9 استاد دانشگاه تهران در بین دانشمندان برتر جهان + عکس و اسامی

دانشمندان در گسترش علم و تکنولوژی در جهان نقش ارزنده ای دارند. در سطح جهان دانشمندان بسیاری وجود دارند. ما مفتخر هستیم که در کشورمان هم دانشمندان سرشناس کم نداریم. 9 استاد دانشگاه تهران در بین دانشمندان برتر جهان قرار گرفته اند. در ادامه شما را با این دانشمندان آشنا می کنیم.

براساس پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد برروی داده‌های اسکوپوس انجام شده و در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پر استناد در تمامی رشته‌ها و ۲ درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شدند که ۹  عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین در  این فهرست قرار گرفتند.

این پژوهش که از داده‌های استنادی اسکوپوس استفاده کرده است دانشمندان را در ۵ حوزه موضوعی اصلی(شامل علوم پایه، علوم فنی مهندسی، علوم اجتماعی، هنر و  ادبیات است)، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته طبقه‌بندی نموده است.

شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی انتشار حداقل ۵ مقاله بوده است. در مجموع تقریباً ۸ میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

433 دانشمند ایرانی در بین دانشمندان برتر دنیا

به استناد آخرین ارزیابی صورت گرفته براساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس که با همکاری موسسه الزویر انجام شده، اسامی ۱۵۹۶۸۳ دانشمند ۲ درصد برتر دنیا منتشر شده که ۴۳۳ دانشمند ایرانی در بین دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند.

در لیست نهایی علاوه بر صد هزار نفر برتر، ۲ درصد برتر هر حوزه موضوعی به فهرست نهایی اضافه شده است که در این لیست  نام ۹ دانشمند از دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به چشم می‌خورد.

تعداد کل استنادات محقق،  اچ ایندکس اصلاح شده با در نظر گرفتن تعداد نویسندگان و رتبه نویسنده در بین نویسندگان  (H-index)، تعداد استنادات به مقالات تک نویسنده‌ای محقق، تعداد استنادات به مقالاتی که در آن محقق نویسنده اول است (مقالات تک نویسندگی را هم شامل می‌شود) از جمله شاخص های ارزیابی و انخاب داشمندان برتر است.

اسامی دانشمندان برتر ایران

دکتر علیبخش کسائیان (مهندسی انرژی نو و محیط زیست)، دکتر مهدی مهرپویا (مهندسی انرژی نو و محیط زیست)، دکتر یونس نوراللهی (مهندسی انرژی نو و محیط زیست)، دکتر فتح اله پورفیاض ( مهندسی انرژی نو و محیط زیست)، دکتر حسین یوسفی (مهندسی انرژی نو و محیط زیست)، دکتر علیرضا ترابی (مهندسی هوافضا)، دکتر رهام رفیعی (مهندسی هوافضا)، دکتر مهدی فکور(مهندسی هوافضا و ماهواره)، دکتر سیدمرتضی حسینی(مهندسی علوم زیستی، نانوبیوتکنولوژی)، در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند.

 فهرست لیست دانشمندان ۲ درصد برتر به آدرس  https://elsevier.digitalcommonsdata.com/datasets/btchxktzyw/۳ قابل مشاهده است.

منبع : ایرنا

کدخبر: 739519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟