پوست شب‌ها به چه مراقبت‌هایی احتیاج دارد؟

پاکسازی پوست / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، توصیه می‌کنیم هرقدر که خسته و خواب‌آلود هستید، چند دقیقه وقت برای مراقبت از پوست خود صرف کنید و باور کنید با همین زمان اندک از بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های احتمالی پوست جلوگیری می‌شود.

در این مطلب ما به شما می‌گوییم با کمک چه محصولاتی و چه شرایطی می‌توانید پوستی شاداب و سرحال داشته باشید. شاید باورتان نشود اما با همین روش های ساده می‌توانید علاوه بر آبرسانی به جوانسازی و شادابی پوست‌تان کمک کنید.

قبل از خواب صورت خود را بشویید

طبیعی است که ماندن چربی و مواد شیمیایی لوازم آرایشی روی پوست ضرر دارد و علاوه بر ایجاد آکنه و جوش، سبب باز شدن منافذ پوست و پیری و فرسودگی آن می‌شود، بنابراین یادتان باشد قبل از شستن و پاک کردن صورت به تختخواب نروید. البته پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصتی که برای‌تان مقدور است این مواد و آلودگی‌های محیطی را از صورت خود پاک کنید و اجازه دهید پوست‌تان نفس بکشد. اما اگر در طول روز و بعد از مراجعه به خانه وقت این کار را نداشتید، حتما قبل از خواب صورت خود را بشویید.

بهتر است پیش از شستن صورت، مواد آرایشی روی پوست خود را با کمک یک پاک‌کننده پاک کنید. سعی کنید از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که به‌راحتی و بدون آسیب پوست شما را از این مواد تمیز کند. برای پاک کردن صورت از پارچه یا پد کتانی استفاده کنید و پس از آن با یک شوینده و پاک‌کننده ملایم صورت خود را بشویید.

پوست‌تان را برای ساخت کلاژن تحریک کنید

به خوبی می‌دانید که راز زیبایی و جوان ماندن پوست صورت در حفظ و تولید کلاژن آن نهفته است. در‌واقع علت اینکه پوست شل می‌شود، چروک می‌افتد، لک می‌آورد و نمی‌تواند جای زخم را ترمیم کند این است که تولید کلاژن آن کاهش یافته است.

کاهش تولید کلاژن با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و اگر بتوانیم سطح تولید کلاژن را بالا ببریم، دیرتر دچار پیری پوست شده و جوان و زیبا می‌مانیم. ویتامین‌A بر تولید کلاژن بسیار تاثیر دارد، بنابراین می‌توانید با استفاده از محصولاتی که سرشار از این ویتامین هستند، مانع توقف یا کم شدن تولید کلاژن در پوست‌تان شوید. این ویتامین در کرم‌های رتینوئید به میزان فراوان وجود دارد و با استفاده از یک کرم شب رتینوئیدی می‌توانید سطح کلاژن پوست خود را حفظ کرده و از افتادگی، شلی، عمیق شدن خطوط و چروک صورت خود پیشگیری کنید. لازم است یادآوری کنیم کرم‌های رتینوئید تا حد زیادی لک‌های قهوه‌ای را هم کمرنگ می‌کنند. البته می‌توانید با مشورت پزشک از انواع دیگر ویتامین A هم استفاده کنید.

پوست شاداب‌تر با کرم شب

توصیه می‌کنیم قبل از خواب و پس از شستن صورت حتما از کرم مخصوص شب استفاده کنید. هنگام خواب ماهیچه‌ها رها شده و استراحت می‌کنند بنابراین منافذ پوست بازتر می‌شود و کرم به‌راحتی در عمق پوست نفوذ کرده و به ترمیم آسیب‌ها کمک می‌کند. کرم‌های شب به‌دلیل غلظت بیشتر و داشتن مواد مغذی و ویتامین‌های مفید، ضمن مرطوب نگه داشتن پوست و ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، به کلاژن‌سازی و تولید فیبرهای الاستین پوست هم کمک می‌کند.

استفاده از کرم شب کمک می‌کند پوستی شاداب‌تر داشته باشید و جوان به‌نظر برسید. لازم است بدانید که برخی کرم‌‌های شب رتینول و لایه‌بردار دارند و می‌توانند لکه‌های پوستی را کمرنگ یا برطرف کنند، اما اصولا استفاده از این کرم‌ها بعد از 30‌سالگی توصیه می‌شود.

با حلقه‌های سیاه بجنگید

با بالارفتن سن پوست نازک اطرف چشم، تحلیل رفته و نازک‌تر می‌شود، در نتیجه راحت‌تر چروک برداشته و دور چشم حلقه‌های سیاه رنگ به‌وجود می‌آید.

اگر می‌خواهید از این آسیب جلوگیری کرده و همیشه چشمانی درخشان و شاداب داشته باشید، سعی کنید به‌طور مرتب از کرم‌های دور چشم استفاده کنید.

این کرم‌ها در بازسازی پوست و رفع گودی و سیاهی اطراف چشم تاثیر زیادی دارند.

کرم‌های دور چشم خوب، کرم‌هایی هستند که حاوی ویتامین‌های A,C,E یا K باشند. چون این ویتامین‌ها به ترمیم پوست کمک کرده و گودی زیر چشم را از بین می‌برند. استفاده از سرم زیر چشم، کمی پوست را خشک می‌کند، بنابراین اگر از سرم استفاده می‌کنید، بعد از آن اطراف چشم خود را با کرم سبک زیر چشم مرطوب کنید تا رطوبت و آب پوست‌تان حفظ شود.

مراقبت از دست‌ها و پاها در شب راحت‌تر است

شب‌ها راحت‌تر می‌توان از پوست دست‌ها و پاها مراقبت کرد، چون در طول روز مدام دست و پا درگیر فعالیت و کار هستند.

مراقبت از پا: برای اینکه پوست پاهای‌تان نرم و لطیف باشد، چند بار در هفته شب‌ها که پاها در استراحت هستند، با استفاده از کرم و لوسیون آنها را مرطوب و چرب کنید. بهتر است از لوسیون‌هایی استفاده کنید که حاوی حداقل 12درصد اسید لاکتیک باشند. اسید لاکتیک پوست‌های خشک و ضخیم را از بین برده و پوست پاها را لطیف و نرم می‌کند. کرم‌های حاوی شی‌باتر یا گلیسیرین هم برای نرم کردن پوست پا به‌ویژه پاشنه آن خیلی موثر است.

بهتر است بعد از اینکه پاها را با این کرم‌ها چرب و آغشته کردید یک جوراب نخی پا کنید و اجازه دهید پای‌تان تا صبح در آن استراحت کند.

البته این کار برای مناطق مرطوب یا فصل‌های گرم سال توصیه نمی‌شود چون ممکن است دچار عفونت‌های قارچی شوید.

مراقبت از دست: پوست دست به دلیل تماس زیاد با اشیا و انواع مواد شوینده به شدت در معرض آسیب است و به مراقبت ویژه احتیاج دارد اما از آنجا که در طول روز مدام درگیر کار هستیم امکان استفاده از کرم‌های قوی و تقویت‌کننده وجود ندارد؛ چون دست‌های چرب در تماس با وسایل کار و حتی موها و لباس‌ها، سبب لک شدن و چرب شدن آنها می‌شوند.

بنابراین شب‌ها زمان مناسبی برای استفاده از یک کرم چرب و سنگین مثل کرم‌های حاوی شی‌باتر است. قبل از خواب روی دست‌ها و کوتیکول‌ها (پوست پایین ناخن) را با کرم آغشته کرده و اجازه دهید تا صبح استراحت کنند

نازکی اطراف چشم با بالارفتن سن

با بالارفتن سن پوست نازک اطرف چشم، تحلیل رفته و نازک‌تر می‌شود، در نتیجه راحت‌تر چروک برداشته و دور چشم حلقه‌های سیاه رنگ به‌وجود می‌آید. اگر می‌خواهید از این آسیب جلوگیری کرده و همیشه چشمانی درخشان و شاداب داشته باشید، سعی کنید به‌طور مرتب از کرم‌های دور چشم استفاده کنید.

این کرم‌ها در بازسازی پوست و رفع گودی و سیاهی اطراف چشم تاثیر زیادی دارند. کرم‌های دور چشم خوب، کرم‌هایی هستند که حاوی ویتامین‌های A,C,E یا K باشند.

رابطه فرم خوابیدن و پوست

اگر عادت داشته باشید همیشه به یک سمت بخوابید، می‌توانید به وضوح تاثیر آن را به صورت خطوط ببینید. پزشکان باتوجه به همین خطوط می‌توانند فرم خوابیدن شما را تشخیص دهند. بهترین روش این است که سعی کنید به کمر یا به اصطلاح طاق باز بخوابید تا صورت شما تحت هیچ فشاری قرار نگیرد. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که فقط به پهلو می‌خوابید و در وضعیت دیگر خواب‌تان نمی‌برد، سعی کنید خود را عادت دهید که به پهلوی دیگر بخوابید. این کار در ابتدا سخت است و ممکن است در طول شب بی‌اختیار تغییر جهت دهید ولی همین که صورت شما کمتر در یک حالت ثابت بماند، کلی در پیشگیری و کنترل چروک صورت‌تان موثر است. هیچ‌وقت روی شکم یا به اصطلاح دمر نخوابید چون با فشرده شدن صورت به بالش، چین و چروک‌های بیشتری در چهره‌تان ایجاد می‌شود.

طراوت و زیبایی لب‌ها

طراوت، شادابی و خوش‌رنگی لب‌ها در زیبایی صورت نقش مهمی دارند، اما امروزه خانم‌ها به دلیل استفاده از مواد آرایشی شیمیایی، تماس با هوای خشک و آلوده، استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌های ناسالم و... با معضل خشکی پوست لب‌ها و حتی گاهی ترک آن‌ها درگیر هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید سلامت و زیبایی لب‌های خود را دوباره به دست آوردید، مراقبت شبانه از آن‌ها را فراموش نکنید. برای این کار فقط کافی است مقداری گلبرگ گل رز را در شیر خیس کرده و سپس آن‌ها را له کنید تا به شکل خمیر در آیند. هر شب قبل از خواب از این خمیر روی لب‌های خود بمالید تا بعد از چند شب میزان تاثیر آن را بر سلامت و طراوت لب‌های‌تان ببینید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟