تقسیم بندی کرونایی ایران / قم هنوز هم سفید نشده است !

به گزارش رکنا، مطابق تصمیم و مصوبه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی مساجد و اماکن مقدس به تدابیر جدیدی موکول شد. رئیس جمهوری روز گذشته اعلام کرد که وزارت بهداشت، شهرستان‌های کشور را براساس میزان شیوع و بیماران کرونایی به سه دسته سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی می‌کند و پس از تداوم سفید بودن وضعیت مناطق، می‌توان برای بازگشایی اماکن مذهبی تصمیم گرفت. حجت‌الاسلام حسن روحانی درعین حال تأکید کرد که حتی این امور نیز به معنای پایان یافتن بیماری کرونا نیست و همچنان نیازمند مراقبت‌های بیشتری هستیم. از جمله اینکه او گفت به‌دلیل ازدحام در مترو و اتوبوس‌ها، احتمالاً وزارت کشور استفاده از ماسک در این مکان‌ها را اجباری اعلام کند.

سفره مردم بی‌افطار نماند

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای سخنان خود، تأکید کرد که در این ماه رمضان با توجه به سختی‌ها و مشکلاتی که برای اقشار آسیب پذیر است و با توجه به اینکه خوشبختانه پویش‌هایی از طرف مردم، خیرین، هیأت‌ها و نیروهای مسلح، آغاز شده است؛ همه باید کمک کنیم سفره مردم بی‌افطار نماند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همچنان بر محدودیت و فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند تأکید داریم، افزود: خدایی ناکرده بازگشایی‌های کسب و کار باعث نشود برداشت دیگری داشته باشیم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده است، این بیماری از بین می‌رود و ما هم باید دنبال زندگی روزمره خودمان برویم، نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه زمانی تمام می‌شود و متأسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد، به‌دلیل اینکه یک دارو و واکسن خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تقریباً همه بار، به یک معنا روی دوش خود مردم برمی‌گردد.

روحانی، تنها راه مقابله با کرونا را مراعات فاصله‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و مراقب از خود دانست و گفت: باید اینگونه در نظر بگیریم که کرونا برای مدتی وجود خواهد داشت و متأسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم.

او با بیان اینکه تاکنون اکثریت قاطع‌ مردم به‌همه اصول توجه و آنها را مراعات کردند، دلیل این امر را آمار مبتلایان و بستری‌ها دانست و افزود: تاکنون هزار و 100 تخت اضافه شده و در تخت‌های مراقبتی هم 425 تخت اضافه شده است، در وسایل کمک تنفسی هم 900 مورد اضافه شده است. این امر به این معنی است که هم در حال تجهیز هستیم و با قدرت بیشتر خودمان را آماده می‌کنیم و از طرف دیگر، مردم عزیز هم مراقبت می‌کنند که گام به گام به شرایط نزولی برسیم.

تقسیمات جدید کشوری براساس بیماری کرونا

رئیس جمهوری با بیان اینکه تصمیم جدیدی نسبت به مقابله با کرونا اتخاذ کردیم، اظهارکرد: پیشنهاد جدید این است که تقسیمات جدید کشوری داشته باشیم که نه بر مبنای استان و نه شمال و جنوب، بلکه بر مبنای ابتلا به کرونا باشد.

روحانی با بیان اینکه این تقسیم‌بندی براساس مقرراتی خواهد بود که وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان معیار قرار می‌دهد، اضافه کرد: اگر در یک منطقه، به‌مدت یک هفته کسی مراجعه نکرد، فوتی هم نداشتیم، ورودی‌ها صفر و بیماران بهبود پیدا می‌کنند و اگر این یک هفته، 2 هفته شد و فوتی و ورودی جدید نبود، در اینجا وزارت بهداشت و درمان طبق معیارهای خود آن منطقه، شهرستان و بخش را سفید اعلام می‌کند و مناطق دیگر زرد یا قرمز‌ خواهند بود.

او با اشاره به اینکه مطابق نقشه‌ای که وزارت بهداشت و درمان پیش روی مردم قرار می‌دهد، کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز برمبنای کرونا تقسیم می‌شود، گفت: در یک شهرستان که وضعیت سفید بود، اگر مردم مراعات کنند تا آخر سفید باقی می‌ماند، اما اگر مراعات نکنند ممکن است وضعیت سفید، زرد شود یا حتی به قرمز تبدیل شود.

شرایط جدید برای مناطق سفید

روحانی با بیان اینکه تا زمان سفید ماندن یک منطقه، شرایط جدیدی بر آن حاکم می‌شود، اظهارکرد: آنچه فعلاً در این جلسه بحث کردیم، این شرایط جدید درباره اماکن مذهبی و مسأله نماز جماعت است. رئیس جمهوری با بیان اینکه بازگشایی اماکن متبرکه به معنای آغازشدن مسافرت‌ها به آن شهرها است، گفت: وقتی مسافرت شروع شود آن وقت بحث (ازدحام در) قطار و اتوبوس هم مطرح می‌شود، وقتی آنها مطرح می‌شود بحث هتل و محل اسکان آنها هم مطرح می‌شود؛ حضور در بازار هم مطرح می‌شود؛ یعنی یک مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار داده شود، بر این مبنا به این نتیجه رسیدیم که هر منطقه سفید شد، اعم از اینکه دارای بقعه متبرکه هست یا نیست؛ اگر دو هفته دیگر سفید است همانجا می‌گوییم با آن پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت می‌گوید، آن وقت صحن امام رضا(ع) هم باز می‌شود.روحانی اضافه کرد: (وزارت بهداشت) به ما می‌گوید قم سفید است، بلافاصله چند روز بعد شروع به باز شدن می‌شود؛ پس معیار و تقسیم‌بندی جدید، بر مبنای تقسیم کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سفید اعلام شدن مناطق کشور می‌تواند نیمه اردیبهشت باشد یا نیمه ماه رمضان باشد، گفت: (وزارت بهداشت) چند روز قبل بگوید که این شهرها در این روز می‌توانند مساجد و نماز جمعه را با رعایت پروتکل‌ها باز کنند. روحانی این سیاست جدید را آغازی برای گشایش در امور معنوی و مذهبی دانست که مورد علاقه شدید مردم است و ابراز امیداری کرد که با مراعات مردم روز به روز این مناطق سفید گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری را پیدا کنیم.

اجباری شدن ماسک در مترو و اتوبوس

روحانی درباره وضعیت تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس نیز با بیان اینکه فاصله‌گذاری یک متری و بیشتر در اماکن شلوغ رعایت نمی‌شود، گفت: بحث شد که روی استفاده از ماسک و دستکش تأکید کنیم و روز آن را هم وزارت کشور اعلام خواهد کرد که از چه روزی داشتن ماسک برای سوار شدن به مترو و اتوبوس ضروری است. او با اشاره به شرایط خوب کشور در زمینه ماسک، به تلاش‌های کارگاه‌ها و نیروهای مسلح اشاره کردو افزود: 18 میلیون ماسک خارجی هم هست که به بازار عرضه و در دسترس مردم قرار می‌گیرد، ممکن است ماسک‌های خارجی با قیمتی که خریده شده، کمی گران‌تر باشد اما به داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شود تا هر کس مایل است آن را خریداری کند در کنار آن ماسک‌های داخلی هم هست اینها را هم عرضه کنند تا بتوانیم از مسأله عبور کنیم.

رئیس جمهوری درباره بازگشایی پاساژها که پیشتر زمان فعالیت آنها تا ساعت 18 عصر اعلام شده بود هم گفت: در مناطق گرمسیر شرایط به‌گونه‌ای است که این پاساژها عمدتاً از ساعت 4 بعدازظهر باز می‌کنند، لذا برای اینکه در این بخش‌ها هم در مضیقه قرار نگیرند بنا شد استاندارها مجاز باشند در جاهایی که این چنین است، ساعت 18 را تا ساعت 20 هم بتوانند افزایش دهند و تصمیم در این موضوع در اختیار آنان است.

عصبانیت خارجی‌ها از توفقیات ایران

رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود، به عصبانیت برخی جریان‌های خارجی و کشورها از توفقیات اقتصادی از جمله کاهش تورم نقطه‌ای و افتتاح‌های بزرگ اشاره و اظهارکرد: اینکه کارآفرینان ما و مردم تلاش می‌کنند و اینکه با وجود مشکلاتی اسفند و فروردین، تورم ما کاهشی بود، دومرتبه آنها عصبانی می‌شوند و می‌گویند چرا در دنیا همه بدبخت شدند، وضع‌ شما خوب شد؟ شما اگر ناراحت هستید، گوش نکنید.

روحانی با اشاره به تعجب رؤسای جمهوری کشورهای دیگر از توان صادرات ایران در زمینه لوازم ضدعفونی، ادامه داد: خیلی ناراحت می‌شوند، می‌بینند ایران بعد از دو سال تحریم شدید که فکر می‌کردند کشور را نابود کردند، به محض شیوع کرونا، دیدند ایران بهتر از آ نها عمل می‌کند و حالا آنچنان عصبانی شدند که نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند.

او با قدردانی از همه فعالان اقتصادی کشور، از تولید ماسک‌های N95 مورد نیاز پرستاران و نیز دستگاه‌های کمک تنفسی در کشور خبرداد و افزود: اصلاً در مخیله آنان خطور نمی‌کرد ایرانی که تحت فشار شدید دو ساله تحریم بوده و فکر می‌کردند استخوان‌های ما هم خرد شده؛ بهتر و قوی‌تر با این بیماری برخورد کنیم.

روحانی این موفقیت را ناشی از تلاش مردم، پرستاران و پزشکان دانست و تأکید کرد: در کرونا آن چیزی که آدم را زود خوب می‌کند، روحیه است؛ اگر کسی روحیه خوب داشته باشد از این کرونا زود عبور می‌کند و اگر کمی خود را ببازد، کرونا پررو می‌شود؛ ابرقدرت‌ها هم همین طور هستند؛ اگر در برابر ابرقدرت‌ها خودتان را ببازید پررو می‌شوند و ول نمی‌‌کنند؛ اما اگر با نشاط بایستید در می‌روند و این کرونا هم اخلاق و رفتارش مشابه آنان است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: به امریکا نگاه کنید؛ ببینید چه شکاف عظیمی ایجاد کرده؛ هر چه این می‌گوید آن یکی مسخره می‌کند، آن می‌گوید این مسخره می‌کند؛ این می‌گوید و آن می‌گوید دروغ است. درست نقطه مقابل چنین بساطی که امروز در امریکا وجود دارد را ما داریم؛ الحمدلله در این کشور همه متحدتر از گذشته، در کنار هم و یاور همدیگر، دست به دست هم دادیم و خداوند ان‌شاءالله این وحدت و معنویت را برای ما بیشتر کند.

وضعیت قم سفید نیست

استاندار قم گفت: به‌دلیل سفید اعلام نشدن وضعیت استان قم، همچنان اماکن مذهبی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بسته بوده و نمازهای جمعه و جماعات نیز تا پایان اردیبهشت در مساجد برگزار نخواهد شد. ، بهرام سرمست پس‌از جلسه ویدئو کنفرانسی با رئیس جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه در این جلسه بالای صد شهر به‌عنوان شهر سفید اعلام شد، گفت: در این شهرها یک سری گشایش‌هایی همچون بازگشایی اماکن مذهبی و انجام مراسم مذهبی با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد.

سرمست با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها در استان قم همچنان تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: یکی از شرط‌های رسیدن به وضعیت عادی نداشتن بستری و فوتی جدید در شهر و استان بوده و این در حالی است که وضعیت استان قم هنوز عادی نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟