشند.

اسرائیل اسناد هسته‌ای را برای چند روزنامه‌نگار فرستاده است و این موضوع نباید یک تصادف Crash بوده باشد. اگر چه دونالد ترامپ Trump از برجام خارج شده ولی تهران برخلاف درخواست اسرائیل هنوز هم در سوریه نیروهای مستشاری مستقر کرده است.

دونالد ترامپ و ولادمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه در دیدار تاریخی روز دوشنبه ۲۵ تیر در هلسینکی، پایتخت فنلاند درباره حضور ایران در سوریه مذاکره خواهند کرد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

نخستین تصاویرازمحل سقوط هواپیمای ATR درارتفاعات دنابعد ازآب شدن برف

راز پخش فیلم مائده دختر رقاص از تلویزیون لو رفت

تجاوز پزشک مغز و اعصاب به بیماران زن و مرد!+عکس

مرد خشن در کوچه بن بست شهرک غرب مرا گیر انداخت! + عکس

دستگیری دارو‌دسته «دایی» در مشهد

پوریا و مهتاب برای عاشقانه زندگی کردن درخواست طلاق دادند!

مادربزرگ طعمه شد و سر قرار رفت تا از راز نامزد منحرف سر در بیاورد! + عکس

رفتار زننده داماد با عروس 18 ساله مشهدی سر سفره عقد / پدر قبل از عقد مرا به اتاق فرستاد!

تشکر بدون سانسور فردوسی‌پور!

ارتباط‌گیری زندانیان «بند 350» اوین با BBC / وحید مرادی زخم کهنه را باز کرد / اعدام برای کارمند زندان کرج!

لوله کش با زنم خیلی صمیمی شده بود! / انتقام گیری عجیب یک مرد

اقدام گستاخانه مرد متاهل با زن زیبا در جنگل + عکس

تازه داماد، عروس خانم را در زندگی کثیفش جا گذاشت!

کدخبر: 398242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟