توافق 25 ساله ایران و چین چیست؟! / به امضای قرارداد رسیده ایم! + گفتگو

از روزیکه ماجرای توافق 25 ساله ایران و چین در صدر اخبار قرار گرفت شایعات زیادی در جهت تخریب این قرارداد مطرح شد خیلی ها توافق 25 ساله ایران و چین را ننگین خواندند آن را با فروش ایران مقایسه کردند. برخی گفتند ایران مستعمره چین خواهد بود و یا یک جزیره که بیشتر روی کیش متمرکز شده بودند به چین فروخته شده است.

بعد از این انتقادها مسئولان ایرانی برای شفاف سازی وارد میدان شدند و همه از مفاد این قرارداد دفاع کردند.

به گزارش رکنا، در این باره حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به طور دقیق مسائل مطرح شده درباره قرارداد 25 ساله ایران و چین را رکنا بررسی کرد:

(قابل ذکر است که مصاحبه زیر مربوط به سال 99 می باشد که به دلیل سفر وزیر خارجه چین به تهران و مطرح شدن امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین باز نشر دادیم.)

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا این پیمان عنوان مشخصی دارد؟ اظهار کرد: این پیمان هنوز تصویب نشده و به امضای طرفین نرسیده است. بنابراین هنوز اسم و عنوانی ندارد. آنچه که مطرح بوده است، این است که ما یک پیمان راهبردی و بلند مدت بین ایران و چین داشته باشیم.

توافق 25 ساله ایران و چین به پیشنهاد ایران است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این پیمان برای نخستین بار در سال 1394 مطرح شد. طرح همکاری 25 ساله ایران و چین در سفر رئیس جمهور چین به ایران برای اولین بار توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد.ظاهرا" پیشنهاد ایشان بود. این پیشنهاد مورد استقبال رئیس جمهور چین قرار گرفت. بنابراین چیزی نیست که از ناحیه چینى ها به ما تحمیل شده باشد.

توافق 25 ساله ایران و چین در زمان برجام مطرح شد

وی ادامه داد: این طرح در شرایطی مطرح شد که از سوی دیگر مساله تصویب برجام مطرح بود . ظاهرا"رهبر معظم انقلاب می خواستند درشرایطى که از سویی ایران با تصویب برجام در موضوع انرژى هسته اى با پنج بعلاوه یک درحال شکل گیرى است، از سویی دیگر رویکرد همکارى با شرق و چین دنبال شود. طرحی که می توانست روابط متوازنی بین ایران و چین برقرار کند و مورد استقبال چین هم قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب پذیرفتند که مذاکرات شروع شود. پیش نویس تهیه و مبادله شود. تا مبنای همکاری 25 ساله قرار بگیرد.

دولت وقت جدیت لازم را برای پیگیری  توافق ایران و چین نشان نداد

مصباحی مقدم ادامه داد: اما باتوجه به این که دولت محترم نسبت به این مساله جدیت لازم را نشان نداد و پیگیری لازم را نکرد، در نتیجه طرف چینی این عدم پیگیری از سوی طرف ایرانی را بی مهری خواند.

سال 98 نماینده مخصوص رهبری برای مطرح کردن توافق با هیأتی به چین سفر کرد

مصباحی مقدم افزود: سال 98 نماینده مخصوص رهبری برای مطرح کردن توافق با هیاتی به چین سفر کرد و خط مشیی که در شرایط تحریمی آمریکا داشت با رویکرد جدیدی استمرار پیدا کرد. یعنی یک تعامل قوی و مثبتی بین ایران و چین برقرار نشد. تا این که سال گذشته رهبر انقلاب دوباره نماینده مخصوص خود، جناب آقای دکتر لاریجانی را همراه با هیاتی از دولت به چین فرستادند. این هیات با رئیس جمهور چین دیدار کردند و پیام ویژه رهبر معظم انقلاب را به رئیس جمهور چین دادند و مورد استقبال مجدد ایشان قرار گرفت.

دیدگاه من نسبت به توافق ایران و چین مثبت است

مصباحی مقدم درباره جزئیات این توافقنامه اظهار کرد: از مفاد این توافقنامه اطلاعی ندارم. چیز خاصی هم جدای آنچه تاکنون مطرح شده است وجود ندارد. بنا بر این، است که مفاد چنین توافقی بعد از اینکه مورد توافق طرفین قرار گرفت از سوی دولت به عنوان لایحه به مجلس ارائه شود و بعد از بررسی های لازم به تصویب مجلس برسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: از متن منتسب به این توافقنامه که در فضای مجازی منتشر شده نیز اطلاع ندارم.

مصباحی مقدم درباره مخالفان این توافقنامه نیز افزود: آمریکا، اسرائیل و در داخل افرادی که ممکن است جاهل به فوائد و منافع این پیمان باشند ، با آن مخالف اند.

ایشان در آخر نسبت به وجود شایعاتی بر واگذاری قشم و کیش به چین افزود: من دیدگاه کاملا مثبتی به این پیمان دارم . این سخنان واگذاری جزایر ایران به چین سخنانی واهی و بی معنا ، برای تشویش اذهان عمومی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 672870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟