ناسا این گل زیبا را تصفیه کننده سبز هوا معرفی کرد

گل ژربرا یکی از گیاهانی است که وجودش برای ما مهم به شمار می‌رود، چون این گل یکی از ده گیاهی است که ناسا آن‌ها را تصفیه‌کننده‌های سبز هوا معرفی کرده است.

گیاهان نور دوست

گل ژربرا گیاهی چند ساله است که به‌راحتی رشد می‌کند. شبیه به پاپاتیا و از خانواده گیاهان کمپوزیته است. رنگ گل‌ها بسیار زیبا و جذاب است. گل‌های رنگی زرد، قرمز، صورتی، سفید و نارنجی دارد. سرزمین مادری ژربرا شرق آفریقای جنوبی و مناطق گرم و معتدل آسیاست. گل‌های این گیاه در انتهای ساقۀ بلند هستند. گل ژربرا ممکن است در شکل ساده یا پیچیده و چند‌لایه باشد. تولید Gerbera به طور مداوم در کشورهای جهان در حال توسعه صورت می‌گیرد. گل‌های آن از اوایل بهار تا اواسط تابستان ظاهر می‌شوند. هم گل‌های تکی دارد و هم گل‌های دوتایی. اصلی‌ترین مشکل گل ژربرا دراز بودن ساقه یا دُمگل واریته اصلی آن است که گاهی تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد و گیاه را لق نشان می‌دهد.

گل ژربرا چه محیطی را دوست دارد؟

ژربرا را در یک محیط آفتابی با فضای باز مثل بالکن نگه دارید. تلاش برای نگهداری این گیاه داخل خانه بی‌فایده است. گل ژربرا در برابر تغییرات ناگهانی دما که در طول شبانه روز اتفاق می‌افتد، بسیار حساس است. دمای مورد علاقه و مناسب این گیاه در طول روز ۲۲ الی ۲۶ و در طول شب ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتیگراد است. در ماه‌های زمستان هنگامی که میزان نور کاهش می‌یابد، دمای گلخانه در روز به ۱۴ الی ۱۸ و در شب به ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. هنگامی که دمای داخل گلخانه زیر این مقادیر می‌رود، باید گلخانه گرم شود. دمای شبانه مطلوب برای چهار هفتۀ اول پس از کاشت ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، برای ۲ تا ۳ هفتۀ آینده ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و برای دوره‌های بعد، ۱۵ تا ۱۶ درجه سانتیگراد است. ۲۲ تا ۲۳ درجه سانتیگراد بالاترین دمای مطلوب در روز است. در اولین دوره، دمای شبانه بالاتر، رشد ریشه را قوی می‌کند. رطوبت هوا مابین ۶۰ تا ۸۵درصد را دوست دارد.

گلدان مناسب برای ژربرا

گلدان مناسب گیاهان

گلدان مناسب برای گل ژربرا؟

گل ژربرا در گلدان‌های کوچک و رنگی واقعاً زیبا و چشم‌نواز است. ولی با‌این‌همه پیشنهاد می‌کنیم گلدان خود را عوض کرده و گل ژربرا را در یک گلدان بزرگ‌تر بکارید. گلدان را با خاک مناسب پرکرده و گل را بدون پخش‌شدن خاک وسط گلدان جدید قرار دهید. اطراف گل را با خاک پر کرده و جای گل را محکم و ثابت کنید. سپس به میزان زیادی آب داده و به مدت یک روز در سایه قرار دهید. بعد از این مدت در مکانی که نور خورشید به آنجا می‌تابد برای گل ژربرا خود جا باز کنید. به‌این‌ترتیب کار تعویض گلدان گیاه را تمام کنید.

خاک مناسب برای کشت ژربرا

این گل خاکی عمیق، قابل نفوذ، غنی با ph=5-7 را دوست دارد. خاکی که برای گل ژربرا استفاده می‌شود باید نفوذپذیری بالایی داشته باشد. برای همین بهتر است از شن و ماسه یا پرلیت استفاده کنید. البته می‌توانید با اضافه‌کردن برخی مواد نیز نفوذپذیری خاک را افزایش دهید. دقت داشته باشید که در خاک غیر‌قابل‌نفوذ، ریشه‌های گیاه شما پوسیده شده و از بین می‌رود. دمای بهینۀ خاک ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. کمی غنی از مواد آلی باشد. ترجیحاً خاک عمیق باشد تا ریشه‌های گیاه توسعۀ خوبی پیدا کنند. ژربرا خاک شور را دوست ندارد؛ در‌نتیجه در خاک با محتوای نمکی، زیاد رشد نمی‌کند. علاوه‌بر‌این، نباید هیچ لایۀ سفت و سختی در لایه‌های خاک وجود داشته باشد. چون از‌آنجایی‌که گیاه تمایل به رشد دارد، لایه سخت اجازه رشد نمی‌دهد. برای همین ریشه‌ها شروع به فاسد شدن و از‌بین‌رفتن می‌کنند و در نتیجه گیاه نیز می‌میرد. برای جلوگیری از این اتفاق، قبل از کاشت، خاک باید تا ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر جابه‌جا شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 374131 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟