احمدرضا احمدی شاعر نامدار ایرانی را بیشتر بشناسید  + بیوگرافی و عکس

به گزارش رکنا، احمدرضا احمدی نویسنده، شاعر و نقاش مشهور ایرانی‌ است. او آثار شناخته‌شده‌ای در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان نیز دارد. احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک ادبی موج نو در دهه‌ 1340 ایران است و از مشهورترین آثار او می‌توان کتاب‌های «آپارتمان، دریا» و «آبشارهایی که بر خوابم فرو ریختند» را نام برد. این شاعر نامدار کشورمان در تاریخ 20 تیر 1402 درگذشت.

زندگینامه احمدرضا احمدی

احمدرضا احمدی (Ahmadreza Ahmadi) متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان است. پدر این شاعر نامدار ایرانی کارمند وزارت دارایی بود و احمدرضا کوچکترین فرزند یک خانواده‌ هفت‌نفره محسوب می‌شد. او نخستین سال تحصیل خود را در کرمان سپری کرد و پس از آن در سال 1326 همراه خانواده به تهران نقل مکان کردند و احمدرضا احمدی باقی سال‌های تحصیل خود را تا پایان دبیرستان در تهران گذراند. احمدرضا احمدی برای تحصیل به دبیرستان دارالفنون تهران رفت و سپس برای خدمت سربازی راهی یکی از روستاهای کرمان شد و در این روستا به آموزگاری پرداخت.

احمدرضا احمدی از سال 1349 برای کار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت. او در ابتدا به‌عنوان مدیر تولید موسیقی به فعالیت پرداخت و سپس تا زمان بازنشستگی خود در سال 1373 به‌عنوان ویراستار با بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کرد. احمدرضا احمدی نخستین مجموعه‌ اشعار خود را با عنوان «طرح» در سال 1340 منتشر کرد و این کتاب با استقبال بالایی از سوی منتقدان و مخاطبان آن دوره روبه‌رو شد.

احمدرضا احمدی در تمام سال‌های فعالیت خود به سرودن اشعار و نگارش آثار متعدد پرداخت که این آثار جوایز ادبی ارزنده‌ای را ازجمله جایزه‌ شعر بیژن جلالی از آن خود کرده‌اند.

بهترین کتاب‌های احمدرضا احمدی

احمدرضا احمدی تأثیر عمیقی بر هنرمندان و شاعران هم‌دوره و پس از خود گذاشته است و نقش او در جریان فرهنگی جامعه‌ی ایران غیرقابل انکار است. انتخاب یک کتاب به‌عنوان بهترین کتاب از چنین فردی کار آسانی‌ نیست و هر یک از کتاب‌های او مخاطبان خاص خود را دارند. با این حال، سعی کرده‌ایم در ادامه فهرستی از بهترین کتاب‌های احمدرضا احمدی را معرفی کنیم:

کتاب آپارتمان، دریا (Sea, Apartment) یکی از بهترین کتاب‌های احمدرضا احمدی است. این کتاب داستان مرد جوانی را روایت می‌کند که به‌تازگی از همسرش جدا شده. او که به‌شدت خلاق و رؤیاپرداز است، از قدرت تخیل خود برای برون‌رفت از احساس تنهایی استفاده می‌کند. احمدرضا احمدی در این کتاب با هنرمندی تمام، از عناصر عادی و تکراری به‌گونه‌ای نو و تازه استفاده می‌کند و این مهارت او حیرت مخاطب را برمی‌انگیزد.

کتاب صوتی عاشقانه‌های حافظ که با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی مخاطبان روبه‌رو شده، 22 غزل از شاخص‌ترین اشعار عاشقانه‌ی حافظ شیرازی را گرد هم آورده است. نکته‌ی جالب درباره‌‌ی این مجموعه‌ی صوتی این است که شخص احمدرضا احمدی با صدای دلنشین خود، اشعار این مجموعه را انتخاب کرده و خوانده و شنیدن صدای او موجب دوچندان شدن لذت شنیدن اشعار این مجموعه است.

کتاب روبان قرمز اثر شناخته‌شده‌ی دیگری از احمدرضا احمدی است. این کتاب در واقع، مجموعه‌ای از اشعار عمیق و پرطرفدار احمدرضا احمدی است که با توجه و دقت بالایی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اشعار این کتاب را می‌توان در مجموعه‌ی اشعار متأخر احمدرضا احمدی دانست و به همین جهت، این اشعار قرابت بالایی با درک و نوع نگاه امروز او به زندگی دارند.

کتاب بر دیوار کافه یکی از کتاب‌های محبوب احمدرضا احمدی است. احمدرضا احمدی در این کتاب به‌سراغ موضوعی جدید رفته است. او داستان یک کارگردان سینما را روایت می‌کند که به کافه‌ی مورد علاقه‌ی خود در پاریس سر می‌زند و آغاز به خواندن یادگاری‌های آدم‌ها بر دیوارهای این کافه می‌کند. این کارگردان که جهان را مانند یک فیلم سینمایی می‌بیند، با خواندن هر یک از این یادگاری‌ها، اپیزودهایی از یک فیلم را روایت می‌کند و حتی به‌سراغ افرادی می‌رود که آن یادداشت‌ها را از خود بر جای گذاشته‌اند. احمدرضا احمدی در این کتاب با نگاهی روان‌شناختی و واقع‌گرایانه به‌سراغ عمیق‌ترین لایه‌های وجود انسان‌ها رفته و آن‌ها را پیش روی مخاطب آشکار می‌کند.

کتاب مسافرخانه، بندر، بارانداز روایتی تازه و متفاوت از احمدرضا احمدی است. شخصیت اصلی این کتاب شاعری‌ است که مجبور به کار در یک مسافرخانه می‌شود. او دنیا را همانند یک شاعر دریافت می‌کند و این موقعیت شغلی در تقابل با بسیاری از تفکرات و روحیات اوست. در بخش‌هایی از این کتاب، این شاعر رؤیاپرداز با مدیر مرموز و عجیب مسافرخانه آشنا می‌شود و به‌مرور با آشنایی با شخصیت‌های دیگر داستان، وقایعی پرهیجان و غیرقابل باور را به وجود می‌آورد.

سبک نگارش و دیدگاه‌های احمدرضا احمدی

احمدرضا احمدی مطالعه‌ زیادی در زمینه سبک شعر نیمایی داشت و به‌طور کامل با این سبک آشنا بود. همین آشنایی و تسلط سبب شد تا با بهره‌گیری از اصول شعر نیمایی دست به خلق سبکی جدید بزند. احمدرضا احمدی را می‌توان بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه‌ی 1340 در شعر معاصر ایران دانست.

آثار احمدرضا احمدی را می‌توان از بسیاری از جهات نوعی حدیث نفس و گفت‌وگوی او با خودش دانست. درواقع احمدرضا احمدی در اشعار و آثارش آنچه را در ذهن دارد پیش روی مخاطب می‌گذارد و موضوع اشعارش وابسته به احساسات درونی اوست.

یکی دیگر از نکات برجسته در خصوص اشعار احمدرضا احمدی استفاده‌ی او از کلمات ساده و روزمره‌ای‌ است که هر مخاطبی می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. احمدرضا احمدی در اشعارش از کلماتی ساده استفاده می‌کند اما باید این نکته را در نظر داشت که او با کنار هم قرار دادن همین کلمات ساده، مفاهیمی عمیق می‌سازد که مخاطب را برای ساعت‌ها به فکر فرو می‌برد.

بهترین اشعار احمدرضا احمدی

من بسیار گریسته‌ام

هنگامی که آسمان ابری است

مرا نیت آن است

که از خانه بدون چتر بیرون باشم

من بسیار زیسته‌ام

اما اکنون مراد من است

که از این پنجره برای باری

جهان را آغشته به شکوفه‌های گیلاس بی هراس

بی محابا ببینم

 

از حدس و گمان‌های تو ویران نمی‌شوم

مرا نام تو کفایت می‌کند

تا در سرما و بوران

زمان و هفته را نفی کنم

مرا

که می‌دانی

نه قایق است، نه پارو

بر تو خجسته باشد

گیلاس‌هایی را

که بر گیسوان آویخته‌ای

تو صبر داری

تا خواب من پایان پذیرد

تا به دیدار من آیی

 

تمام دست تو روز است

و چهره‌ات گرما

نه سکوت دعوت می‌کند

و نه دیر است

دیگر باید حضور داشت

در روز

در خبر

در رگ

و در مرگ…

از عشق

اگر به زبان آمدیم فصلی را باید

برای خود صدا کنیم

تصنیف‌ها را بخوانیم

که دیگر زخم‌هامان بوی بهار گرفت

بمان:

که برگ خانه‌ام را به خواب داده‌ای

فندق بهارم را به باد

و رنگ چشمانم را به آب

تفنگی که اکنون تفنگ نیست،

و گلوله‌ای که در قصه‌ها

عتیقه شده است

روبه‌روی کبوتران

تشنگی پرندگان را دارد

 

شتاب مکن

که ابر بر خانه ات ببارد

و عشق

در تکه ای نان گم شود

هرگز نتوان

آدمی را به خانه آورد

آدمی در سقوط کلمات

سقوط می‌کند

و هنگام که از زمین برخیزد

کلمات نارس را

به عابران تعارف می‌کند

آدمی را توانایی

عشق نیست

در عشق می‌شکند و می‌

درگذشت احمدرضا احمدی

این شاعر بنام کشورمان در تاریخ 20 تیر 1402 در سن 83 سالگی در تهران درگذشت.

مراسم تشییع پیکر احمدرضا احمدی

مراسم بدرقه پیکر احمدرضا احمدی به خانه ابدی پنجشنبه، 22 تیر 1402 از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد. دوستداران احمدرضا احمدی به خواسته خود او برای وداع و بدرقه پیکرش در مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان گرد هم آمدند؛ جایی که سال‌ها به فرهنگ و هنر این سرزمین خدمت کرده بود. در مراسم بدرقه پیکر احمدرضا احمدی به خانه ابدی از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شعرهای این شاعر فقید با صدای خودش به استقبال حاضران آمد که احساسات آنها را برانگیخت و برخی اشک می‌ریختند.

در این مراسم هرمز علی‌پور، آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، احمد پوری، هوشنگ کامکار، علی میرزائی و ماهور احمدی - تنها دختر احمدرضا احمدی - سخن گفتند.

عکس های  تشییع احمدرضا احمدی

تشییع احمدرضا احمدی

مراسم تشییع پیکر احمدی

تشییع جنازه احمدرضا احمدی

تشییع احمدرضا احمدی  عکسها

نماز میت احمدرضا احمدی

تشییع احمدرضا احمدی  عکس

عکس از  تشییع احمدرضا احمدی

عکس  تشییع احمدرضا احمدی  شاعر

پست وریا غفوری برای احمدرضا احمدی

وریا غفوری فوتبالیست مشهور کشورمان به مناسبت درگذشت احمدرضا احمدی این شاعر پرآوازه ایرانی یک شعر از او را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

استوری وریا غفوری برای احمدرضا احمدی

عکس های جوانی احمدرضا احمدی

جوانی احمدرضا احمدی

احمدرضا احمدی

جوانی احمدرضا احمدی شاعر

کدخبر: 909232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟