جعبه‌سیاه نفتکش 3 ماه دیگر خوانده می شود / چرا ملوانان موفق به فرار نشدند! + عکس

پس از تأیید خبر جان باختن همه 32 سرنشین نفتکش ایرانی در شرق دریای چین حالا چشم‌ها برای رمزگشایی از علت وقوع حادثه Incident به جعبه سیاه آن دوخته شده که ‌تا سه ماه آینده به طول خواهد انجامید. از سوی دیگر تلاش موفقیت‌آ‌میز ماهیگیران چینی برای نجات سرنشینان کشتی فله‌بر و پررنگ‌تر شدن پرسش‌ها درباره تعلل امدادگران چینی در علمیات نجات امدادگران ایرانی ضرورت پاسخگویی مقامات چینی در این باره را به همراه داشته است. 
هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری گفت: «جعبه سیاه نفتکش سانچی پس از طی کردن روند حقوقی در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذی‌نفعان بازخوانی می‌شود.»
سانچی از بهترین کشتی‌های دنیا بود
وی درباره بررسی وضعیت فنی نفتکش گفت: «‌نفتکش حادثه دیده 25‌ آذر ماه زمانی که می‌خواست عسلویه را ترک کند بخش‌های مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش‌های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی‌های به روز دنیا بود، بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است. کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره‌جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید‌ترین استانداردهای جهانی را داشت.»
چرا خدمه موفق به فرار Escape نشدند؟
این پرسش اساسی بین مردم هنوز مطرح است که چرا خدمه نتوانستند برای نجات خود کاری انجام دهند؟ هادی حق‌شناس در این باره توضیح داد: «‌تجهیزات مربوط به اکسیژن‌رسانی در تمامی بخش‌های نفتکش وجود دارد، اما زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که انفجارهای کوچک و قابل کنترل باشد، اما زمانی که هر مخزن 20‌هزار تن میعانات گازی داشته و در جا دو مخزن آن منفجر شده، خدمه نمی‌توانستند هیچ‌کاری انجام دهند. تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت‌گاز امکان تنفس وجود نداشت، بنابراین خدمه نمی‌توانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند.»
رمزگشایی از جعبه سیاه
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره رمزخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی گفت: «جعبه سیاه با حضور نماینده سازمان بنادر، نماینده پاناما و چین پلمب شد و پس از طی کردن روند حقوقی، در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذی‌نفعان بازخوانی می‌شود. این روند می‌تواند از یک تا سه‌ماه طول بکشد که کاملاً به روند حقوقی مربوط می‌شود.»
وضعیت کشتی دیگر
درباره وضعیت کشتی که با نفتکش تصادم کرد هم پرسش‌های بسیاری مطرح است. وی در این باره توضیح داد: « طبق اطلاعات ما کشتی فله بر متعلق به چین است که اکنون در یکی از بنادر پهلو گرفته است. مدیرکل دریایی سازمان بنادر با تیم کارشناسی به کشتی فله بر چینی رفته است تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد، اما هنوز امکان گفت و گو با خدمه کشتی فراهم نشده است.»
حرف‌های شاهدان
وقوع این حادثه از نگاه شاهدان عینی در میان آب‌های شرق چین دور نمانده است و بسیاری از کسانی که از دور شاهد ماجرا بودند مشاهدات خود را مطرح کرده‌اند. محمد راستاد، رئیس هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی که در چین حضور دارد درباره اظهار نظر شاهدان گفت: «‌در لحظه اولیه تصادم حجم وسیعی از آتش و انفجار کشتی را در بر گرفته است. مشاهدات قایق‌های صیادی چینی، حاکی از انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی و انتقال آتش به تمام کشتی است که احتمالاً در همان لحظه منجر به جان باختن تمام خدمه شده است. خدمه شناورهای ماهیگیری چینی اظهار داشتند که تنها توانستند خدمه کشتی فله بر را نجات دهند.‌»

کاپیتان فضل‌الله ربیعی، کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی با بیان اینکه محل تصادم کشتی فله بر چینی با نفتکش سانچی بسیار پر تردد است با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در ارتباط با این رخداد در دسترس نیست و تا بدست آمدن اطلاعات جعبه سیاه کشتی نمی‌توان با قطعیت درباره این حادثه اظهار نظر کرد، گفت: «‌سرعت حرکت کشتی‌ها باتوجه به اندازه بزرگیشان زیاد نیست و حتی اگر هر دو کشتی متوجه خطر برخورد شده و قصد تغییر مسیر به منظور گریز از خطر را داشته‌ باشند، لزوماً به این معنی نیست که آنها قطعاً با یکدیگر برخورد نمی‌کنند. امروزه کشتی‌ها اگرچه به دستگاه‌های ناوبری پیشرفته‌ای مجهز هستند، ولی همچنان تحت نظر هوش انسانی کنترل و مراقبت می‌شوند.‌»

طبق گفته این کارشناس‌ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی، با توجه به اینکه گزارش‌های مربوط به استفاده از کف در اطفای حریق نفتکش سانچی به چشم نمی‌خورد به نظر می‌رسد چینی‌ها، با اطمینان از کشته شدن دریانوردان ایرانی در ساعات اولیه حادثه و آتش‌سوزی، ترجیح داده‌اند میعانات گازی موجود در نفتکش بسوزد تا داخل آب جاری نشود. کاپیتان ربیعی اکسیژن کم در محدوده موتورخانه را یکی از محدودیت‌های حیاتی خدمه سانچی عنوان کرد و ادامه داد: « اگر در روز نخست حادثه، تیم امداد و نجات موفق به ورود به نفتکش شده بودند شاید می‌توانستند پرسنل زنده احتمالی را نجات دهند، اما گویا شرایط موجود این اجازه را به تیم چینی نداده است. » وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی تیم امداد و نجات چین کم‌کاری صورت گرفته است، گفت: «درهر حال آنها از ملیت دیگری هستند و البته همانند ایرانی‌ها احساساتی نیستند و بر اساس ارزیابی و ریسک عملیات، اقدام کرده‌اند، اما اینکه چرا در شب عملیات اطفای حریق را متوقف کرده و از روش‌های هوایی برای اطفای حریق استفاده نکرده‌اند جای سؤال دارد که بی‌شک مقامات چینی باید پاسخگوی آن باشند.»
چند پرسش اساسی 
مگر کشتی‌ها هم تصادف Crash می‌کنند؟
بله. به راحتی! اگر عبارت collision at sea را جست‌وجو کنید شگفت زده خواهید شد و می‌بینید کشتی‌ها هم مثل سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. کشتی یک وسیله نقلیه است و راهبرش اگر خطا کند تصادف اتفاق می‌افتد. بنابراین خطای انسانی بخش جدا نشدنی از این ماجراست. اگر افسر ناوبری تصمیم اشتباهی بگیرد یا دیر تصمیمی را اتخاذ کند نتیجه ناخوشایندی رقم خواهد زد. ضمن آنکه محدوده‌ای که سانحه رخ داده است منطقه پر ترددی است. 
آیا نفرات در موتورخانه بودند؟
خیر. دستورالعمل‌های ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادم باید تعادل کشتی، اطفای حریق و ترک کشتی را مد نظر قرار داد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست. 
آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟
خیر. همچین اتاقی با تمام داستان‌هایی که حول آن گفته شده است برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله دزدان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده می‌شود. هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هر لحظه امکان غرق شدن دارد از نفراتش نمی‌خواهد که در پایین‌ترین نقطه کشتی که موتورخانه است پناه بگیرند. نهایتاً نفرات در بحرانی‌ترین حالت با پوشیدن لباس شناوری و جلیقه نجات به دریا می‌زنند. 
چرا آتش سوزی رخ داده است؟
احتمالاً کشتی چینی بعد از برخورد‌، بدنه نفکش را پاره کرده و به قسمت مخزن رسوخ کرده، همانجایی که ماده قابل اشتعال پس از جرقه بدنه فولادی به‌شدت مشتعل شده است. 
چرا پرچم پاناما؟
پرچم هر کشتی نشان دهنده استاندارهایی است که یک کشتی پیروی می‌کند. پاناما کشتی‌های با استاندارد بالا را ثبت می‌کند و این برای کلاس‌کاری کشتی بسیار مهم است و نشان می‌دهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره کننده‌ها قرار می‌دهید. 
مقصر کیست؟
اول اینکه در تصادم کشتی‌ها مثل ماشین یک نفر مقصر و یک نفر متضرر ندارد بلکه درصدی از تقصیر بین طرفین توسط کارشناسان خبره تقسیم می‌شود، چون در هر صورت هر دو شناور مؤظف به انجام مانور جهت جلوگیری از تصادم هستند و وظیفه قانونی هر دو طرف ماجراست. 
تشخیص هویت سه جسد سوخته
احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: نمونه ژنتیکی از خانواده ۲۸‌خدمه نفتکش سانچی گرفته شده است و انتقال پیکر جانباختگان از چین به منظور تطبیق DNA را درخواست کرده‌ایم. اگر اجساد به ایران انتقال پیدا کند مراحل تطبیق دی.ان.ای انجام خواهد شد و در غیر اینصورت فایل ژنتیکی خانواده‌ها را به چین ارسال می‌کنیم تا تطبیق صورت گیرد و اجساد شناسایی شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

نوعروس 16 ساله بودم که فهمیدم شوهرم با یک زن روستایی در گاوداری قرار شوم دارد و ..!

سرنوشت مبهم دو سرنشین حادثه ناوشکن در بندر انزلی+عکس 2 ناپدید شده و فیلم

لحظه به لحظه دیدار یک دختر با قاتل پدرش + عکس

حکم اعدام برای جوان شیطان صفت / او 3 دختر تهرانی را در کوچه خلوت آزار داده بود!

2 فیلم از لحظه اول برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی

روی تخت دراز کشیده بودم که سایه یک مرد غریبه را بالای سرم دیدم و ..! / او اول سراغ مادرم رفته بود!

اعدام 3 مرد شیطان صفت / وقتی صاحبخانه رفت به سراغ زن جوانش رفتم و ..! + عکس

کاپیتان اقیانوس‌پیما از پشت صحنه «سانچی» گفت / ساعت تصادف هنگام تعویض شیف 2 کشتی بود! + عکس

2 زن وقتی باهم روبرو شدند که هر دو کلید یک خانه ویلایی در خیابان دربند را در دست داشتند!+عکس

عصبانیت خانم مجری صدا و سیما از صحبت رییس جمهور!

دختر 24 ساله بودم که عاشق داود که متاهل بود شدم! / وقتی تن به خواسته شرم آور او دادم ..!

خانم مهندس وقتی سوار ماشین رحمت شد نمی دانست او بدنش را می خواهد و...!

بلای شومی که برای مرد جوان تهرانی در حمام نمره شماره 13 آمد / 2 برادر محاکمه شدند

فیلم برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی / تصادفی که انفجار ندارد!

وقتی همسر مرد جواهر فروش به خانه رسید زن غریبه ای را در شرایط بدی دید.. +عکس

خانم مجری سرشناس بدجوری جلوی دوربین زمین خورد ! + فیلم

کدخبر: 347510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟