کدخدایی: زنان هم می‌توانند برای انتخابات 1400 نامزد شوند / آخرین وضیعت قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری

با وجود کاندیداتوری چهره های شاخص زن در انتخابات 1400 ، تا کنون هیچ کدام از نامزدهای تاییدشده در انتخابات ریاست جمهوری در ادوار مختلف زن نبوده اند.

به گزارش رکنا ، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با شبکه خبری المیادین لبنان درخصوص آخرین وضعیت قانون انتخابات گفت: قرار شد قانون اصلاح بشود که آن‌هم با ایرادات شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت مواجه شد و الان در اختیار مجلس هست. اگر مجلس بتواند ایرادات مجمع تشخیص مصلحت را اصلاح بکند طبیعتا می‌آید به‌عنوان قانون لازم‌الاجرا تلقی می‌شود.

وی افزود: قانون انتخابات ما چه در حوزه مجلس و چه در حوزه ریاست‌‌جمهوری باید تبدیل بشود به یک قانون جامع که همه موضوعات و فروعات مورد بحث در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در آن لحاظ بشود تا بتواند یک چشم‌انداز روشنی را برای مجریان، ناظرین و مردم ایجاد بکند.

کدخدایی درباره موضوع رجل سیاسی بودن نیز توضیح داد: بحث رجال که در قانون اساسی آمده شورای نگهبان تاکنون مانع ثبت‌نام خانم‌ها نشده است، اما اینکه بررسی صلاحیت بانوان گرامی‌در شورای نگهبان انجام می‌شود مثل بقیه آقایان بررسی می‌شود، البته تاکنون ما چنین وضعیتی را نداشتیم که خانم‌ها صلاحیت‌شان برای این مسئله احراز بشود. اما شورای نگهبان هم هیچگاه مانع ایجاد نکرده برای ثبت‌نام آنها کما اینکه در ادوار گذشته ثبت‌نام می‌کنند مثل بقیه آقایان اسامی ‌و سوابق‌شان برای شورای نگهبان ارسال می‌شود و ما بررسی می‌کنیم و اعلام نظر می‌کنیم.

المیادین پرسید، «جریان اصلاح‌طلب نگرانی‌هایی درخصوص رد صلاحیت شخصیت‌های بارز خود در انتخابات آتی دارد. آیا شما اطمینان‌خاطری برای این جریان دارید؟» و کدخدایی پاسخ داد: البته این یک تهمت ناروایی هست که معمولاً برخی افراد یا گروه‌های سیاسی به شورای نگهبان متوجه می‌کنند.

کدخدایی ادامه داد: ما بهترین پاسخ‌مان عملکرد شورای نگهبان هست که خدمت همه مردم عرض می‌کنیم، که در انتخابات ریاست‌جمهوری شما ملاحظه کنید افرادی که تأیید صلاحیت شدند از چه قشرهایی بودند و چه کسانی رأی ‌آوردند، در انتخابات مجلس به همین صورت. گاهی اوقات مثل انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مردم اقبالشان به یک گروه دیگری هست، در اینجا دیگر شورای نگهبان مقصر نیست.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در همین انتخابات مجلس اگر شما مرور کنید، برای شورای نگهبان تفاوتی نمی‌کرد که چه کسی متخلف هست از بین نمایندگان وقت که صلاحیت آنها مورد تأیید واقع نشد؛ تعداد افرادی که در آن گروه بودند هم منتسب بودند به جناح اصلاح‌طلب و هم منتسب بودند به جناح اصولگرا، اتفاقا افراد خیلی اصطلاحا در حوزه سیاسی مهمی ‌از حوزه اصولگرایی بودند، به هر حال شورای نگهبان با توجه به سوابقی که داشت نتوانست آنها را تأیید بکند.

وی تصریح کرد: اما اگر می‌فرمایید چرا مردم رأی نمی‌دهند، این دیگر شورای نگهبان مسئولش نیست. مثلا در همین انتخابات مجلس ما ۷۵ نفر از نمایندگان وقت را نتوانستیم صلاحیت‌شان را تأیید کنیم، اما ۱۱۷ نفرشان را هم مردم به آنها رأی ندادند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟