خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن

به گزارش رکنا ، مرگ بسیاری از هموطنان در سالهای اخیر در اثر استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی (نفتی، زغالی و گازسوز) و سوخت ناقص آنها، ‌زنگ خطری است تا در استفاده از این وسایل توجه بیشتری شود. ‌

سرپرست مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مسمومیت با گاز منوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها است و به مرگ خاموش از آن یاد می شود. ‌ منوکسید کربن ، گازی بی رنگ، بی بو، بی طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های‎‌ فسیلی ‌مانند نفت، گاز، بنزین تولید می شود و در صورت مسمومیت،فرد به خواب رفته را آرام آرام به سوی خواب ابدی و مرگ می برد.

نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن

دکتر علی یزدانی خاطر نشان کرد: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می تواند به صورت بسیار متفاوت در افراد ظاهر شود. در ‌برخی موارد علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‌استفراغ در فرد ظاهر می شود. در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‌وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‌دهد.

وی تصریح کرد: تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز منوکسید کربن که اغلب در اثر زندگی در شهرهای با هوای آلوده رخ می دهد، می تواند فرد را به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا ‌سازد. ‎علایم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال می باشد که با مقادیر پایین تری از ‌منوکسیدکربن بروز می نماید. تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز ‌اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.

نخستین اقدام برای کمک به فرد مسموم با مونوکسیدکربن

سرپرست مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است. در ‌صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسید کربن و گاز های دیگردر صورت آشنایی افراد می توانند احیای قلبی ریوی پایه را آغاز و ‌با مرکز اورژانس115 سریعا تماس را برقرار نمایند .‌برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟