فوت و فن های خشک کردن گل های یادگاری

برای خشک کردن گلها بهتر است آنها را از هم جدا کنیم و گل های ظریف و درشت را در دسته های جداگانه قرار دهیم. هم چنین باید مطمئن باشیم که گل تازه است و حالت پژمردگی ندارد، شکوفه ها کاملاً باز شده اند و رطوبت شان را از دست داده اند. غنچه ها را هیچ وقت با دست باز نکنید بلکه صبر کنید تا بطور طبیعی در آب باز شوند.

برای گرفتن رطوبت گل ابتدا گل را در گلدان بی آب به حالت ایستاده قرار می دهیم. چنانچه رطوبتی در گل باشد به ساقه منتقل شده و به سمت پایین ساقه میآید. سپس با کوتاه کردن انتهای ساقه رطوبت را از آن خارج می کنیم.

روشهای مختلف دیگری هم وجود دارد که بر حسب امکانات میتوانید از انها استفاده نمایید. بعضی از این روشها سنتی هستند، از جمله خشک کردن گل در هوای ازاد یا پرس کردن گلها… اما فریز کردن و خشک کردن با مواد شیمایی از روشهای مدرن و امروزی است.خشک کردن گل

خشک کردن گل های طبیعی

در کل این روشها عبارتند از:

- خشک کردن گلها در هوای آزاد

- آویزان کردن گلها، یا تکنیک ایستاده

- خشک کردن گلها با مواد شیمیایی

- خشک کردن توسط فریز کردن

- خشک کردن با پرس کردن گلها

- خشک کردن توسط اجاق گاز.

خشک کردن گل در هوای آزاد:

بهترین و سریعترین روش خشک کردن گلها به طوری که هم رنگ آن ها ثابت بماند و هم کیفیت آن ها زیاد تغییر نکند همان روش خشک کردن گل در هوای آزاد است.

مکانی که گلها را در آن جا خشک میکنیم باید دارای امکانات و شرایط خاصی باشد:

- چرخش هوای مطلوب در محیط وجود داشته باشد

- گرمای محیط بین 70 تا 90 درجه فارنهایت باشد

- هوای محیط خشک بوده و مرطوب نباشد

- مکان سایه باشد

- محیط زیاد بزرگ نباشد و تعداد گل ها هم خیلی زیاد نباشد

- وجود شومینه یا اجاقی که به خشک شدن گل ها کمک کند نیز مفید است.

خشک کردن گل به روش آویزان کردن:

در روش آویزان کردن ابتدا گلها را بطور افقی در روی کاغذ یا روزنامه قرار داده و دسته میکنیم و سپس طوری که سَر گلها به طرف پایین باشند آن ها را آویزان میکنیم.

روش پرس کردن گلها:

دستگاه پرس از دو صفحه نئوپان که دارای سوراخهایی در 4 طرف بوده تشکیل شده است که بوسیله پیچ و مهره روی هم بسته میشوند. در روش پرس کردن ابتدا گلها را لای روزنامه قرار میدهیم. سپس آن ها را بین دو صفحه دستگاه پرس میگذاریم و با پیچ محکم کرده تا گلها کاملاً تحت فشار باشند و خشک شوند. گل ها را طوری بین روزنامه قرار دهید که فرم آن بهم نخورد و قسمت روی گل به طرف پایین باشد.

گل های جعفری و داودی را بهتر است با روش پرس کردن خشک نکنید، بلکه آن ها را روی جعبه در هوای آزاد طوری که سر آن ها بالا باشد خشک کنید. گلهایی از قبیل ژربرا، بنفشه، داودی مینیاتوری، مارگیرت، و هم چنین گلها و برگهایی که ارتفاع و عمق کمتری دارند را می توان با روش پرس کردن، خشک کرد.

در موقع چیدن گل، وسط آن را با دست فشار دهید تا برای پرس شدن آماده شود. اگر دستگاه پرس در دسترس نباشد میتوان از تعدادی کتاب سنگین برای این کار استفاده کرد.

استفاده از مواد شیمیایی:

بسیاری از گیاهان را میتوان با مواد شیمیایی جاذب الرطوبه خشک کرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند ارکیده و لیلیوم در مواد شیمیایی بهتر خشک میشوند.

موادی که برای خشک کردن گلها بکار میبرند عبارت است از سیلیکا ژل، بُراز، نمک، اسید بوریک، زاج، آرد ذرت و شن. سبکترین و مناسبترین ماده شیمیایی براز است که برای کارهای هنری و خشک کردن گلها مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده در داروخانه ها موجود است. البته سیلیکا ژل را هم می توان از داروخانه خریداری کرد.

برای خشک کردن گل توسط براز، ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی میریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار میدهیم. سپس مقداری براز را روی گل میپاشیم و هر از چند گاهی ظرف را تکان میدهیم تا براز کاملاً روی تمام گلبرگها را بپوشاند.

چطور با ماکروویو گل ها را خشک کنیم

چهار لایه دستمال کاغذی را روی سینی ماکروویو قرار دهید و روی آنها کاغذ خشک کن پهن کنید.

گل ها را با فاصله روی کاغذ خشک کن بچینید. اگر گل ها بزرگ هستند از دستمال های بیشتری استفاده کنید.

ظرف سنگین را روی گل ها و دستمال ها قرار دهید و دستگاه را روشن کنید.

برای خشک شدن گل ها به سه تا چهار دقیقه حرارت متوسط نیاز دارید. اگر گل ها و برگ های انتخابی شما تیره رنگ هستند، از درجه حرارت پایین تری استفاده کنید.

هر یک دقیقه گل ها را بررسی کنید تا در صورت جابجا شدن برگ ها یا گلبرگ ها، آنها را در جای خود قرار دهید. رطوبت گل ها را نیز باید در هر بار بررسی کنید. گل ها بعد از این مدت باید به طور کامل خشک شده باشند. البته فراموش نکنید که گل های بزرگ و آب دار به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند اما این فرآیند نباید به سرعت و با درجه حرارت زیاد انجام شود چرا که در این شرایط گل ها بسیار شکننده خواهند شد.

بعد از اینکه گل ها خشک شدند آنها را برای چند دقیقه داخل دستگاه خاموش نگه دارید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قتل وحشیانه جمشید قهرمان رزمی کار توسط بادیگاردهای عشرتکده+ فیلم 16+

سولماز را می شناسید؟ / او در خیابان های تهران آدرس غلط می داد ! + عکس چهره باز

فوری / ابراهیم چوپان، در ترکیه کشته شد + عکس

احمد زیر درخت سیب جنی شد و اصغر را کشت / گفتگو با شاهد ماجرا+عکس

مسعود به خاطر یک دختر در خیابان پیروزی تهران آتش به پا کرد +عکس

راز وجود اسپرم مردانه در معده دانش آموزان یک مدرسه

پیشنهاد شرم آور مرد 70 ساله و پولدار تهرانی به دختر 22 ساله سرایدار + عکس

سهیل زن دوستش را در 20 روز مال خود کرد !

حمله وحشیانه با چوب به نمازگزاران در مسجد + فیلم

سرنوشت یک جوان که عاشق دختر همسایه بود و شاهد قتل در باغ

نبش قبر نوزاد راز زایمان پنهانی زن جوان را لو داد + تصویر

تجاوز چندش آور 2 مرد شیطان صفت به یک سگ ! +عکس

همخوابی شهره با راننده پراید در کرج / شوهر بی نوا دیر راز او را فهمید + عکس

 

کدخبر: 406866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟