تخلف 24هزارمیلیارد تومانی پتروشیمی‌ و پالایشگاه‌‌

به گزارش گروه سیاسی رکنا، روز گذشته رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 95 را در مجلس قرائت کرد که عدم واریز 24هزارمیلیاردتومان از پول نفت توسط پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به خزانه و انحراف تسهیلات صندوق نوآوری توسط شرکت‌های دانش بنیان و عدم واریز بیش از یک‌میلیارد دلار از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی جزو مهم‌ترین مسائل مطروحه بود.

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان تشریح گزارش تفریغ بودجه سال 95 در بخش نفت گفت: تخلفاتی صورت گرفته که می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مبلغ 11/479 میلیارد تومان از وجوه واریزی توسط شرکت‌های پتروشیمی با ارزش خوراک دریافتی، توسط شرکت ملی نفت ایران تاکنون به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نشده است.

رئیس دیوان محاسبات افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت ایران، مبلغ 7/202 میلیارد تومان بدهکار می‌باشد.

همچنین شرکت‌های پتروشیمی، از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت ایران، با احتساب وصولی‌های سال 1396 بابت مانده تسویه نشده ارزش خوراک دریافتی سال 1395، مبلغ میلیارد 266میلیارد تومان بدهکار است که در مجموع مبالغ مذکور 24هزار میلیارد تومان است.

رئیس مجلس در خصوص این بخش از گزارش تفریغ بودجه سال 95 کل کشور گفت: این موضوع مهمی است که رسیدگی به آن می‌توانست بسیاری از مشکلات دیگر را حل کند، بنابراین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس باید با جدیت پیگیری‌های لازم را انجام دهد که چگونه تخلف مذکور صورت گرفته و هر چه سریع‌تر در این خصوص پاسخگویی صورت گیرد.

سپرده‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان از محل تسهیلات صندوق نوآوری

آنطور که در گزارش تفریغ بودجه سال 1395 آمده و عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در مجلس در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، از سال 1391 تا پایان سال 1395 معادل 2هزار و 203میلیارد تومان یعنی حدود 67درصد سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین شده است.

بالغ بر 503میلیارد تومان (حدود 25درصد) منابع مذکور در قالب تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته و 75 درصد مابقی منابع مذکور بر اساس اساسنامه صندوق یاد شده در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است.

در قبال سپرده گذاری صورت گرفته بانک‌ها اقدام به پرداخت حدود 266 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان نموده‌اند.

دکتر علی لاریجانی در واکنش به سخنان رئیس دیوان محاسبات کشور درباره عملکرد صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: فلسفه ایجاد صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی این بوده است که تسهیلات راحت تری به شرکت‌های دانش بنیان داده شود تا فعال شوند.

شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات راحتی را دریافت می‌کنند تا این سرمایه چرخش داشته باشد نه اینکه آن را حصر کنند.

کسری تراز عملیاتی بودجه سال قبل 63هزار میلیارد تومان شد

بر اساس گزارش تفریغ بودجه 95 کل کشور کسری تراز عملیاتی بالغ بر 63هزار و 293میلیارد تومان بوده که این کسری با توجه به درآمدهای محقق شده و مصارف هزینه‌ای اتفاق افتاده است. همچنین میزان تحقق درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی بر اساس قانون Law بودجه 95 کل کشور رقم 48/9 درصد بوده است، زیرا پیش‌بینی شده بود 16هزار و 50میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری شرکت‌های دولتی کسب شود که در عمل در سال گذشته فقط 7هزارو862 میلیارد تومان از محل واگذاری شرکت‌های دولتی درآمد کسب شد.

همچنین منابع حاصل از فروش اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و صکوک اجاره در قانون بودجه سال گذشته 40هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در عمل 24هزار و 507میلیارد تومان معادل 61/3 درصد تحقق پیدا کرد اما در بخش منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال گذشته 599میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که صددرصد این رقم و معادل آن در عمل پیش‌بینی شد.

در مورد درآمد مالیات بر واردات در قانون بودجه سال قبل 16هزار و 930میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در عمل 22هزار و 29میلیارد تومان معادل 130درصد از این رقم محقق شد که نشان از افزایش 30درصدی درآمد مالیات بر واردات در سال گذشته دارد.

همچنین مالیات بر درآمدها 14هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در عمل 14هزار و 640 میلیارد تومان معادل 104درصد محقق شد، مالیات اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) 33هزار و 568میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در عمل رقم 32هزار و 70میلیارد تومان معادل 95/5 درصد محقق شد.

مالیات بر کالاها و خدمات در قانون بودجه سال 95 رقم 36هزار و 749میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در عمل 32هزارو 721میلیارد تومان معادل 89درصد محقق شد و در سرجمع درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته با 100/3 درصد تحقق به رقم 104هزار و 172 میلیارد تومان رسید.

همچنین در بخش منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی پیش‌بینی شده بود 74هزار و 502میلیارد تومان درآمد محقق شود که در عمل سال گذشته 73هزار و 882میلیارد تومان از این محل معادل 99/2 درصد محقق شد.

هزینه‌های جاری و عمرانی

همچنین، طبق گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه۶۰درصد اعتبارات عمرانی‌ سال ۹۵ پرداخت شد و هزینه‌ جاری ۵۷هزار میلیارد تومان منابع را پیش خور کرد.

طبق این اطلاعات درآمدها 149هزار و 724میلیارد تومان و اعتبارات هزینه‌ای 207هزار و 201میلیارد تومان بوده است.

مصوب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طبق قانون بودجه 95، 57هزار و 481میلیارد تومان بوده که 34هزار و 759میلیارد تومان آن تحقق یافته که حدود 60درصد از اعتبارات این بخش پرداخت شده است.

طبق این آمار از 79هزار و 52میلیارد تومان مصوب برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و میعانات) بالغ بر 74هزار و 143میلیارد تومان پرداخت شد.

واگذاری‌ دارایی‌های مالی نیز 57هزار و 962میلیارد تومان بود که بیش از رقم مصوب یعنی 62هزار و 755میلیارد تومان تحقق یافته است.

یک‌میلیارد و177میلیون دلار درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز نشد

براساس گزارش تفریغ بودجه سال 1395 از سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع حاصل از صادرات نفت، شامل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی، مبلغ 7میلیارد و 312میلیون دلار به حساب صندوق واریز و مابقی آن به مبلغ یک‌میلیارد و 177میلیون دلار به حساب صندوق مزبور واریز نشده است.

سال 95یارانه ۸۰۰هزار نفر قطع و اعتراض ۵۰۰هزار نفر به قطع یارانه پذیرفته شد

بر اساس این گزارش، یکی از بخش‌های مورد بررسی در گزارش تفریغ بودجه سال 95 کل کشور، هدفمند کردن یارانه‌هاست که نشان می‌دهد منابع تحقق یافته قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از 44هزار و 630 میلیارد تومان بوده که شامل مبلغ 31هزار و 458 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و مبلغ 13هزار و 172میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت بوده است.

مطابق بند الف تبصره 14 ماده واحده، دولت موظف بوده یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. در اجرای حکم مذکور دولت در آیین‌نامه اجرایی تبصره، نحوه شناسایی خانوارهای مشمول و معیارهای مربوط را تعیین کرده، اما اقدامی در راستای حذف خانوارهای مشمول بر اساس سازوکار مقرر در آیین‌نامه مربوط صورت نگرفته و صرفاً مطابق سازوکار دستورالعمل سال‌های قبل، یارانه تعداد 838 هزار و 690 نفر قطع شده است که از این تعداد 502 هزار نفر از حذف‌شدگان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از اعتراض به فهرست یارانه‌بگیران بازگشتند.

شرکت‌های دولتی ۲۵ درصد بودجه خود را در بخش سرمایه‌گذاری مصرف کردند

بر اساس گزارش تفریغ بودجه 95 سال گذشته 75درصد بودجه شرکت‌های دولتی صرف هزینه‌ جاری و 25درصد در بخش سرمایه‌ای به مصرف رسید و در مجموع هزارو542میلیارد تومان بابت کمک زیان پرداختی به شرکت‌های دولتی پرداخت شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اولین تصاویر ارسالی ربات اعزامی به نفتکش سانچی در عمق اقیانوس + عکس

وقتی بچه من و آرزو به دنیا آمد شوهرش شک کرد و ..!+ عکس

صحنه وحشتناکی که زن جوان بعد از کنار زدن پرده اتاق خواب دید + فیلم

دستگیری 55 زن و مرد در پارتی مختلط در بیرجند / آنها در وضعیت بدی بودند

یک سال بعد از ازدواج فهمیدم زنم با پسر جوانی ارتباط نامتعارف دارد/ آرایش و پوشش زنم بسیار زننده است

مجری معروف از مزاحم اینترنتی خود شکایت کرد / واکنش این مجری زن به خبر ازدواجش با فرهاد مجیدی!

حادثه سر فیلمبرداری، الناز شاکردوست را به بیمارستان کشاند +عکس

فوری / آتش سوزی مهیب در انبار قیر بندرعباس / 3 تن کشته شدند + فیلم

معلم عصبانی، دست دانش آموز نهبندانی را شکست! +عکس

برده داری جنسی11 کودک در دخمه مخوف یک قهوه خانه در غرب تهران + فیلم و عکس

اولین تصاویر زیرآبی ارسالی از ربات اعزامی به نفتکش سانچی

این جلاد داعش را می شناسید؟ / او پلیس انگلیس را مسخره کرد! +عکس

اعدام 2 جوان شیطان صفت به خاطر آزار وحشیانه عروس کرجی +عکس

از خانه نگین دوست دخترم بر می گشتم که احسان چشمم را با قمه کور کرد! + عکس

سرنوشت شوم سحر دختر یک هتلدار پولدار! / 15 ساله بودم که ..!

بادیگاردی که همیشه یک چمدان دلار همراه داشت / قرار بود ماهی 6 میلیون تومان به من بدهد اما ..! + فیلم و عکس

کدخبر: 350765 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟