واشنگتن پست: داعش خشن و خطرناک تر می شود

در این تحلیل به قلم 'گِرِگ جافه' و 'جابی واریک' آمده است: بررسی تحولات اخیر در منطقه به ویژه اقدام دیروز تروریست Terrorist ها در حمله به مسجدی در سینای مصر نشان می دهد که تروریست های داعش ISIS بعد از از دست دادن پایگاه سیاسی و نظامی (خلیفه گری) خو در منطقه، از این پس حتی به اقدامات خشونت باری روی می آورند که بسیار خطرناک تر از قبل خواهند بود. 
تروریست ها روز گذشته (جمعه) با حمله به مسجد الروضه در بئر العبد در شمال سینا و آتش باری به سمت نمازگزاران – طبق آخرین آمارهای رسمی - 305 نفر را کشته و 128 نفر دیگر را زخمی کردند. 
طبق اعلام دادستانی کل مصر 27 تن از کشته شدگان، کودکانی بودند که همراه با خانواده هایشان در نماز جمعه حضور یافته بودند. 
گروه انصار بیت المقدس وابسته به گروه تروریستی - تکفیری داعش، امروز (شنبه) مسئولیت حادثه Incident تروریستی روز گذشته (جمعه) مسجد الروضه در بئر العبد در شمال سینا را به عهده گرفت. 
براساس تحلیل واشنگتن پست، بررسی دقیق حادثه مصر ثابت می کند که خشم انباشته شده در میان تروریست های داعش و گروه های وابسته به آن بعد از ازدست دادن پایگاه های شان در عراق و سوریه موجب شده است آنها امروزه به قدری مخرب شوند که بعید نیست از این پس به اقداماتی خشن تر با عواقب خطرناک نیز دست بزنند. 
این تحلیل آمار داعشی های مصر را تا هزار نفر برآورد کرد و افزود: با این وجود آنها تاکنون بیش از آمار خود از شهروندان مسلمان و مسیحی این کشور از جمله نیروهای امینتی و پلیس Police مصر قربانی گرفتند، در حالی که هنوز در این کشور پایگاه ثابتی مثل آنچه که در عراق و سوریه داشتند، ندارند. 
آنها حتی موفق شدند در سال 2015 پرواز 9268 روسیه را با 224 مسافر که عمدتا گردشگر بودند، سرنگون کنند. 
آنها پیش از این صرفا به غیرمسلمانان حمله می کردند اما به تازگی حتی هم کیشان مسلمان سنی مذهب خود را نیز هدف قرار می دهند و در آخرین مورد، دیروز سنی های صوفی را در صفوف نماز هدف قرار دادند، اقدامی که معادله ذهنی همه تحلیگران بین المللی و مقامات رسمی آن کشور را نیز برهم زده است. 
به اعتقاد تحلیلگران این روزنامه، این اقدام نادر داعش نشان می دهد که آنها در پی جنگ قدرت جدیدی در سطح جهان هستند که گستره آن بی تردید از آنچه قبلتر صرفا به غیرمسلمانان و یا شیعیان محدود می شد، فراتر می رود. 
در واقع این نشان می دهد که داعش با از دست دادن پایگاه های سیاسی و نظامی خود در سوریه و عراق، به نیروهای وابسته به خود در سراسر جهان این امکان را می دهند تا برای جبران مافات هر چه در توان نظامی دارند، انجام دهند. 
این تحلیل با استناد به اظهارات هفته گذشته دانیل بنیامین، هماهنگ کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ضد تروریسم و استاد دانشگاه دارتموث آمریکا افزود: اگرچه داعش پایگاه فیزیکی خود را صرفا در عراق و سوریه از دست داده است اما موفقیت و یا شکست آن به شرایط زمانی و مکانی وابسته است، یعنی چنانچه شرایط زمانی و مکانی اقتضا کند این گروه تروریستی باردیگر زمینه ظهور و بروز خود را پیدا خواهد کرد تا به مراتب خطرناکتر از قبل عمل کند. 
اقدام اخیر داعش نشان می دهد که آنها در منطق دینی خود نیز تجدید نظر کرده و حتی سنی های صوفی مسجد الروضه که دارای سابقه ای چند صد و حتی چند هزار ساله در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند را نیز جزو کفار به حساب آورده اند تا در کمال یاس دینی و سیاسی ثابت کنند که همچنان از همه فرقه های اسلامی برحق تر هستند. 
براساس این تحلیل، برنارد هیکل استاد دانشگاه پرینستون نیوجرسی (آمریکا) نیز که از زمان ظهور این گروه تروریستی در باره آنها تحقیق کرده است، معتقد است که یاس بعد از یک شکست به انسان و گروه های اجتماعی این جرات را می دهد تا برای اثبات 'به دینی' و حقانیت خود دست به هر اقدامی خطرناکی هم بزنند، حتی اگر انگ تندور ترین گروه نیز به آنها بچشبد. 
تحلیلگران واشنگتن پست معتقدند که تروریست های داعش در ادامه راه به هر ابزار سیاسی متوسل می شوند تا شکست گذشته خود را جبران کنند، بطور مثال آنها امروزه در مصر به مخالفان عبدالفتاح السیسی که زمانی از حامیان اخوان المسلمین بودند روی آوردند تا بتوانند با کمک آنها اهداف جدید خود را در آن کشور عملی کنند. 
در واقع داعش امروزه تلاش می کند با حمایت های مختلف از گروه های شورشی در جوامع مختلف ابتدا به عنوان اهرمی برای پیشرفت آنها عمل کرده و سپس با جلب توجه آنها بتواند بار دیگر خود را در سطح منطقه ای و جهانی مطرح سازد. 
از جمله اینکه در تازه ترین اقدام سعی کرده است خود را در لیبی بازسازی کند و در خشن ترین این اقدامات در دیر العبد مصر که به یک شهر کاملا امنیتی معروف است دست به یک نمایش قدرت جدید بزند. 
گروه تروریستی - تکفیری داعش در سال 2011 (1389) ابتدا در سوریه از سوی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به حکومت سوریه و مقاومت اسلامی ایجاد شد و سپس در 17 خرداد سال 93 با یورش به عراق، بخش های زیادی از این کشور را اشغال کرد؛ این گروه تروریستی در سال های اخیر فعالیت خود را در غرب آسیا همانند مصر و تونس نیز گسترش داده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ماجرای 3 زن ناصر محمد خانی / او بازهم لباس دامادی پوشید! + عکس عروسی

حمله جن ها به خانه زن همسایه که باردار بود!

سرنوشت شوم نفیسه بعد از شستن لباس هایش

مرگ دختر ماجراجو در آخرین سلفی+عکس

آزار 125 دختر ورزشکار توسط پزشک تیم ژیمناستیک +عکس

عکس ناصر محمد خانی و زن سومش را ببیند / 2 زن سابق ناصر کشته و اعدام شدند + عکس

شیرین ترین معجزه مادر شوهر برای عروس باردارش در زلزله کرمانشاه +عکس

رامین شوهر تبهکارم با چاقو هر شب یک زخم به بدنم می اندازد!

این دو تبهکار فراری را می شناسید؟ آنها هر سال به یک طلافروشی یا بانک در تهران دستبرد می زنند + فیلم و عکس

تجاوز به 8 زن در تهران / گفتگو با متجاوز 24 ساله / ماشین را به دیوار می چسباندم و ..! + فیلم و عکس

دختر 16 ساله مرد شیطان صفت را در خلوتگاه کشت +عکس

تبهکاران قلب این مرد را زنده زنده از بدنش جدا کردند + عکس

ماجرای درگیری معمایی مرد همسایه با دو پسر عمو در شب عروسی + عکس

مردی که ۲ روز با جسد همسرش در خیابان های مشهد می چرخید تا اینکه..!

کدخبر: 331290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟