اجرای گام نخست طرح محدودیت های هوشمند کرونایی از هفته آینده / جریمه یک میلیونی در انتظار واکسن نزده ها

به گزارش رکنا، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: گام نخست طرح محدودیت‌های هوشمند از یکشنبه آینده اجرایی می‌شود.

حسین قاسمی در ارتباط با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲ قانون مدیریت بحران کشور مشمول مرحله نخست می‌شوند و مربوط به کارکنان این دستگاه هاست که اگر تزریق واکسن انجام داده باشند و در شرایط بیماری نباشند می‌توانند به محل کار خود مراجعه کنند.

او ادامه داد: برای این موضوع به نام نویسی نیازی نیست و بر اساس طراحی که در سامانه «امید» انجام شده است افراد می‌توانند با استفاده از کد ملی و شماره موبایل خود، وضع واکسیناسیون خود را استعلام کنند.

قاسمی افزود: این طرح در گام نخست در مورد دستگاه‌های اجرایی، در گام دوم در حوزه حمل و نقل شهری، در گام سوم در حوزه اصناف، در گام چهارم در حوزه حمل و نقل برون شهری و در گام پنجم در حوزه تردد‌های شخصی است.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: فاصله هر مرحله تا مرحله بعدی، یک هفته است که به صورت پیوسته به گام‌های نخست اضافه می‌شود.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا زیر ساخت‌های اجرای این طرح، فراهم است؟ گفت: با همکاری و هماهنگی که میان همه دستگاه‌ها انجام شده، زیرساخت‌های سامانه فراهم شده است و تبادل اطلاعات به صورت فازبندی در این سامانه انجام می‌شود.

وی افزود: رانندگان خودرو‌های شخصی اگر بنا به تردد به شهر‌های قرمز و نارنجی را داشته باشند حتماً باید واکسن بزنند و در وضع بیماری و قرنطینه نباشند؛ این موضوع از طریق استعلام سیستمی با هماهنگی و اطلاعات پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه اگر افراد دو دُز واکسن خود را نزده باشند و بخواهند به این شهر‌ها سفر کنند، مشمول جریمه می‌شوند، اضافه کرد: مبلغ جریمه در شهر‌های قرمز و نارنجی، یک میلیون تومان و در شهر‌های زرد ۵۰۰ هزار تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای کنترل مرز‌ها در جلوگیری از ورود سویه «امیکرون» کرونا شیوه نامه‌ای ابلاغ شده است یا خیر؟ گفت: این کار انجام شده است و از ابتدای کرونا، وزارت بهداشت، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و تشخیص خود، بصورت ماهیانه لیست کشور‌های پرخطر را اعلام می‌کرده است و اسامی کشور‌هایی که ممنوعیت ورود شهروندانشان احراز می‌شد به وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شده است و بر اساس آن، ممنوعیت‌ها اعمال می‌شود.

او ادامه داد: علاوه بر آن، دستورالعمل‌های نظارتی و کنترلی هم در حوزه مرز‌ها ابلاغ شده است.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: در مورد سویه «امیکرون» هم، پنج کشور از طرف وزارت بهداشت به عنوان کشور‌های دارای این سویه مطرح بودند و بیشتر آن‌ها از کشور‌های آفریقایی هستند که به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

قاسمی افزود: از این کشور‌ها پرواز مستقیم نداریم، اما ممکن است ورود اتباع آن‌ها از طریق پرواز‌های غیر مستقیم یا از طریق کشتی‌ها و شناور‌های حمل کالا باشد که کنترل‌های لازم طبق دستورالعمل، انجام می‌شود.

کدخبر: 748466 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟