شناسایی جنس مو در خانه /  با شناسایی جنس مو می‌توانید بهترین محصولات آرایشی  بهداشتی  را تهیه کنید

شناسایی جنس مو / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، بخشی از زیبایی چهره در گرو داشتن موی سالم است، بنابراین همه سعی دارند از موهای خود مراقبت کنند تا دچار ریزش، خشکی، موخوره و سایر بیماری‌های مو نشوند. اما برای رسیدگی و مراقبت درست از مو قبل از هر چیز باید جنس موی خود را بشناسید، چراکه هر جنس مویی توجه خاص خود را می‌طلبد. برای نگهداری و مراقبت از موهای چرب، خشک، وز یا نازک نمی‌توان یک نسخه پیچید. بسیار دیده شده است افراد برای تقویت و رسیدگی به موهای خود از محصولاتی استفاده کرده‌اند که هیچ تناسب و سنخیتی با جنس موهای‌شان نداشته است و با این کار نه تنها موهای‌شان شادابی و سلامت خود را بازنیافته بلکه به مرور زمان موی آنها دچار آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری شده است. پس قبل از هر اقدامی برای مراقبت، جنس موی خود را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین راهکار و محصول را برای حفظ سلامت و طراوت آنها انتخاب کنید.

چه مویی، چه رنگی؟

رنگ کردن مو میان مردان و زنان در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد. رنگ مو علاوه بر ایجاد تنوع و تغییر روحیه می‌تواند در زیبایی و درخشندگی صورت هم تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل است که بازار Store از انواع این محصولات اشباع شده است، اما سوال اینجاست که کدام محصول مناسب‌تر است؟ برای این‌که بتوانید از میان محصولات متنوعی که وجود دارد، بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کنید اول باید بدانید موی‌تان چه ویژگی‌ای دارد. به گفته کارشناسان و متخصصان مو، میان شناخت جنس و نوع مو با چگونگی استفاده از رنگ‌های شیمیایی، نوع آن، میزان مصرف و مدت زمانی که روی‌ سر می‌مانند، رابطه مستقیم وجود دارد. دقت داشته باشید رنگ‌های شیمیایی به خودی خود برای موها عوارض دارند، بنابراین بی‌توجهی به هر کدام از نکاتی که گفته شد می‌تواند سلامت موهای‌تان را به خطر بیندازد. پس شناخت جنس مو یک ضرورت است و اگر در شناسایی جنس موی خود مشکل دارید و موهای‌تان در فصول مختلف سال خصوصیات متفاوتی از خود نشان می‌دهند حتما از متخصص پوست و مو کمک بگیرید تا به شما در شناخت جنس موی‌تان کمک کند. از کنار این مسئله راحت نگذرید چون ممکن است به دلیل همین عدم شناخت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موهای‌تان وارد کنید.

چطور بفهمید موهای خشک دارید؟

اگر هنگام شانه کردن موهای‌تان خرد می‌شود و می‌ریزد، شما دچار خشکی مو هستید. خشکی مو یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به مو است که عوارضی مانند کدری، زبری، بدحالتی و شکننده بودن موها را به همراه دارد. بنابراین باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید. یکی از بهترین راه‌های ساده و طبیعی برای درمان خشکی مو، ماساژ پوست سر است، چون یکی از عواملی که سبب خشک شدن موها در افراد مختلف می‌شود، کم‌کاری ترشخ غده‌های چربی در پوست سر است. بنابراین می‌توانیم با ماساژ دادن پوست سر و تحریک غده‌های چربی آن، سبب افزایش فعالیت آن‌ها شویم. افزایش فعالیت غده‌های چربی موجود در پوست سر و ترشح چربی بیشتر به از بین رفتن خشکی، زبری و شکننده بودن موها کمک می‌کند.

شاید موهای شما چرب باشد!

همان قدر که خشکی پوست سر و کم‌کاری غدد چربی آن آسیب‌زننده است، پرکاری زیاد این غدد هم می‌تواند به مو صدمه وارد کند. یکی از آسیب‌های ناشی از تجمع چربی و فعالیت زیاد غدد چربی پوست سر، ریزش شدید مو است. علت ریزش مو این است که انباشته شدن زیاد چربی در پیاز و ریشه مو، تغذیه مو را دچار مشکل می‌کند و به مرور زمان موجب ریزش آن می‌شود. استرس، اختلالات عصبی و فشارهای هیجانی می‌توانند عوامل مهمی در پرکاری غدد چربی پوست سر باشند. تحقیقات نشان داده است بیشتر کسانی که دچار این عارضه‌اند، افرادی حساس، مضطرب و عصبی هستند، از این رو کارشناسان معتقدند برخی از افراد در مقابل فشارهای عصبی و استرسی که در طول روز در محیط خانه یا کار به آن‌ها وارد می‌شود، این گونه واکنش نشان می‌دهند. اما تمام افرادی که پرکاری غدد چربی پوست سر دارند لزوما جزو این دسته نیستند، چراکه بسیاری از افراد هم به دلیل داشتن ریشه ژنتیک همواره با این ریزش مو درگیر هستند. در واقع آن‌ها این ویژگی را از پدر یا مادر خود به ارث برده‌اند.

این رژیم را دنبال کنید

به طور کلی تغذیه مناسب و خوب بر سلامت بدن تاثیر بسیار دارد و خیلی از مشکلات و بیماری‌ها با اصلاح تغذیه و توجه به مصرف مواد غذایی، درمان و برطرف می‌شوند. پس کافی است برای داشتن بدنی سلامت و به دنبال آن پوست و موی سالم نگاهی به سبد غذایی خود انداخته و علاوه بر حذف خوراکی‌های ناسالم از مواد غذایی مناسب که بتوانند مواد مغذی بدن را فراهم کنند، استفاده کنید. اگر می‌خواهید مویی سالم، مقاوم، درخشان و زیبا داشته باشید از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید. دقت کنید بدن‌تان به طور روزانه به مقدار کافی مواد مغذی، انواع ویتامین و پروتئین، مواد معدنی و سایر ریزمغذی‌ها را دریافت کند. برای بیشتر شدن رشد مو، تقویت و استحکام آن سویا، هویج، برنج سبوس‌دار، شیر، اسفناج، نخودفرنگی، آب لیمو، ویتامینC، سبزی‌ها و گیاهان تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

عوارض خشکی مو چیست؟

خشکی مو یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به مو است که عوارضی مانند کدری، زبری، بدحالتی و شکننده بودن موها را به همراه دارد. بنابراین باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید. یکی از بهترین راه‌های ساده و طبیعی برای درمان خشکی مو، ماساژ پوست سر است.

نکات مراقبتی

•موهای خود را به طور طبیعی و بدون کمک گرفتن از وسایلی مانند سشوار خشک کنید. بعد از حمام، آب اضافی موها را به کمک حوله بگیرید و اجازه دهید موهای‌تان به طور طبیعی خشک شود. توصیه می‌کنیم برای خشک کردن مو از سشوار استفاده نکنید چون سشوار فقط لایه خارجی مو را خشک می‌کند و این مسئله سبب شکنندگی مو شده و به ساقه مو آسیب می‌زند.

• موهای خیس خود را لای حوله یا روسری نپیچید. این کار به موهای شما آسیب می‌رساند و سبب شکنندگی آن‌ها می‌شود.

• بعد از شستن موها از مواد آرایشی و بهداشتی گیاهی مو استفاده کنید، چون مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی که حاوی الکل هستند به موها آسیب می‌رسانند.

• موهای مجعد نسبت به موهای صاف به مراقبت کمتری احتیاج دارند، چون موهای مجعد مانند موهای صاف در ارتباط مستقیم با پوست سر نیستند. موهای صاف به دلیل اینکه روی پوست سر قرار می‌گیرند در تماس بیشتری با غدد چربی پوست سر هستند و زودتر چرب می‌شوند.

• خشک کردن موها با حرارت، به آن‌ها صدمه می‌رساند، اگر همچنان اصرار دارید برای خشک کردن موهای‌تان از سشوار استفاده کنید، حرارت را روی ریشه موی خود متمرکز نکنید و با فاصله مناسب ساقه موهای خود را سشوار بگیرید.

• برای این‌که موهای‌تان دچار موخوره نشود هر سه ماه یک‌بار حداقل دو سانت از موهای خود را کوتاه کنید. نگران کوتاه شدن موهای‌تان نباشید چون این کار علاوه بر جلوگیری از موخوره شدن، موها را برای رشد بیشتر تحریک می‌کند. اگر هم موهای‌تان دچار موخوره شده است، دم‌کرده گیاه باباآدم معجزه می‌کند. این گیاه را دم کنید و دم‌کرده آن ساقه مو را ماساژ دهید.

رابطه فشارهای عصبی و ریزش مو

واقعیت این است که بسیاری از بیماری‌ها در مشکلات، ناراحتی‌های عصبی، استرس، اضطراب و هیجان ریشه دارند. این عوامل در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند و در برخی افراد هم به شکل ریزش مو خودش را نشان می‌دهد. متاسفانه روند زندگی شهری امروزه ناخودآگاه با استرس‌های فراوانی همراه است، بنابراین تنها راه پیشگیری این است که با تمرکز و مدیتیشن این تنش‌ها و فشارهای عصبی را که در طول روز از بیرون به شما تحمیل می‌شود از خود دور کنید. حفظ آرامش و کنترل و مدیریت شرایط پر فشار با تمرکز، به طور قطع یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از آسیب به بدن است. برای اینکه بدنی سالم و به دنبال آن مویی زیبا و سلامت داشته باشید، به سلامت روانی خود توجه کنید و اجازه ندهید عوامل استرس‌زای بیرونی شما را دچار ضعف روحی و جسمی کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟