اما هر بار وزیر نفت با قاطعیت می‌گوید: «درباره تحریم و فروش نفت یک کلمه هم صحبت نمی‌کنم.» مانند روز گذشته و در حاشیه هیأت دولت. زنگنه برای این سکوت درباره رقم تولید، صادرات و مقاصد دلیل دارد. او معتقد است که نباید به امریکایی‌ها و دشمنان کشور راحت اطلاعات داد. حتی وزیر نفت در گفت‌و‌گو با بلومبرگ عنوان کرده بود: «نه می‌خواهم برای امریکا رجزخوانی کنم و نه می‌خواهم تدابیر مقابله خود با تحریم‌ها را تشریح کنم. مجموعه صنعت نفت با همه توان کار می‌کند.

من اکنون این اطلاعات را نمی‌دهم و شما سرانجام نتیجه این تلاش‌ها را خواهید دید.» البته این رفتار وزیر نفت بارها از سوی برخی رسانه‌های کشور مورد نقد قرار گرفت اما کارشناسان از این رفتار با عنوان «دیپلماسی موفق زنگنه» یاد می‌کنند که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بسیاری از مسئولان کشور به تقلید از آن نیاز داشته باشند. در این باره مرتضی بهروزی‌فر عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به «ایران» گفت: «وزیر نفت ایران یک فرد با دید صرفاً اقتصادی نیست. او بیش از اقتصاد بر سیاست تسلط دارد و این موضوع بسیار خوب است. چراکه ما در یک جنگ اقتصادی-سیاسی به سر می‌بریم و نوک پیکان تحریم‌های امریکا صنعت نفت را اشاره گرفته است.»

بهروزی‌فر می‌گوید: «این رفتار زنگنه بهترین واکنش است. امیدواریم که مسئولان کشور بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مانند ایشان رفتار کنند. نباید عدد و رقمی را از روی ظن و گمان اعلام کرد.» او با بیان اینکه متأسفانه سهم متخصصان حوزه انرژی و دیپلمات‌ها در مجلس ایران کم است، اظهار کرد: «برخورد‌های پوپولیستی با موضوعات مهمی نظیر نفت و گاز همواره به ضرر کشور بوده است. مانند پرونده کرسنت که به اظهارات برخی مقامات ایرانی مثل یک نماینده مجلس در داوری آن استناد شد.» این موضوع در مورد تمام مسائل کشور صادق است. نباید مردمی بودن با حرکت در جهت خلاف منافع ملی در یک ترازو قرار بگیرد.

بهروزی‌فر در آخر گفت: «مسئولان کشور اعم از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها تا امام‌جمعه و روحانیون باید توجه کنند که در مباحث تخصصی نباید اظهارنظر غیرکارشناسی کرد و برخی مواقع حتی نباید در مورد یک موضوع توضیح داد. به عبارت دیگر گاهی صحبت نکردن بهتر از صحبت کردن است و برای حفظ منافع ملی باید از وزیر نفت درس گرفت.»

اطلاع‌رسانی در جنگ جایز نیست

تحریم نوعی جنگ کلاسیک است و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عقیده دارد که در این شرایط نباید در مورد هیچ موضوع استراتژیکی از جمله میزان صادرات نفت اطلاع‌رسانی انجام شود.

علی شمس اردکانی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: «در تحریم نباید حریف را از روش‌های مبارزه آگاه کرد و رفتار وزیر نفت کاملاً سنجیده است. امید است که مسئولان دیگر کشور نیز با این منطق جلو بروند و لا اقل برای حفظ منافع ملی سکوت کنند.»

او با اشاره به برخی اظهارات وزیر نفت در چند ماه اخیر عنوان کرد: «آنچه وزیر نفت مطرح می‌کند فقط مربوط به موضوعاتی است که به شفاف‌سازی شرایط و پیشبرد اهداف ایران کمک می‌کند.» برای مثال روز گذشته وزیر نفت در حاشیه نشست هیأت دولت اظهار کرد که مشارکت روسیه در فروش نفت ایران صحت ندارد و این ادعاهایی را که رویترز و برخی خبرگزاری‌ها مطرح کرده‌اند، تکذیب می‌کنم.

گفتنی است با وجود آمارهایی که ماهانه سازمان اوپک بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه منتشر می‌کند، محرمانه بودن اطلاعات تولید و صادرات نفت موجب سردرگمی رسانه‌های خارجی شده است. به‌طوری که خبرگزاری انگلیسی رویترز اخیراً با اشاره به ادعای رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نوشت: نمی‌توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت و به هرحال تهران نفت خود را صادر خواهد کرد. البته کسب اطلاع دقیق از میزان صدور نفت خام ایران و آمار دقیق نفتکش‌هایی که نفت خام ایران را به گوشه و کنار جهان ارسال می‌کنند؛ به یک راز بدل شده است.

مرتضی بهروزی‌فر عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی: مسئولان کشور اعم از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها تا امام‌جمعه و روحانیون باید توجه کنند که در مباحث تخصصی نباید اظهارنظر غیرکارشناسی کرد و برخی مواقع حتی نباید در مورد یک موضوع توضیح داد. به عبارت دیگر گاهی صحبت نکردن بهتر از صحبت کردن است

علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران: در تحریم نباید حریف را از روش‌های مبارزه آگاه کرد و رفتار وزیر نفت کاملاً سنجیده است. امید است که مسئولان دیگر کشور نیز با این منطق جلو بروند و لا اقل برای حفظ منافع ملی سکوت کنند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

عطیه لباف

کدخبر: 431703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟