محسنی اژه ای کیست؟ / زندگینامه رئیس جدید قوه قضاییه

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای متولد ۱۳۳۵ در شهر اژیه از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان است. محسنی اژه ای، سیاستمدار، روحانی و قاضی است. محسنی اژه ای امروز با رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد. محسنی اژه ای پیش از این سمت معاونت اولی رئیس قوه قضاییه را بر عهده داشت.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، یکی از روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است که در اصل نامش محسنی اژیه است، اما به محسنی اژه‌ای معروف است. وی سمت هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم ، دادستان کل کشور ، معاون اول قوه قضائیه واکنون از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

محسنی اژه‌ای پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزه علمیه قم شرکت کرد. اژ‌ه ای علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین الملل خصوصی نیز است.

تحریم توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله غلامحسین محسنی اژ‌های را از ورود به کشور‌های این اتحادیه محروم کرد.

قضاوت در دادگاه غلامحسین کرباسچی

غلامحسین محسنی اژ‌ه ای در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران بود. گفتگو بین او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می گردید، مورد توجه مردم بود.

وزارت اطلاعات و برکناری

غلامحسین محسنی اژ‌ه ای در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ با رئیس جمهور وقت ایران، محمود احمدی نژاد، برای تصدی وزارت اطلاعات از مجلس رأی اعتماد گرفت و در روز ۳ مرداد ۱۳۸۸ از سمت خود برکنار شد. در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ چند روز پس از درگیری لفظی اژ‌ه ای و چند وزیر دیگر با محمود احمدی نژاد در جلسه هیئت دولت و خروج اعتراض آن‌ها از جلسه دولت بر سر تعلل احمدی نژاد از پذیرش برکناری اسفندیار رحیم مشایی و همچنین مخالفت وزیر اطلاعات با پخش اعترافات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیون احمدی نژاد اژ‌ه ای را از کار برکنار کرد.

 ۲۱۰ نماینده مجلس در نامه ای که در صحن علنی مجلس هشتم ایران قرائت شد از او تقدیر کردند و مجید علوی معاون وقت وزیر اطلاعات حکم سرپرستی وزارتخانه را قبول نکرد لذا احمدی نژاد خود سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفت.

معاونت اولی قوه قضاییه

محسنی‌اژه‌ای که ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ با حکم آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه شد، پیشتر و در شهریور ۱۳۸۸ به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شده بود. او همچنین در خرداد ۹۵ رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما شد.

کدخبر: 701451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟