علیرضا خمسه: پایتخت۶ ساخته می‌شود و پنجعلی در آن زنده است

علیرضا خمسه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون چند وقتی است که کمتر از او کاری روی آنتن، در سینما و یا در صحنه تئاتر می‌بینیم، چرا که او چند ماهی برای اجرای تئاتر با گروه هنری‌شان به کشورهای مختلف رفتند. او از همزادپنداری ایرانیان مقیم خارج از کشور نسبت به سریال تلویزیونی «پایتخت» گفت، جایی که برای اجرای تئاتر درباره پرسوناژی که اجرا کرده بود چیزی نگفتند و دغدغه ساخت «پایتخت» جدید را داشتند.

پیش از این گفتگویی با الهام غفوری داشتیم که هنوز خبری از ساخت «پایتخت6» نیست اما در عین حال خمسه در برنامه «فرمول یک» تأکید کرد: «پایتخت6» ساخته می‌شود و مرگ پنجعلی در این فصل، شایعه است. من هستم و برای نوروز آینده هم «پایتخت» جدیدی را با فضای جدید خواهیم داشت.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره جایزه نصیریان و پیشکسوتان گفت: برای ما جایزه تا به حال اهمیت نداشته است. علی نصیریان هم که جایزه مکمل بازیگری جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را دادند خیلی درخور شأن ایشان نبود، چرا که ایشان بعد از فوت همسرشان تألم خاطری که داشتند شرایط روحی مساعدی نداشتند. معمولاً در کشورهای دیگر قدر این چنین هنرمندانی را با جایزه‌ ویژه‌ای برای سال‌ها فعالیت‌شان می‌بیننند. این نوع جایزه خیلی برازنده ایشان و امثال ایشان نیست.

وی با ابراز اینکه "هیچ‌وقت هنرفروشی نکرده‌ام"، افزود: من برای صرف پول کاری نکرده‌ام اما آدم‌هایی که حرفه‌شان رشته هنری است از طریق همین حرفه، زندگی‌شان را می‌گذرانند. نمی‌توانم بگویم به‌خاطر پول فقط وارد میادین هنری می‌شوم و البته پول هم بگیرم و برایم پول هم مهم باشد این هنرفروشی نیست. وقتی به یک ارزشی باور نداشته باشیم و صرف پول آن کار را انجام دهیم هنرفروشی محسوب می‌شود.

خمسه درباره وضعیت طنز در سینما و تلویزیون گفت: نگوییم طنز، چون طنز یک مقوله ادبی است. این‌ها کمدی است؛ ما در تلویزیون کار کمدی انجام می‌دهیم و در سینما هم کمدی می‌بینیم. طنز یا کمدی بدون انتقاد ماهیت و هویت و معنا ندارد. نقد را از کمدی بگیرید هجو و فکاهه خواهد شد. چرا سینما این طور است و کمدی‌هایش را کمتر دوست دارند و در تلویزیون هم به‌دشواری کمدی از آب درمی‌آید؟ چون جامعه ما جامعه نقدپذیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: بارها اتفاق افتاده حتی برای خود پایتخت هم این ظرفیت نقدپذیری گاهی وقتی یک‌سری هجمه‌هایی را ایجاد کرد اما مازندرانی‌ها بسیار سعه صدر نشان دادند. ما ظرفیت نقدپذیری‌مان وقتی کاهش پیدا می‌کند کمدی‌مان فاقد هویت، ماهیت و اصالت خواهد بود. اگر اصالت و جوهره را بگیرید یک پوسته‌ای می‌ماند که دوست‌داشتنی نمی‌شود. اگر پایتخت در دل مردم مانده یک نگاه انتقادی به خودش و جامعه‌اش داشته که کماکان هم نوستالژی دوست‌داشتنی است.

خمسه در خاتمه درباره وضعیت و مشکلات جامعه گفت: گرانی مردم را اذیت می‌کند اما آن‌چیزی که بیشتر مردم را گرفتار کرده دوری از خنده، نشاط و سرور و شادمانی است. این جامعه در بیماری گرفتار شده؛ چون جامعه سالم از چهره مردمش مشخص است. احساس می‌کنم این جامعه از شادی دور شده است. جامعه می‌تواند با فقر و نداری، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها ادامه بدهد ولی جامعه نمی‌تواند با بیماری ناشی از غصه،‌ ناامیدی و بیماری ادامه بدهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟