محمد هاشمی: دولت روحانی راه دولت احمدی نژاد را در پیش گرفته است

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مشکلات اقتصادی پیش آمده در کشور گفت: ریشه این مشکلات ازسال ۸۴ وزمان احمدی نژاد شروع می‌شود؛ در آن سال‌ها ارزش پول ملی ۴ برابر کاهش یافت و دلار از ۸۰۰ -۷۰۰ تومان به ۳۶۰۰ تومان رسید.
وی افزود: در آن زمان اقتصاددان‌های دانشگاهی و اساتید اقتصاد در مجمع تشخیص مصلحت نسبت به این رفتار دولت که مبنی بر عدم حمایت از تولید و مبتنی بر واردات زیاد، قاچاق Contraband کالا و پمپاژ پول در جامعه بود انتقادات زیادی داشتند که گوش شنوایی برای آن وجود نداشت.
هاشمی ادامه داد: براین اساس انتظار بود دولت یازدهم و دوازدهم که در آن زمان از مخالفین و منتقدین وضع اقتصادی به حساب می‌رفتند و ارایه طریق می‌کردند که باید از تولید ملی حمایت شود یارانه‌ها به شکل دیگری پرداخت شود. انتظار می‌رفت پس از روی کار آمدن، وضع اقتصادی بهتری را در کشور فراهم کنند، اما عملا دولت روحانی راه دولت احمدی نژاد را در زمینه اقتصادی پیش گرفته است.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته تفاوت‌هایی در مسئله اشتغال و تولید در زمان دولت فعلی و دولت دهم وجود دارد. به عنوان مثال در دولت نهم و دهم رشد اقتصادی منفی ۶ درصد بود که این شرایط در دولت فعلی به رشد اقتصادی مثبت گرویده است، اما از جهت نقدینگی، حجم نقدینگی دو سه برابر شده است وبراساس یک اصل غیزقابل انکاردر اقتصاد افزایش حجم نقدینگی در صورتی که در تولید به کار گرفته نشود باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود که شرایط فعلی این ویژگی را دارد.
وی گریزی به مسائل سیاسی، تهدیدات و تحریم‌های آمریکا علیه ایران زد و گفت: البته نباید از تهدیدات و تحریم‌های خارجی غافل شد از سوی دیگر جنگ روانی که دشمن به راه انداخته و از آن سوء استفاده می‌کند نیز مسئله قابل چشم پوشی نیست و مردم هم قدری تحت تاثیر این جنگ روانی قرار گرفته اند و سعی می‌کنند پول خود را به سکه و دلار تبدیل کنند تا سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشند.
هاشمی ادامه داد: مجموعه عوامل سیاسی و اقتصادی از جهت افزایش نقدینگی و جنگ روانی ایجاد شده باعث ایجاد شرایط فعلی اقتصادی شده است.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اینکه عنوان می‌شود علت اصلی نابه سامانی‌های اقتصادی در کشور مدیریت سازمان برنامه و بودجه و شخص محمد باقر نوبخت است، گفت: این که شرایط اقتصادی کشور را به اشخاص نسبت دهیم، درست نیست، چون وضع اقتصادی کشور به فرد اختصاص ندارد و مسئله‌ای کلان در امورکشور داری است.
وی افزود: به عنوان مثال در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۶۸ زمانی که که وی دولت را در دست گرفت کشور در شرایط ویرانی‌های پس از جنگ به سر می‌برد و همسایگان ما نیز ارتباط خوبی با ما نداشتند. اما آقای هاشمی از استراتژی تنش زدایی در روابط بین الملل استفاده کرد و با امارات و عربستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس روابط برادرانه در پیش گرفت به این ترتیب تنش را از روابط ایران حذف و تعامل را جایگزین آن کرد و توانست علاوه بر خالی بودن خزانه و پایین بودن قیمت نفت از نهاد‌های بین المللی وام گرفته و نهضت سازندگی در کشور را به راه اندازد.
هاشمی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز با امضای برجام رویکرد کشور‌های خارجی به ایران مثبت شده بود و چند قرارداد خوب مثل قرارداد خرید هواپیما و توتال امضا شد، اما از آنجا که سیاست تنش زدایی ادامه نیافت دشمن نیز از این شرایط سواستفاده کرد و وضعیت را بحرانی کرد.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد:به هرحال قضاوت Judgment منصفانه در مورد شرایط اقتصادی کشور به ما اجازه نخواهد داد که یک فرد را مقصر وضعیت فعلی بدانیم بلکه کل نظام باید با همکاری، اتحاد و همدلی با یکدیگر راه‌های برون رفت از این شرایط را تثبیت کنند.

 

کدخبر: 414028 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟