بررسی پرافتخارترین مربیان تاریخ باشگاه استقلال/ از دانایی‌فرد تا حجازی

به گزارش رکنا، در فوتبال باشگاهی تمام جهان، لیگ و جام حذفی 2 عنوان مهمی هستند که همه ساله باشگاه‌ها برای به دست آوردن این دو جام رقابت می‌کنند. در این بین باشگاه استقلال که یکی از پرافتخارترین و قدیمی‌ترین باشگاه‌های لیگ ایران محسوب می‌شود از افتخارات فراوانی در رقابت‌های داخلی و خارجی بر خوردار است. باشگاه استقلال تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ابتدا دوچرخه‌سواران و سپس تاج نام داشت. این باشگاه با کسب ۳۶ عنوان قهرمانی رسمی در مسابقات استانی، کشوری و قاره‌ای پرافتخارترین باشگاه ایران محسوب می‌شود.

بر همین اساس در این گزارش سعی داریم آمار چند تن از پرافتخارترین مربیان تاریخ این باشگاه پرطرفدار آبی را به لحاظ میزان دست اورد ورزشی و جام قهرمانی مورد بررسی قرار دهیم:

*علی دانایی‌فرد/ 11 قهرمانی

در رتبه نخست این لیست «علی دانایی فرد» از بنیان‌گذاران تیم فوتبال باشگاه دوچرخه‌سواران و تاج و از یاران اولیه استقلال در سال 1324 قرار دارد. دانایی‌فرد نخستین مربی تیم فوتبال استقلال بوده‌ که بیش از 2 دهه مربی‌گری آبی‌پوشان تهران را بر عهده داشت و طولانی‌ترین دوران مربی‌گری در تاریخ باشگاه استقلال از آن خود کرده است. این مربی که بسیاری او را پدر معنوی استقلال می‌دانند، نخستین سرمربی آبی‌ها بود و بعد از وی افرادی چون؛ ( رسول مدد نوعی، محمود بیاتی، رایکوف، پرویز کوزه کنانی، جگیچ، عباس رضوی، حسن عضدی، اصغر شرفی، ناصر حجازی، منصور پورحیدری، فریدون عسگرزاده، حسن حبیبی، غلامحسین مظلومی، محمد رنجبر، محمد صلاحی، کامبیز جمالی، بیژن ذوالفقار نسب، یوگنی سکوموروخوف،رضا نعلچگر، بیلفسکی، نصرالله عبدالهی، جواد زرینچه، امیرقلعه نویی، رولند کخ، صمد مرفاوی، فیروز کریمی، پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان، میک مک درموت و وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی، فرهاد مجیدی) همه مربیان دائم و موقت باشگاه استقلال هستند.

اما از نظر تعداد قهرمانی، زنده‌یاد دانایی فرد نخستین مربی آبی پوشان با کسب 11 عنوان قهرمانی پر افتخار‌ترین مربی تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود. آبی پوشان با زنده یاد دانایی فرد 7 بار در جام باشگاه‌های تهران و 4 بار در جام حذفی تهران قهرمانی را تجربه کرده‌اند.

داناییفر

Ali_Danaeifard

*منصور پورحیدری/ 8 قهرمانی

رتبه دوم این لیست «منصور پورحیدری» که در یک بازه زمانی ۲۳ ساله هشت مرتبه سرمربی‌گری باشگاه فوتبال استقلال تهران را بر عهده داشته و با این تیم افتخارات فراوانی، از جمله یک قهرمانی در آسیا در ۹۱–۱۹۹۰، دو قهرمانی در لیگ فوتبال ایران در ۶۹–۱۳۶۸ و ۸۰–۱۳۷۹، دو قهرمانی در جام حذفی ایران در ۷۵–۱۳۷۴ و ۷۹–۱۳۷۸ و سه قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران در ۱۳۶۲، ۱۳۶۴ و ۱۳۷۰ را کسب کرد قرار دارد. به گونه‌ای که وی بعد از علی دانایی‌فرد پرافتخارترین مربی این باشگاه است. 

پورحیدری همچنین در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ سرمربی تیم ملی ایران بود و با این تیم موفق به کسب عنوان قهرمانی در فوتبال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک شد. این قهرمانی تا به امروز آخرین قهرمانی تیم ملی ایران در سطح قاره آسیا است.

01155002

*زدارکو رایکوف/ 7 قهرمانی

رتبه سوم این لیست به «زدراکو رایکوف» بازیکن و سرمربی فوتبال اهل یوگسلاوی تعلق می‌گیرد. که در طی سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۴۹ سرمربی‌گری تیم تاج و تیم‌های ملی فوتبال جوانان و بزرگ‌سالان ایران را بر عهده داشت. 

رایکوف در میان سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ سرمربی‌گری تیم فوتبال باشگاه فوتبال تاج را بر عهده داشت و در این سال‌ها توانست نخستین قهرمانی تیم فوتبال تاج را در جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۳۴۹ به ارمغان آورد. 2 بار نیز در سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۳ با این تیم لیگ سراسری فوتبال ایران را فتح کرد. وی در کنار فابیو جانواریو از اسطوره‌های خارجی استقلال هستند. وی همچنین یک سال سرمربی تیم سپاهان اصفهان را نمیز به عهده داشت. رایکوف همچنین دو بار عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های تهران و یک دوره نایب قهرمانی جام حذفی باشگاه‌های تهران را کسب کرده‌است. 

بسیاری از اسطوره‌های کنونی باشگاه استقلال که نام و آوازه درخور توجهی کسب کرده‌اند توسط رایکوف به فوتبال ایران شناسانده شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به «ناصر حجازی، منصور پورحیدری، حسن روشن، غلامحسین مظلومی و جواد قراب» اشاره کرد.

156556888

*امیر قلعه نویی/ 5 قهرمانی

رتبه چهارم این لیست را «امیر اردشیر قلعه‌نویی» که تیم استقلال را در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲، و تیم سپاهان اصفهان را هم سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به مقام قهرمانی رسانده است قرار می‌گیرد. 

قلعه نویی هم‌اکنون با ۵ بار قهرمانی به همراه تیم‌های استقلال و سپاهان، چهار نایب قهرمانی به همراه تیم‌های استقلال، تراکتورسازی تبریز، ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان و یک مقام سومی به همراه تیم استقلال، پرافتخارترین مربی لیگ برتر فوتبال ایران است. 

ضمن اینکه وی توانسته 2 قهرمانی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۷ و یک نایب قهرمانی در سال ۱۳۸۳ در جام حذفی ایران به همراه تیم استقلال تهران به دست آورد. جالب اینجاست که آبی ها پس از قلعه‌نویی تاکنون با هیچ مربی دیگری تجربه قهرمانی در لیگ برتر را نداشته است.

103028

217767_377

* از ناصر حجازی تا وینفرد شفرد/ یک قهرمانی

رتبه پنجم این لیست به صورت مشترک به نفراتی به نام (ولادیمیر جگیچ، ناصر حجازی، رضا نعلچگر، پرویز مظلومی و ونیفرد شفر) تلعق می‌گیرد. چرا که تمامی این نفرات با کسب یک عنوان قهرمانی در دوره‌های مختلف از لحاظ کسب دست آورد ورزشی در یک رتبه قرار خواهند گرفت.

«ولادیمیر جگیچ» مربی اهل کشور یوگسلاوی نیز تنها یکبار تجربه قهرمانی با آبی پوشان تهران را دارد که این قهرمانی در مسابقات جام تخت جمشید به دست آمد.

زنده یاد «ناصر حجازی» دیگر مربی آبی پوشان است که تنها یکبار سابقه قهرمانی با این تیم را دارد اما این قهرمانی در مسابقات لیگ به دست آمده است.

138500

«مظلومی، شفر و نعلچگر» هر کدام تنها یک سابقه قهرمانی با استقلال را دارند که هیچ یک از قهرمانی‌های این مربیان در لیگ نبوده است. مظلومی و شفر تنها در جام حذفی با استقلال قهرمان شده اند و رضا نعلچگر هم یکبار در مسابقات سوپرجام تهران با آبی ها قهرمان شده است. 

N82839586-72195386

Esteghlal_championship_in_the_2017–27_Hazfi_Cup

cover_1440

کدخبر: 770996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترنم کشاورز
آیا این خبر مفید بود؟