شکست تجاری یک فیلم با بودجه‌‌ای سرسام آور

تایلر پری پس از موفقیت قسمت اول فیلم «هالووین مادیا» امسال با قسمت دوم آن به سینما بازگشته است. قسمت دوم «هالووین مادیا» (Boo 2! A Madea Holloween) در نخستین هفته اکران بیش از 21 میلیون دلار فروش داشت و بی رقیب در صدر جدول پرفروش‌های سینمای آمریکا جای گرفت.

در حالی که فیلم «هالووین مادیا» در گیشه فروش خوبی داشت، فیلم «ژئواستورم» (Geostorm) که بلایای طبیعی را دستمایه قرار داده بود، توفیق چندانی نداشت و علیرغم وسواس زیاد تهیه‌کنندگان درباره زمان اکران فیلم با فروش ناامیدکننده 13 میلیون و 300 هزار دلاری پا در مسیر اکران گذاشت. این میزان فروش برای سرمایه‌گذارانی که پیش از شروع تبلیغات، بیش از 120 میلیون دلار خرج ساخت فیلم کرده‌اند، مایه نگرانی است.

البته قسمت دوم «هالووین مادیا» نیز از فیلم نخست که سال گذشته اکران شد، کمتر فروخت. قمست نخست فیلم در اکتبر 2016 اکران شد و در سه روز نخست بیش از 28 میلیون دلار فروش داشت. به این ترتیب بار دیگر بر روند شکست‌خورده اصرار بر ساخت دنباله‌ بر فیلم‌های موفق مهر تاییدی زده شد.

در قسمت دوم «هالووین مادیا» تایلر پری همانند گذشته در نقش شخصیت «مادیا» ظاهر شده است و علاوه بر آن کارگردانی اثر برعهده دارد. در این قسمت مادیا به همراه اعضای خانواده‌اش به تعطیلات می‌رود و در آنجا با هیولاهای مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

دومین فیلم پرفروش سینماهای آمریکا در هفته گذشته «ژئواستورم» با بازی جرارد باتلر بود. این فیلم برای فرار از شکست تجاری نیاز به عملکردی خوب در بازارهای خارج از آمریکای شمالی دارد هر چند که هفته پیش در 50 کشور اکران شد و در آن‌ها فقط 36 میلیون و 400 هزار دلار فروش داشت و در گیشه بین‌الملل رقابت را به «کینگزمن: حلقه طلایی» واگذار کرد. «کینگزمن» که چند هفته‌ای از اکرانش می‌گذرد هفته پیش در چین اکران شد و به لطف فروش 40 میلیون دلاری در این کشور با مجموع 48 میلیون و 700 هزار دلار صدرنشین گیشه بین‌المللی شد.

«ژئواستورم» نخستین تجربه کارگردانی دین دولین تهیه‌کننده فیلم «روز استقلال» است. بخش اعظم این فیلم پس از نمایش آزمایشی و انتقادات فراوان دوباره فیلمبرداری شد.

در «ژئواستورم» داستان از کنترل خارج شدن یک سیستم پیشگیری از حوادث طبیعی روایت می‌شود که با استفاده از شبکه‌ای از ماهواره‌ها جلوی فجایع طبیعی را می‌گیرد. در این میان یک مهندس ماهواره و یک فضانورد برای تعمیر سیستم مامور می‌شوند. جیم استرگس، اد هریس، اندی گارسیا و زازی بیتز دیگر بازیگران «ژئواستورم» هستند.

به باور کارشناسان گیشه «ژئواستورم» چوب نقدهای منفی را می‌خورد که پیش از اکران فیلم در رسانه‌ها منتشر شد. البته مشخص است که تماشاگران جوان‌تر نیز تمایل چندانی برای دیدن فیلم‌های با موضوع بلایای طبیعی ندارند و به همین دلیل تنها 23 درصد تماشاگران زیر 25 سال سن داشتند. البته نمی‌توان از تاثیر مخرب زمان اکران فیلم نیز چشم‌پوشی کرد چرا که پس از توفان‌های پیاپی «هاروی»، «ایرما» و «ماریا» مردم تمایل چندانی برای دیدن فیلم‌هایی با این موضوع ندارند.

در موردی مشابه در این زمان که آتش‌سوزی‌های پیاپی در آمریکا خسارت‌های زیادی به باور آورده است، نباید از تماشاگران توقع داشت که برای تماشای فیلم درام «فقط شجاعان» (Only the Brave) درباره آتش‌سوزی و فداکاری آتش‌نشان‌ها صف بکشند. این فیلم که بر خلاف «ژئواستورم» مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است، در سه روز نخستین اکران فقط شش میلیون دلار فروخت و در رده پنجم پرفروش‌ها قرار گرفت. جف بریجز، جاش برولین، جنیفر کانلی و مایلز تلر بازیگران «تنها شجاعان» هستند.

«مرد برفی» (The Snowman) با بازی مایکل فاسبندر فیلم دیگری است که هفته پیش در آمریکا روی پرده رفت. این فیلم در آغاز اکران به فروش سه میلیون و 400 هزار دلاری دست پیدا کرد. این فیلم به کارگردانی توماس آلفردسون با اقتباس از رمان پرفروش جو نسبو ساخته شده است. ربکا فرگوسن، شارلوت گینزبورگ، وال کیلمر و جی‌.کی سیمونز بازیگران این اثر سینمایی هستند که با بودجه 35 میلیون دلاری ساخته شده است.

 

ردیف

نام فیلم

فروش هفتگی در آمریکای شمالی (میلیون دلار)

مجموع فروش در آمریکای شمالی (میلیون دلار)

بودجه

(میلیون دلار)

1

هالووین مادیا

21.6

21.6

25

2

ژئواستورم

13.3

13.3

120

3

روز مرگ مبارک

9.3

40.6

4.8

4

بلید رانر 2049

7.1

74

150

5

فقط شجاعان

6

6

38

6

خارجی

5.4

22.8

35

7

آن

3.5

320.2

35

8

مرد برفی

3.4

3.4

35

9

ساخت آمریکا

3.1

45.5

50

10

کینگزمن: حلقه طلایی

3

94.5

104

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟