عکس / هواپیماهای مسافربری کلاس درس پسرهای تهرانی / معلمی در کابین هواپیما

نمایی از کلاس آموزشی داخل کابین مسافران

هواپیماهای مسافربری از هواپیماهای بسیار پرکاربرد در سطح جهان هستند. شرکت های هواپیمایی متنوع و زیادی با هواپیماهای مسافربری قرارداد دارند. یکی از عجیب ترین هواپیماهای مسافربری را در ادامه مشاهده خواهید کرد. این هواپیماهای مسافربری کلاس درس هستند. علاوه بر این امکانات خاصی در این هواپیماهای مسافربری حتی برای اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

از زمانی که ایده‌اش به فکر جوان ۳۱ ساله افتاد ۲ سال طول کشید تا به نتیجه برسد و حالا ۴ سال از فعالیت این مدرسه می‌گذرد. مدرسه‌ای که برای پسران علاقه‌مند به رشته‌های خلبانی، مهندسی تعمیر و نگهداری و مهندسی برق و الکترونیک هواپیما که می‌توانند پس از پایان پایه نهم در آن ثبت‌نام کنند. این هنرستان کلاس‌هایش داخل ۲ هواپیمای مسافربری تشکیل می‌شود و شاگردان به جای یادگیری تئوری درس‌ها از نزدیک با کابین خلبان، موتور و تمام تجهیزات هواپیما آشنا می‌شوند.

برای دانش‌آموزان لابراتورهایی تدارک دیده شده تا بدانند در حالت پرواز چگونه رفتار کنند و در اتاق دود مانورهای پروازی را انجام دهند. البته در سال تحصیلی جدید یک هواپیمای کوچک هم کنار هواپیماهای مسافربری قرار می‌گیرد تا دانش‌آموزان بتوانند با فضای هواپیماهای سبک هم آشنا شوند.

این هنرستان حتی فعالیت‌های آموزشی‌اش داخل هواپیما پس از کشورهای کانادا و آلمان منطبق با مستندات روز «ایکائو» (سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری) و «یاسا» (آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ) است.

دورهمی هنرجویان در ساعت غیردرسی در حیاط مدرسه که کنار هواپیما برگزار می‌شود

دورهمی هنرجویان در ساعت غیردرسی در حیاط مدرسه که کنار هواپیما برگزار می‌شود

شاگردانی از همه محله‌های تهران

«سید داود اخوان کاظمی» مدیر جوان و مؤسس این هنرستان است و می‌گوید: «برپایی کلاس در ساختمان‌های سیمانی و آهنی برای دانش‌آموز رشته هوانوردی تأثیری ندارد. به همین دلیل با همراهی معاونت آموزشی فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش و آموزش و پرورش منطقه ۹ ، سازمان هواپیمایی کشوری و نیروی هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی توانستیم این مدرسه را داخل ۲هواپیمای مسافربری دائر کنیم و استقبال هم تا حالا خوب بوده تا جایی که از شرقی‌ترین نقطه تهران تا کرج و ملارد شاگرد دارد که به عشق پرواز وارد این مرکز آموزشی شده‌اند.»

هواپیما

انضباط ۲۰ و معدل بالا

این روزها با وجود پایان سال تحصیلی مدارس، درهای این واحد آموزشی همچنان باز است و علاقه‌مندان برای سنجش اولیه مراجعه می‌کنند. چون شرط پذیرش در هنرستان علاوه بر علاقه، داشتن انضباط ۲۰ و معدل بالاست.

البته دانش‌آموز باید از نظر جسمانی هم سالم باشد و مشکلاتی مانند کوررنگی، قطع عضو، دوبینی، بیماری‌های خونی و... نداشته باشد. البته مدیر مجموعه شرط دیگری را هم خودش اضافه کرده و لحظه ورود از مراجعه‌کنندگان آزمایش دخانیات می‌گیرد.

اخوان کاظمی می‌گوید: «رشته‌های خلبانی و مهندسی پرواز جزو رشته‌های سنگین هستند که نیاز به ذهن آماده و بدن سالم دارند. به همین دلیل سختگیری زیادی در این زمینه‌ داریم. البته جذابیت‌های این رشته و محیط مناسب هنرستان باعث شده تا سختی‌ها کاهش یابد. به گونه‌ای که گاهی مجبور می‌شویم دانش‌آموزان را به زور از کلاس درس و مدرسه به خانه‌هایشان بفرستیم.»

زنگ ورزش بچه‌ها در کنار هواپیماهایی که حکم مدرسه را دارد

زنگ ورزش بچه‌ها در کنار هواپیماهایی که حکم مدرسه را دارد

توجه به درس‌های پایه‌ای

در بیشتر مراکز آموزشی فقط درس‌های پیش‌بینی شده را تدریس می‌کنند اما در اینجا به جز ۱۰۸ واحد تعیین شده توسط وزارت آموزش و پروش، درس‌های پایه فیزیک، ریاضی و زبان برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود.

مدیر مدرسه که خود فارغ الحصیل رشته‌هایی مانند کارشناسی ارشد هوافضا از دانشگاه شهید ستاری، کارشناسی خلبانی مسافری (CPLIR) پرواز بدون دید با دستگاه و کاردانی پرواز هواپیماهای شخصی(PPL) و کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی و همچنین کارشناسی مهندسی نرم‌افزار و کاردانی سخت‌افزار کامپیوتر است، می‌گوید: «دانش‌آموزان معمولاً در درس‌هایی مانند زبان، ریاضی و فیزیک ضعیف هستند و با توجه به اینکه برای خلبانی و مهندسی هواپیما محاسبه زمان و مکان و دانستن زبان انگلیسی اهمیت ویژه‌ای دارد با وجود تعریف نشدن این دروس در دوره کاردانش را برای دانش‌آموزان مرکز برگزار می‌کنیم.»

آموزش رشته‌های مختلف هنری یکی از فعالیت‌های اجرایی در کنار درس‌های آموزشی این مجموعه است

آموزش رشته‌های مختلف هنری یکی از فعالیت‌های اجرایی در کنار درس‌های آموزشی این مجموعه است

ادامه تحصیل بدون دغدغه

یکی از دغدغه‌های رشته‌های نظری پس از فارغ‌التحصیلی شرکت در کنکور و پس از آن انتخاب شغل است. اما دانش آموزان این هنرستان از همان پایه دهم می‌دانند که آینده درخشانی در انتظارشان خواهد بود.

چراکه بدون کنکور و در صورت داشتن معدل بالا می‌توانند وارد دانشگاه‌های هوانوردی شوند و رشته‌هایی مانند خلبانی، مهندسی پرواز، مهندسی برق هواپیما، مهمانداری، تعمیر و نگهداری هواپیما و پهباد، ایمنی فرودگاه و... و. را ادامه بدهند و با توجه به نیاز کشور به این فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در مراکز مختلف فعالیت کنند.

البته از همین حالا هم برخی دانش‌آموزان از قابلیت‌های خود استفاده کرده و کلاس‌هایی را در مراکز فرهنگی و آموزشی برای سایر دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

اقامه نماز کنار بال هواپیماها حتی در ساعت فراغت از تحصیل و تعطیلی مدارس

اقامه نماز کنار بال هواپیماها حتی در ساعت فراغت از تحصیل و تعطیلی مدارس

اقامه نمازجماعت زیر بال هواپیما

گرچه گذراندن درس‌های تخصصی و استفاده بهینه از زمان برای آموزش برای مسئولان هنرستان اهمیت دارد اما کارکنان آموزشی مدرسه در این مکان برپایی برنامه‌های فوق برنامه را هم جزو سرفصل‌های‌ کاری خود قرار داده‌اند تا دانش‌آموزان از تحصیل در اینجا بیشتر لذت ببرند. این برنامه‌ها شامل برپایی کلاس‌های موسیقی، زبان آلمانی و عربی، ورزش و برگزاری اردوهای تفریحی و گردشگری و... است.  

برخی برنامه‌ها هم به درخواست دانش‌آموزان انجام می‌شود. به‌عنوان مثال به پیشنهاد آنها میزهای پینگ‌پنگ و فوتبال دستی تهیه شده تا در زنگ‌های تفریح از آن استفاده کنند. یا نماز جماعت را زیر بال هواپیما بخوانند.

این فعالیت‌ها باعث شده تا در مدت سال تحصیلی دانش‌آموزان گرچه ساعت کاری مدرسه از ۷ صبح تا ۱۵ بعدازظهر است اما پس از این ساعت‌ هم همچنان مشتاق حضور در هنرستان هستند و گاه تا ساعت ۲۰شب در کلاس‌های فرق برنامه شرکت می‌کنند.

لباس فرمی مرتبط با رشته خلبانی و صنعت هوانوردی

لباس فرمی مرتبط با رشته خلبانی و صنعت هوانوردی

مشارکت خانواده‌ها برای احیای هواپیما که مدرسه فرزندشان است

مشارکت خانواده‌ها برای احیای هواپیما که مدرسه فرزندشان است

مریم باقرپور

کدخبر: 802370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟