یکی از سیاست‌های کلی دستگاه قضایی که در سالیان اخیر بیش از گذشته دنبال می‌شود سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با استفاده از اعمال مجازات‌های جایگزین حبس است. این سیاست که پشتوانه قانونی دارد به قضات اجازه می‌دهد که در برخی جرائم و برای برخی مجرمین از مجازات‌هایی استفاده کنند که هم امکان اصلاح فرد وجود داشته باشد و هم جامعه از آن مجازات منتفع شود.

دادگستری استان خراسان جنوبی در رابطه با صدور احکام جایگزین حبس گام‌های خوبی برداشته است. در یک نمونه دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بیرجند در راستای صدور احکام جایگزین حبس، یک فرد توهین کننده را به ایجاد یک صفحه اجتماعی با محتوای آشنایی با دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران مکلف کرد.

در حکم این قاضی Judge آمده است: نامبرده مکلف است در راستای ماده ۴۸ قانون Law مجازات اسلامی مصوب ۹۲ در ایام مدت تعلیق اجرای مجازات مذکور نسبت به ایجاد و بالتبع مدیریت یک صفحه اجتماعی با محتوای آشنایی با دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر اقدام و بلافاصله آدرس (لینک) صفحه مربوطه را جهت استحضار و نظارت در اختیار اجرای احکام کیفری مربوطه قرار دهد.

گفتنی است با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است. بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند. به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

رسوایی عروس خانم ساعتی قبل از مراسم ازدواج در مشهد

اولین عکس از مرزبان شهید نیروی انتظامی در سردشت

سلفی شرم آور با یک زن! + عکس

وقتی ازدوستی خواهرم با پسردایی 16 ساله ام باخبر شدم خونم به جوش آمد!+عکس

گلوله باران مادر به خاطر یک فنجان چای!+عکس

استخوان های یک مرد در باغچه خانه اش پیدا شد / زنی او را 21 سال پیش با تبر تکه تکه کرده بود+عکس

ساناز مرا در آغوش پسرهای بی بند و بار اندخت

علت عجیب قتل 2 کودک توسط مادر 33 ساله

تلخ ترین سرنوشت برای پسر 9 ساله ای که با پدرش زندگی می کرد! +عکس

عکس های بی حیای هنریشه مشهور زن با چند مرد پس از طلاق +عکس

راز کثیف خانه ثریا وقتی شوهرش زندانی شد / چه بلایی سر دختر آمد!

حمله وحشیانه یک مرد به خاطر پوشش بد یک زن و 3 دخترش در کوه

نقشه ناصر برای تصاحب دختر خاله شوهردار + عکس

 

کدخبر: 386527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟