خطیب‌زاده : برجام قابل باز شدن نیست / بازداشت اسدالله اسدی نقض کامل کنوانسیون‌های بین‌المللی است

به گزارش رکنا ، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، از سفر محمد جواد ظریف به پاکستان خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه فردا به دعوت همتای پاکستانی خود در صدر یک هیئت سیاسی و اقتصادی برای سفری دو روزه به اسلام آباد می‌رود.

وی افزود: وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر مقامات سیاسی با فرمانده ارتش پاکستان هم دیدار خواهند کرد.

جزئیات سفرهای اخیر ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر روز‌های اخیر ظریف به آمریکای لاتین گفت: وزیر امور خارجه در سفر به‌ آمریکای لاتین به سه کشور این منطقه سفر کردند که الان در حال برگشت از این سفر هستند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه ۱۸ آبان در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بولیوی حضور داشت و با وزیر خارجه شیلی دیدار حضوری و با وزیر خارجه نیکاراگوئه به صورت تلفنی رایزنی کرد، علاوه بر این وزیر امور خارجه به کوبا و ونزوئلا هم سفر کرده و با مقامات این کشور نیز دیدار کرد.

خطیب زاده تصریح کرد: طی روز‌های گذشته نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند در موضوع افغانستان در مسکو برگزار شد، ضمن اینکه سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان در تهران داشتیم.

شرط گذاری مشاور بایدن برای ایران ملاک ما نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات یکی از مشاوران بایدن و شرط گذاری برای ایران خاطرنشان کرد: در مورد انتخابات آمریکا در این چند روز صحبت شده است. اینکه کدام مشاور او چه گفته برای ما ملاک نیست. ما این‌ها را شرط نمی‌دانیم. مباحث انتخاباتی هم مبنای قضاوت نیست، آنچه ایران اعلام کرده این است که برجام ماحصل گفت‌وگو‌های طولانی مدت میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بوده است. یک برنامه جامع اقدام مشترک است که توسط قطعنامه سازمان ملل متحد الزام‌آور شده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این حرف‌ها نشان از ساده‌اندیشی است که می‌توان این توافق امضا شده را باز کرد، تصریح کرد: ایران بار‌ها اعلام کرده برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن نیست؛ آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و از برجام خارج شده و خسارت‌های زیادی به ملت ایران زده است؛ بنابراین ایران در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکا باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون، ضد حقوق بین‌الملل و ضد ملت ایران باشد.

با کسی خارج از مسائل کاملا مرتبط با برجام در ارتباط نیستیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تیم بایدن پس یا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ایران تماسی داشته است و تماسی بین ایران و تیم بایدن وجود داشته است یا نه، گفت: جواب شما خیر است، ما اساسا با کسی خارج از مسائل کاملا مرتبط با برجام، در ارتباط نیستیم. به ویژه اینکه هنوز دولتی در آمریکا سرکار نیامده است، و بعد از اینکه سرکار آمد، بر اساس شرایط جدید تصمیم می‌گیریم و در چارچوب آنچه وجود دارد باید ببینیم اقدامات آمریکا به چه سمتی می‌رود چرا که اقدامات برای ما مهم هستند نه پیام‌ها و یا گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای.

خطیب زاده تصریح کرد: آنچه در آمریکا رخ داد، پیام بزرگی برای منطقه ما دارد. اینکه قمار بر خرید امنیت از روان پریشانی که جز به خون، سلاح و خون نمی‌اندیشند، نتیجه‌ای جز این ندارد که شما همه تخم مرغ‌های خود را در سبدی می‌گذارید که قابل اطمینان نیست.

برخی همسایگان به دنبال لابی گری در کشور‌های دیگر هستند

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران از روز اول این را می‌دانست و به همسایگان خود گفت، متاسفانه برخی از کشور‌های محدود همسایه هستند که همچنان به فکر خرید امنیت و وفاداری هستند و بیشتر از اینکه به مردم خود توجه کنند به دنبال لابی گری در کشور‌های دیگر هستند. منطقه ما بحران زده است و زخم‌های متعددی خورده که بسیاری از آن به دلیل میلیارد‌ها دلار سلاحی است که سرازیر شده و حکام کوته اندیشی که فکر می‌کنند امروز را به فردا برسانند، به نتایج خودشان رسیده‌اند.

خطیب زاده ادامه داد: هر چه زودتر کشور‌های همسایه دستی که ایران دراز کرده و معدود کشور‌هایی که خود را منزوی کرده و تنها در واشنگتن ترامپ و سرزمین‌های اشغالی آرامش و امنیت خود را پیدا می‌کردند، برگردند و امنیت و آرامش خود را در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای و در مراودات محترمانه پیدا کنند، برای منطقه ما بهتر خواهد بود.

وی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: در سیاست خارجی ایران روابط ایران و آمریکا یک فصل قابل توجهی است، لذا طبیعی است که توجهات زیادی به آن جلب شود. دولت ترامپ در طی چند سال گذشته مسیر بسیار غلطی را رفته و فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده است.

بایدن باید از شارلاتان‌هایی که به دولت فعلی آمریکا مشورت می‌دهند، فاصله بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مقاومت حداکثری کف اقدامات ایران بود، ولی بعد از شهادت سپهبد سلیمانی، ایران به عکس العمل‌های ضروری رو آورد و جواب‌های مقتضی را به دولت یاغی ایالات متحده داد. تنها زبان صلح و احترام به عزت‌مداری جمهوری اسلامی و مردم متمدن ایران جواب می‌دهد. هنوز وقت است از سیاست شکست خورده خودش و میراث ضد بشری که واشنگتن در منطقه ما و ضد ملت ایران از خود به جا می‌گذارد زودتر فاصله بگیرد. از شارلاتان‌ها و ورشکسته‌هایی که به دولت فعلی آمریکا مشورت می‌دهند، فاصله بگیرد. وقت آن است و می‌توانند از این مسیر غلط برگردند، ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را نگاه و بررسی می‌کنیم؛ الان زود است که بگوییم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وی همچنین گفت: ما باید به داخل متکی باشیم چراکه راه حل‌ها تنها در داخل است و اجازه دهیم مسیر منطقی تصمیم گیری جلو برود، خطرناک‌ترین این است که نگاه خارجی به سیاست خارجی داشته باشیم.

آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده در بلژیک گفت: این اتفاق را نقض کامل کنوانسیون‌های بین‌المللی و بدعت بسیار خطرناک می‌دانیم که بانیان آن خودشان قربانی این بدعت خواهند شد و اصول شناخته شده در نظام بین الملل باید رعایت شود. یکسری جریان سازی‌ها با اتهامات واهی صورت گرفته است و کاملا قابل پیش بینی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ایران به شدت و قاطعیت این موضوع را پیگیری و از مجاری مختلف پیام‌های ما رفته است و امیدواریم مسیر عقلانیت را انتخاب و تحت تاثیر نیرو‌های ضد آرامش در روابط بین‌الملل قرار نگیرند.

پرونده دیپلمات بازداشت شده در بلژیک را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانیم

خطیب زاده در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره تصمیم مجلس عراق برای بررسی ترور شهید سپهبد سلیمانی خاطرنشان کرد: مصونیت ریاست جمهوری را برای مسببان و آمران ترور سردار سلیمانی قائل نیستیم. مسببان و آمران همواره در لیست تعقیب ما قرار داشته، دارند و خواهند داشت. قوه قضاییه ما در حال تکمیل پرونده‌های قضایی است و آن‌ها باید در پیشگاه عدالت جواب بدهند و پاسخگوی ترور باشند.

وی افزود: همکاری‌های بسیار نزدیکی با بخش‌های مختلف عراق داشتیم و دولت عراق مسئول پاسخگویی است و این یک پرونده مفتوح است و ابعاد مختلف آشکار و غیرآشکار دارد و در صدر پیگیری‌های ایران بوده و تا رسیدن به نتیجه این پیگیری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره وقوع جنگ بین ایران و رژیم صیونیستی گفت: مقامات رژیم صهیونیستی خیلی جنگ دوست هستند و می‌خواهند آن را با خون سربازان آمریکایی انجام دهند. آن‌ها می‌دانند ایران درباره امنیت ملی هیچ شوخی ندارد، رژیم اشغالگر قدس تمامی حیات و مماتش را در بحران آفرینی از روز اول جعلش در سرزمین فلسطین داشته است.

وی افزود: ایران هراسی و ایجاد هراس در پایتخت‌های دیگر را این رژیم دنبال می‌کند و هر زمان لازم بوده جواب قاطع را گرفته و به لانه‌های خود پناه برده‌اند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه به پاکستان و محور‌های این سفر اظهار کرد: این سفر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد، روابط ما بسیار ممتاز است و موضوعات بسیار جدی داریم و همواره رایزنی‌ها در سطوح عالی انجام شده است، در این سفر موضوعات بسیار مهمی در دستورکار قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران این امیدواری را دارد که بعد از رفتن ترامپ تغییراتی در نوع تعاملات با همسایگان ایجاد شود؟ گفت: ایران سیاست تداوم دار یعنی سیاست حسن همسایگی را داشته است. رفتن توهمی به نام امنیت ترامپ شاید در یکی از دو پایتخت معدود همسایه را به این عقلانیت برساند که نمی‌توانند همواره پول بدهند و لابی کنند و امنیت بخرند و مردم یمن را بکشند. این پیام روشن ایران به آنهاست که ما هفت سال پیش در این دولت و سال‌های قبل گفتیم پابرجاست. امیدواریم به این عقلانیت برسند که ما نیازمند سازوکار بومی در منطقه هستیم. ایران همواره آمادگی دارد ما خود را به عنوان کشور چند هزار ساله در منطقه مسئولیت داریم که همسایگان را کمک کنیم که به این واقعیت‌ها برسند.

درباره امنیت مرز‌ها و حضور تکفیری‌ها با کسی مسامحه نخواهیم کرد

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره طرح پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قره باغ و اینکه گفته می‌شود قرار است قره باغ به ارمنستان و نخجوان به جمهوری آذربایجان داده شود و اینکه آیا این جزء طرح ایران بوده است؟ اظهار کرد: سوال‌هایی که مبتنی بر اخبار تایید نشده است گمراه کننده است، چارچوب حل و فصل بحران روشن است. ایران از هر مسیری که به این چارچوب کمک کند استقبال کرده است. برای ما مهم است این بحران سه دهه‌ای حل شود. اصولی که پیگیری می‌کنیم مثل حفظ مرز‌ها و حل و فصل موضوع شهر‌های اشغالی، حقوق اقلیت‌ها و دست نخوردن دموگرافی منطقه برای ما لایتغیر است. این گمانه زنی‌ها بیشتر از اینکه به راه‌حل بینجامد موضوع را پیچیده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: انتظار نداریم که بحران سه دهه‌ای با یک طرح در عرض دو سه هفته حل شود. طرح‌ها و مسیر گذشته کمک نکرده است، کمکی ارائه دادیم و بازخورد‌های خوبی داشتیم. هر زمان طرفین به این نتیجه برسند که مسیر جنگ مسیر حل و فصل نیست، بهتر می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم درباره امنیت مرز‌ها و حضور تکفیری‌ها و گزارش‌های مطرح شده در این زمینه با کسی مسامحه نخواهیم کرد و برخورد ما جدی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام گفت: یک دولت یاغی و یک رژیم در کاخ سفید از یک تعهد قطعی خارج شده است و ناقض تعهدات ۲۲۳۱ بوده است و طبیعی است که خسارت‌های بسیار جدی در این مسیر به جمهوری اسلامی و ملت ایران وارد شده است. این متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی آمریکاست و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر دهد، باید به واقعیات توجه کند.

خطیب زاده اضافه کرد: در برجام اطراف مختلف تعهدات مختلفی دارند که مهمترین آن‌ها رفع تحریم بوده است و آمریکا هم راسا مانع این شد و هم بعد از تحریم‌های فراسرزمینی، طرف‌های اروپایی نتوانستند تعهداتشان را اجرا کنند. طرف‌های برجامی باید به تعهداتشان برگردند، ما با دقت به اقدامات توجه می‌کنیم؛ مسیر منافع ملی ایران مسیری است که با جدیت جلو می‌رویم و تمام انرژی ما صرف این خواهد شد که منافع ملی و منافع مردم حفظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما در این سال‌ها شوک‌های زیادی را طی کردیم و هزینه‌های زیادی را دادیم و به پیشرفت‌های زیادی در تولید، تدوین و طراحی نائل شدیم. فرصت‌های تنوع سازی در اقتصاد خارجی را با جدیت پیگیری می‌کنیم و از هر فرصتی استفاده می‌کنیم و این ملت تمامی شرایط این را دارد که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کند و ما در این زمینه متعهد هستیم.

وی ادامه داد: کشورمان در پاسخ به سوالی درباره دستورالعمل روز گذشته هیئت دولت که وزارت خارجه را موظف به اقدام جدی برای جلب سرمایه گذاری خارجی کرده است، اظهار کرد: وزارت خارجه جزء وظایف ذاتی اش است که به گسترش روابط ایران با دیگر کشور‌ها اقدام کند، دستورالعمل دیروز دولت تاکیدی بر این بود. وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نقش تسهیل کننده را دارند و با جدیت این نقش را پیگیری کرده و می‌کنیم.

فشار حداکثری آمریکا بی خود شکست نخورده است

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه فشار حداکثری آمریکا بی خود شکست نخورده است گفت: شکست این سیاست دستاورد‌های جوانان، بخش خصوصی و ایرانیان گمنام در سراسر جهان است که کمک کردند که این سیاست شکست بخورد، اقتصاد ما دارد به اقتصاد مردمی تبدیل می‌شود، اقتصاد مردمی تحریم ناپذیر است.

خطیب زاده اضافه کرد: دولت آمریکا در این حوزه بسیار بی آبروست، از تمامی ابزار‌ها استفاده می‌کند برای اینکه آن‌هایی که رقیب خودش یا در دایره دوستان خودش قرار نمی‌دهد را تهدید امنیتی کند، از حقوق بشر استفاده ابزار کرده تا استفاده ابزاری از گروه‌های ورشکسته تروریستی و بارزترین مثال آن رفتار آن‌ها در خروج گروهک منحط منافقین از لیست تروریستی آمریکاست و ما این اقدام را در مسیر ابزارسازی از تروریسم برای تهدید کشور‌های مستقل دنیا می‌بینیم و محکوم می‌کنیم.

وی افزود: هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد یک گروهک تروریستی از حاشیه امن توسط دولت آمریکا برخوردار باشد، جامعه بین‌المللی باید برخورد مناسب را داشته باشد و معتقدیم این گروهک تروریستی باید همچنان مورد حفاظت‌های مختلف قرار بگیرد که منافع چین را تهدید نکند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: ما دولت مستقر می‌شناسیم و تیم نمی‌شناسیم باید دولت مستقری در آمریکا شکل بگیرد. طرفی که نقض کرده و دیگران را به دلیل عدم نقض تنبیه کرده، آمریکاست، این را فقط ایران نمی‌گوید و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در مقابل آن در شورای امنیت ایستادند.

خطیب زاده درباره پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و چشم انداز این پروژه بیان کرد: بهتر است این را آشکارسازی بنامیم، در برخی از این‌ها باج خواهی توسط واشنگتن بود که شاید در روز‌های آخر برای خودش چند رای بیشتر جمع کند، در برخی موارد متاسفانه گدایی توسط برخی حکامی بود که در این کشور‌ها مدیریت و حکمرانی می‌کنند و همه از اشتباه شناختی شکل گرفته و فکر نمی‌کنم این اشتباه شناختی به نتیجه بینجامد، جهان اسلام واکنش‌های بسیار جدی به زخمی که دول عربی به پیکره فلسطین زدند، داشت؛ رژیم صهیونیستی از هر فرصتی استفاده می‌کند که از این بحران مشروعیت دربیاید.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مواضع ایران توسط رئیس جمهور، وزیر خارجه و سخنگو گفته می‌شود، ما در فضایی هستیم که فضای تک گفتمانی نیست، باید اجازه دهیم مسیر حرفه‌ای کار جلو برود، کار سیاست خارجی به دستگاه خودش باید سپرده شود، ما درباره آمریکا واقع‌نگر هستیم.

وی گفت: ما به اقدامات توجه می‌کنیم آن هم در چارچوب آن چه وجود دارد یعنی قطعنامه‌ها و معاهداتی که وجود دارد و آن یعنی برجام؛ در عمل و اقدام باید ببینیم و اگر فضای جدیدی باشد ارکان نظام تصمیم می‌گیرند. آمریکا بیش از همه به اعتماد جامعه جهانی نسبت به خودش ضربه زده است و بسیار سخت است که جامعه جهانی مجدد بپذیرد آمریکا پایبند به تعهداتش است؛ ما به اقدامات توجه می‌کنیم تا حرف‌ها.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: بسیاری از ورشکستگان که معماران این سیاست فشار حداکثری بودند تلاش می‌کنند این مسیر را ادامه دهند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکسن کرونا اظهار کرد: مهمترین خبر خوش را شرکت‌های واکسن سازی دنیا دهند، برخی مثل شرکت‌های چینی موفقیت‌های بالایی داشتند. سیستم بهداشتی ما قوی، پر سابقه و پر نخبه و با حساب و کتاب است، شبکه بهداشت و درمان و تحقیق ما با بقیه کشور‌ها فرق می‌کند؛ ما عضو کنسرسیومی هستیم و با کشور‌های مختلف رایزنی‌هایی داشتیم. اولین خبر خوش را شرکت‌های واکسن سازی دهند که این واکسن‌ها کارا خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟