پیشنهاد حبس ۶ ماه تا ۲ سال برای متخلفان در اجرای بودجه 1400

به گزارش رکنا،بودجه ۱۴۰۰ تا اینجای کار ماجرا کم نداشته است؛ از نحوه ارسال دولت و وصول مجلس گرفته تا تصویب کلیات در کمیسیون تلفیق با هزار اما و اگر. حالا اما حسن نوروزی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس از تصویب پیشنهادی در ارتباط با بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون قضایی و حقوقی پرده‌برداری کرده و می‌گوید کمیسیون امیدوار است که در تلفیق نیز با این مصوبه موافقت شود. مصوبه‌ای که به گفته نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم، ضمانت اجرایی بودجه ۱۴۰۰ است: تعیین ۶ ماه تا یک سال حبس برای متخلفان در اجرای بودجه ۱۴۰۰.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰

نوروزی در این باره گفت: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهادی در راستای ایجاد ضمانت اجرایی برای قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرد به این شرح که کسانی که تخلف کنند از عمل به قانون مصوب به بودجه سال ۱۴۰۰ بین ۶ ماه تا ۲ سال زندانی خواهند شد.

او ادامه داد: این کار برای این است که دولت از رئیس‌جمهور و وزرا گرفته تا مدیران و مسئولان از اجرای قانون تخلف نکنند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که بازداشت وزرا تا چه اندازه امکان‌پذیر است، توضیح داد: آقایان وزیر و مسئول و مدیرکلی اگر بدانند که در صورت تخلف زندان می‌روند، تخلف نمی‌کنند. امروزهمه مسائل ما بدین خاطر است که دولتی‌ها می‌گویند، مجلس قانون گذاشته است اما ما کار خودمان را می‌کنیم.

تخلف در صورت سست بودن قانون

او اضافه کرد: وقتی قانون سست بنا می‌شود آنها تخلف می‌کنند، لذا زمانی که قانون‌گذار مقرره‌ای بگذارد تا در صورت تخلف متخلفان مورد مواخده قرار گیرند، این کار منجر به اجرای بهتر قانون می‌شود.

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون مجلس با سوال و استیضاح امکان ملزم کردن دولت به پاسخگویی و اجرای قانون را دارد، گفت: بله دارد، و به همین دلیل که این اختیارات را داریم چنین مقرره‌ای را هم وضع می‌کنیم. در همه ممالک این‌طور است که زمانی که قانون‌گذاری قانونی را وضع می‌کند ضمانت اجرایی را نیز در این باره در نظر می‌گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تاکید بر این نکته که «وزیر وقتی بداند اگر تخلف کند بازداشت می‌شود، دیگر تخلف نمی‌کند» خاطرنشان کرد: وقتی علم به این باشد که در صورت تخلف زندان می‌رود، یا وزیر نمی‌شود یا اگر وزیر شد، تخلف نمی‌کند.

نوروزی در آخر در واکنش به این موضوع که وزیر ممکن است بگوید درباره امری از رئیس‌جمهور اطاعت کرده و آنچه را مجلس تخلف می‌داند انجام داده است، گفت: در این صورت وزیر بازداشت می‌شود تا آدم شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.
 

کدخبر: 647084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟