شکرآب شدن روابط عربستان و امارات/ آیا ائتلاف سعودی در حال پاشیده شدن است؟

فعالان شبکه‌های اجتماعی از توییت جدید عبدالخالق عبدالله، مشاور ولی عهد ابوظبی یعنی محمد بن زاید شگفت زده شده اند. او اخیرا از یکی از زندانی Prisoner های زندانهای سعودی ستایش کرده و خواستار آزاد شدن او بود.

شخص زندانی هتون الفاسی است که از فعالان برجسته حقوق بشر در عربستان بوده و از ماه ژوئن به جهت دفاع از حقوق زنان در عربستان سعودی بازداشت شده است.

عبدالخالق در حساب توییترش عکسی از هتون را گذاشته و نوشته است: "دوست عزیز و همکار دانشگاهی ام... امیدوارم به زودی او را آزاد ببینم." هتون الفاسی از زنان مبارز در عربستان است. او استاد جامعه شناسی دانشگاه ملک سعود ریاض بوده و به علت تلاش برای احقاق حقوق زنان در عربستان به زندان Prison افتاده است.

بعد از انتشار توییت، فعالان عربستانی از آنچه عبدالله نوشت انتقاد کرده و او را متهم به تحریک عربستان سعودی در شرایط بسیار حساس کردند. بسیاری هم به امارات حمله کردند و به خصوص وضعیت امنیتی این کشور و زندانهای سیاسی این کشور را به باد انتقاد گرفتند.

کاربران عربستانی نام زندانیان سیاسی اماراتی را به تلافی توییت عبدالله نوشته و برایشان آرزوی آزادی Freedom می‌نمودند. یکی از کاربران سعودی نوشت: "ما آرزوی آزادی مهندس احمد غیث السویدی را داریم." یکی دیگر از زنان عربستانی نام زنان زندانی اماراتی را نوشته و از سران اماراتی خواست که به جای توجه به سایر کشورها به زنان خود توجه کنند و آنها را آزاد نمایند.

درحالیکه برخی کاربران به وضعیت کشور امارات منتقد بودند، سایرین به شخص عبدالله حمله کرده و او مورد شدیدترین حملات قرار دادند. یکی از کاربران سعودی نوشت که این توییت خطایی استراتژیک از جانب عبدالله بوده است که بدون توجه به روابط دوکشور امارات و عربستان کلامی اینچنین را بر زبان جاری ساخته است. از نظر این کاربر، این عمل مانند ورود به لانه زنبور است و قطعا از جانب هر دو حکومت عربستان و امارات محکوم خواهد شد.

کاربران سعودی بنا به همین مبنا به عبدالله حملات بسیاری را کرده و از مردم امارات خواستند تا اتحاد خود را با سعودی‌ها حفظ کنند.

روابط امارات و عربستان شکرآب شده است

به طور کلی عبدالله و بن زاید میانه خوبی با بن سلمان و سعودی‌ها نداشته است. پیش از این توییت هم اینها سعی داشتند ریاض را از محوریت ائتلاف عربی خارج کند و این توییت و تلاشهای اخیر برخی اماراتی ها هم در همین زمینه است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟