آیا اسپری باز‌کننده بینی اعتیاد‌آور است؟

اسپری بازکننده بینی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، این اسپری‌ها به دلیل اثر سریع و برطرف کردن گرفتگی در چند ثانیه طرفداران بسیاری دارند، اما مثل هر داروی دیگری عوارض جانبی داشته و خیلی هم بی‌ضرر نیستند. در واقع این اسپری‌ها هم انواع مختلفی دارند که ممکن است بعضی از آن‌ها تاثیر معکوس بر گرفتگی بینی داشته ‌باشند. حتی ممکن است خودتان هم متوجه شده‌ باشید که بعد از چند روز استفاده دیگر تاثیر روزهای اول خود را ندارند. دچارشدن به اتفاق یعنی بدون آن‌که بدانید به اسپری بینی خود معتاد شده‌اید و برای بازشدن بینی نیاز به مصرف بیشتر و بیشتر آن خواهید داشت. اما چطور می‌توانیم از بروز این مشکل پیشگیری کنیم؟ برای گرفتن جواب این سوال و آشنایی بیشتر با عوارض مربوط به اسپری‌های بینی با دکتر بابک تجنی گفت‌وگو کردیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

چطور باید از اسپری بینی استفاده کنیم؟

بسیاری از افرادی که دچار گرفتگی مزمن بینی می‌شوند، به انتخاب خود سراغ اسپری‌های بینی بدون نسخه می‌روند، اما بهتر است بدانید اگر این مشکل را دارید بهتر است هرچه زودتر با یک پزشک مشورت کنید. اگر علائم گرفتگی بیشتر از 2 روز طول کشید وقت آن است که با دکتر خود تماس بگیرید. البته جدا از تجویز داروی درست، باید نحوه صحیح استفاده از آن را هم بلد باشید.

برای نتایج بهتر خوب است قبل از زدن اسپری بینی، راه‌های تنفسی خود را با آب‌نمک یا اسپری‌های ضعیف‌تر پاک‌سازی کرده و سپس از ترکیب‌های قوی‌تر مثل اسپری‌های حاوی استرویید استفاده کنید. برای درست اسپری کردن، اول با نگاه‌ کردن به پای خود شروع کنید (سرتان را پایین بگیرید). بعد اسپری را وارد یکی از سوراخ‌های بینی کنید، اما آن را در جهت گوش خود نگه دارید. با یک دست سوراخ دیگر بینی را ببندید تا مایع از آن خارج نشود. اگر گرفتگی بینی شما ناشی از آلرژی است، باید انتظار مصرف روزانه اسپری بینی را در طول سال یا درست قبل از فصول حساسیت خود داشته ‌باشید؛ مثلا اگر کسی به گرده‌ گل که در فصل بهار باعث ایجاد حساسیت فصلی می‌شود آلرژی داشته ‌باشد بهتر است از پایان زمستان استفاده از اسپری خود را شروع کرده و اوایل تابستان آن را کنار بگذارد.

نفس بکش

اسپری‌های برطرف‌کننده گرفتگی بینی از نوع ضدگرفتگی با بستن راه عوامل ایجاد احتقان در خون مسیر تنفس شما را باز می‌کنند. به همین دلیل هم تاثیر آن‌ها آنی است و با یک اسپریت، بینی شما کاملا باز می‌شود. اما اگر برای مدتی به صورت مداوم از این اسپری‌ها استفاده کنید بینی شما به این دارو عادت می‌کند و مجبور می‌شوید برای باز نگه‌داشتن راه تنفسی به‌صورت مداوم از اسپری استفاده کنید. درواقع اعتیاد به این دارو آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتد که در دستورالعمل استفاده از این اسپری‌ها آمده برای مدت بیشتر از 3 روز به‌صورت مداوم از آن‌ها استفاده نکنید. البته خبر خوب این‌که انتخاب‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در کنار بازکردن بینی شما، مقاومت دارویی کمتری در بدن ایجاد کنند.

انتخاب های دیگری هم دارید!

همان‌طور که گفتیم، انواع دیگری از اسپری‌های بینی با عوارض کمتر هم وجود دارند و یکی از این داروها که معمولا برای افراد دچار آلرژی تجویز می‌شود، هستند. این دارو به دلیل خاصیت ضدالتهاب خود می‌تواند علاوه ‌بر بازکردن بینی به کاهش تورم سطح داخلی بینی هم کمک کند. البته این اسپری‌ به دلیل داشتن استرویید باید حتما توسط پزشک تجویز شود و نباید به‌صورت خودسرانه آن را استفاده کنید. انواع دیگری از اسپری‌های بینی هم در بازار Store هستند که شاید به اندازه نمونه‌های رایج قدرتمند نباشند، اما برای نظافت راه تنفسی کارایی لازم را دارند. از این جمله می‌توان به اسپری‌های با پایه آب‌نمک اشاره کرد که عوارض جانبی ندارند و در صورت استفاده صحیح می‌توانند به پاک‌سازی راه‌ تنفسی و برطرف‌شدن گرفتگی کمک کنند. اسپری‌های بینی که حاوی استروییدها نیستند هم می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 520807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟