افزایش 8 برابری استفاده از کتاب صوتی در دوره کرونایی/ کودکان بیشتر استقبال کردند

به گزارش گروه فرهنگی رکنا، 236 هزار کتاب صوتی وارد بازار فرهنگی کشور شده است. کتاب خلاقیت جدید در فضای کتابخوانی کشور نیست ، سال ها از قدمت آن می گذرد  ولی در تمام این مدت موفق به جذب مخاطب مناسبی نشده است.

این در حالی است که در زندگی پرمشغله امروز ، یکی از راه هایی که می توانیم ، از کتاب دور نباشیم و در خانه، خودرو شخصی، محل کار و... از کتاب خوانی عقب نمانیم، گوش دادن به کتاب های صوتی است.

این که چرا تا به حال کتاب الکترونیک خوب جا نیفتاده است و چه رده سنی جذب شده اند و در چه حدی در محیط زیست تاثیر گذار بوده است با محمد قدم پور مدیر نشریه "آواسا" به گفت و گو نشسته ایم .

کرونا، فروش کتاب های صوتی را بالا برد

محمد قدم پور-مدیر نشریه "آواسا"-در خصوص اینکه چرا فرهنگ استفاده از کتاب صوتی همچنان در کشور جا نیافتاده است گفت:در این ایام کرونایی که مردم بیشتر در خانه و قرنطینه بودند و فرصت فراغت بیشتری داشتند، گوش دادن به کتاب های الکترونیک بیشترصورت گرفته است.

لازم به ذکر است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخفیفات ویژه ای برای این طرح در دوران قرنطینه کرونایی گذاشته بود و به همین دلیل استفاده از کتاب هایی صوتی مورد استقبال قرار گرفت و آمار استفاده از این کتاب ها در این 2 ماه حدود 8 برابر شده بود ولی بالافاصله با پایان این طرح، آمار ریزش چشمگیری داشته است. البته پایان گرفتن دوران قرنطینه هم می تواند یکی از دلایل باشد و این کاهش کاملا ملموس است.

نقش رسانه ملی در فرهنگ سازی کتاب های صوتی

قدم پور در ادامه توضیح داد :در رسانه ملی تا به امروز تبلیغی در خصوص کتاب های صوتی نکرده و در فرهنگسازی این نوع کتابخوانی نقش نداشته است فقط گاهی در اخبار دیده شده است که یکسری از پلتفرم ها معرفی شده اندو هیچ صحبتی از ناشر خاصی نبوده است.

این ناشر در خصوص آسیب مالی که دوران کرونایی به ناشران توضیح داد : تنها ضرری که ناشران دیدند فعالیت  و تولید نداشتن بود ولی افزایش فروش کتاب های صوتی و قرنطینه بودن مردم در حوزه کاری باعث جبران شده است و در کل کرونا به قشر کتاب های اکترونیک صدمه کمتری وارد کرد. البته 80 درصد تخفیفی که وزارت فرهنگ و ارشاد برای فروش کتاب های صوتی گذاشته بود مزید بر علت هم بود.

در اختیار قراردادن یارانه کتاب صوتی به ناشران

محمد قدم پور در خصوص ادامه پیدا کردن این تمهیدات برای دوران بعد از کرونا پیشنهاد داد :بهتر است یک بن و یارانه ای در اختیار ناشران صوتی قرار بدهندکه ما تخفیفات دائم بر روی محصولاتمان داشته باشیم و دولت حمایت کند و تا حدود 30 درصد تخفیفات را بر عهده بگیرد و خود ناشران هم یک سری تخفیفات جزئی حدود 10 درصد داشته باشند که خوانندگان کتاب با حدود 60 درصد تخفیف بتوانند کتاب ها را تهیه کنند و در نتیجه اگر دولت یارانه ای برای این امر در نظر بگیرد ما هم ضرر نمی کنیم و استقبال می کنیم.

فروش بیشتر رمان و کتاب های ادبی در زمان قرنطینه

او در ادامه افزود که در حوزه کودک ، رده سنی 4 تا 8 سال بیشتر از کتاب های صوتی استفاده کرده اند و دلیل آن را جذابیت بیشتر فایل های صوتی در این سنین و وقت نداشتن والدین برای خواندن کتاب برای کودکان بوده است.  در خصوص ژانر  کتاب های بزرگسالان ، رمان و کتاب های ادبی فروششان بیشتر از حتی کتاب های کودکان و نوجوانان بوده است.

کتاب صوتی و داشتن محیط زیستی سالم

قدم پور در خصوص استقبال از کتاب های صوتی تا چه میزان می تواند به حافظ محیط زیست باشد  توضیح داد : این موضوع به فرهنگ سازی بر می گردد و متاسفانه هنوز عده ای فکر می کنند که باید حتما کتاب چیزی باشد که بتوان آن را ورق زد و تصویر ببینند و مخصوصا در حوزه کودک که با تصویر بیشتر نسبت به صوت ارتباط می گیرند و همه ی این ها بر می گردد به تبلیغ و فرهنگ سازی در رسانه ملی که در مجموع در سال های اخیر هم پیشرفت خوبی داشته است.

او ادامه داد : رسانه مکتوب به سمت صفر شدن می رود و باید در نهایت همه به سمت کتاب صوتی  هدایت شوند و از لحاظ هزینه کردن و سرفه جویی کردن،کتاب های صوتی مقرون به صرفه تر است.

این ناشر در آخر به بحث حمایت و سهل گرفتن مجوز ها برای انتشار فایل های صوتی اشاره کردکه درنهایت  راحت تر تولید ها صورت گیرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 563727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مونا آجورلو
آیا این خبر مفید بود؟