زیبا حالت در آخرین دفاع: قربانی بابک زنجانی شدم شد / زنجانی با تهدید می گفت چهار وزیر پشت من هستند

علیرضا زیبا حالت منفرد با حضور در جایگاه به بیان آخرین دفاعیات خود پرداخت و گفت: در کیفرخواست صادره نام ۲۸ شخصیت حقیقی و ۱۶ شخصیت حقوقی برده شده که براساس اظهارات متناقض آنها نتیجه دیگری نادرست در رابطه با بنده گرفته شده است.

وی با اشاره به این عناوین و اسامی، اظهار داشت: زینب مددی، رئیس دفتر بابک زنجانی در سورینت، زهره رضایی وکیل زنجانی در مالزی که اکنون متواری است، حمید فلاح هروی محکوم پرونده، مریم مهربانی متصدی و متخصص سوئیفت از متهمان پرونده، سیف الله جشن ساز از مدیران نفتی و متهم پرونده، نقش بندی نماینده سوئیفت، دیوان دره ای مدیرعامل وقت بانک ملت و از روسای عالی بانک مرکزی، مشیری نماینده اعزامی بانک، غفاری نماینده اعزامی بانک ملت در بانک ارزش، آقایی همراه مشیری، سعیدی نماینده بانک ملت در FIIB، اشاره الدین منصور حسابدار بانکی در مالزی، محمدرضا ساروخانی نماینده بانک ملت، مازاحمد پاکستانی تبار و حسابدار بنده، متین فریری از آشنایان بابک زنجانی، بازرگان از مدیران بانک ملت، حمیدرضا اکرمی ابرقویی، سعید منصوری، امیرحسین صدیقیان که من اصلاً او را نمی شناختم، عتیقه چی از کارمندان زنجانی، بهرام آقازاده از نمایندگان زنجانی اکبر قطبی معرف زنجانی به بنده، مرحوم علاءالدینی تاجر و خانم یو نماینده حزب کمونیست چین که جهت خرید نفت از سوی وزارت معرفی شده بود، مهدی شمس و مانورچی اشخاصی هستندکه به اظهارات آنها علیه بنده اشاره شده است.

زیبا حالت منفرد ادامه داد: پس از مهاجرتم به مالزی، تانسر رحیم از مسئولان عالیرتبه مالزی به من گفت بانکی را به زنجانی معرفی کنم. این بانک متعلق به معاملات اندونزی بود. هیچ وقت فکر نمی کردم زنجانی با دولت ایران کار کند و یا بخواهد از آنها سوء استفاده کند.

وی افزود: زنجانی می خواست بانکی جهت ارسال حواله ها از ایران داشته باشد. بعد از بانک FIIB ارتباطم با زنجانی قطع شد. پس از مدت کوتاهی مهربانی یک سری حواله از طریق سوئیفت به آفلاین ارسال کرد و به همین خاطر پیشنهاد دادم شرکت های معاف از مالیات در مالزی ثبت شود تا حواله ها برگشت نخورد. به همین دلیل و با پیشنهاد بنده ثبت شرکت ها ۴ هزار حواله با این شیوه در عرض یک ماه ارسال شد.

وی در رابطه با دستمزد خود در مورد این کار توضیح داد: کل حواله ها بالغ بر چندین میلیارد دلار بود. در ازای هر حواله ۵۰ دلار هزینه من بود که در جمع ۱۶۰ هزار یورو به من پرداخت شد. خیلی زود مدیران و بانک ملت دفتر FIIB را گرفتند.

متهم ادامه داد: چطور می توانستم اعتماد نکنم وقتی خود مدیران بانکی به او اعتماد می کردند.

زیبا حالت منفرد تصریح کرد: به جز سرمایه اولیه که ۴ میلیون یورو بود بانک مربوطه را ۲۷۰ میلیون تومان برای زنجانی خریدم.

وی در ادامه و با اشاره به مهاجرت به مالزی گفت: همسر و فرزندانم نمی توانند فارسی صحبت کنم و من ۳۰ ماه است که از آنها دورم.

علیرضا زیباحالت منفرد در ادامه و با اشاره به اقدامات بابک زنجانی گفت: در کیفرخواست در رابطه با علم و آگاهی بنده از عملکرد زنجانی نکاتی مطرح شده اما این در حالی است که در قضیه ال سی های ۳۳۰ میلیون یورویی که صوری بود زنجانی من را تهدید می کرد و می گفت چهار وزیر پشت من هستند پایت را از گلیمت درازتر نکن.

وی خطاب به قاضی صلواتی گفت: آیا اچ کی، شرکت نفت و غیره سند دیگری به من نشان دادند که من با علم به اصالت آن اشاره نکنم؟

زیباحالت منفرد افزود: یک سال سر قضیه ال سی ها ما با هم در ارتباط نبودیم قبل از رفتن به حج، پیش زنجانی رفتم اما او به من گفت تو به من خیانت کردی.

وی خطاب به دادگاه گفت: ایشان همانطور که وزرا را فریب دادند شرکت نیکو، شرکت ملی نفت، مدیرعامل وقت تامین اجتماعی، شمس و … را فریب داد من را هم فریب داد چه انتظاری از من بی سواد می رفت که در یک کشور دیگر به او اعتماد نکنم اعتماد من به عنوان یک تاجر بود.

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: حکم من مانند چاقوسازی است که چاقویی برای خرد کردن سبزی ساخته اما از آن چاقو استفاده های نادرست دیگری شده است. امروز احساس ندامت دارم و می گویم ای کاش بانکی برای زنجانی درست نمی کردم، آیا چاقو ساز با ساختن چاقو بستر وقوع جرم را فراهم کرده است.

وی در مورد خرید محموله های نفتی گفت: در مورد نفت، زنجانی هیچ وقت ادعای خرید آن را نداشت، مدام می گفت وزیر از من خواسته به او کمک کنم. بیش از یک سال محموله میعانات گازی روی دریا باقی مانده بود و هر لحظه ممکن بود اتفاقی مانند سانچی رخ دهد.

زیباحالت منفرد با بیان اینکه زنجانی مدام با وزیر تماس داشت، گفت: شرکت ایزو به نام من و حسابدارم ثبت شد یک روزی رستم قاسمی وزیر شد و احساس توانایی در زنجانی دید از او خواست تا فعالیت هایی انجام دهد اما آیا از نوع فعالیت های او خبر داشت. زنجانی خود را بسیجی اقتصادی می خواند اما اقداماتش طور دیگری بود.

جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی ادامه داد: از هیچیک از اقدامات زنجانی خبر نداشتم و اگر خبر داشتم قطعاً با او همکاری نمی کردم یک سال قبل از دستگیری زنجانی به طور کل ارتباطم با او قطع شده بود.

وی خطاب به قاضی صلواتی گفت: من هم قربانی اقدامات زنجانی هستم و این آخرین دفاعیه ام است.

در پایان قاضی صلواتی با اعلام ختم رسیدگی به این پرونده گفت: با عنایت به اتمام رسیدگی و برگزاری جلسات دادگاه رای پرونده در مهلت قانونی صادر می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟