با سرما خوردگی کنار بیاییم

از این‌رو آشنایی بیشتر با نشانه‌های بیماری و راهکارهای درمانی برای کاهش عوارض بیماری و همچنین کاستن استرس والدین جوان ضروری به نظر می‌رسد.

دکتر حجت درخشان فر در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: مهم‌ترین عامل بروز سرماخوردگی، ویروسی به‌نام «راینوویروس» است که البته این ویروس عامل بروز 30 تا 50 درصد بیماری‌های حاد تنفسی هم محسوب می‌شود. ویروس‌های دیگری نیز در بروز سرماخوردگی نقش دارند که از میان آنها می‌توان به ویروس آنفلوانزا، پارا آنفلوانزا و آدنوویروس‌ها اشاره کرد.

این فوق تخصص طب اورژانس می‌افزاید: سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری در بین کودکان است که با افزایش سن، احتمال ابتلا به آن کاهش می‌یابد. کودکان به‌طور متوسط 6 تا 8 بار در سال و بزرگسالان 2 تا 3 با در سال دچار این بیماری می‌شوند. هرچند ابتلا به سرماخوردگی در همه فصول دیده می‌شود اما برخی شرایط مانند سرمای هوا یا حضور در مهد کودک‌ها خصوصاً در 3 سال اول عمر احتمال ابتلا به سرماخوردگی را در کودکان افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه انتقال ویروس سرماخوردگی از طریق ذرات آلوده تنفسی یا تماس مستقیم صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: معمولاً یک تا 3 روز بعد از ابتلا به بیماری یا تماس با فرد آلوده علائم بیماری نمایان می‌شود. دوره اصلی بیماری به طور متوسط بین 3 تا 7 روز طول می‌کشد، اما در 10 درصد موارد ممکن است تا دو هفته هم به‌طول بینجامد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نشانه‌های این بیماری را چنین شرح می‌دهد: از میان نشانه‌های سرماخوردگی می‌توان به ترتیب ظهور به درد یا سوزش گلو، گرفتگی یا آبریزش بینی و در 30 درصد موارد بروز سرفه که معمولاً از نوع سرفه‌های خشک است، اشاره کرد. همچنین ممکن است افزایش ترشحات بینی و درجاتی از احتقان و التهاب مخاط بینی و حلق و تغییر رنگ و قوام ترشحات بینی هم در جریان سرماخوردگی رخ دهد. بنابراین این تصور که تغییر رنگ و قوام ترشحات بینی به معنی پیدایش سینوزیت است همیشه درست نیست.

دکتر درخشان فر خاطرنشان می‌کند: معمولاً بروز تب در سرماخوردگی شایع نیست اما مواردی هم وجود دارد که بیمار تب می‌کند. در بیشتر مواقع تب ناشی از سرماخوردگی خفیف بوده و در دو روز اول بیماری دیده می‌شود و بهبود می‌یابد.

عفونت حاد گوش میانی عارضه‌ دیگری است که در 5 تا 30 درصد موارد به‌دنبال سرماخوردگی دیده می‌شود. ممکن است 5 تا 13 درصد مبتلایان به سرماخوردگی نیز دچار سینوزیت چرکی شوند البته گاهی هم مشاهده شده که سرماخوردگی به تشدید حملات آسم در برخی از بیماران منجر شده است.

این متخصص در ادامه به گرفتگی بینی به‌عنوان یکی از مشکلات کلافه‌کننده بیماران اشاره کرده می‌گوید: برای رفع این مشکل در شیرخواران، می‌توان ترشحات بینی را با استفاده از یک مکنده با سر نرم خارج و مسیر تنفس وی را باز کرد. افزایش رطوبت محیط با دستگاه‌های مرطوب‌کننده یا قرار دادن ظرف آب روی یک منبع حرارتی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

استفاده از قطره یا اسپری بینی نیز برای کودکان بسیار مفید است. در واقع بهتر است در هر نوبت سرکودک را به عقب برده و 2 تا 4 قطره از محلول کلروسدیم را داخل هر سوراخ بینی کودک بریزید. بعد از یک تا دو دقیقه با خم کردن سر کودک به جلو و به‌صورت غیر فعال یا با استفاده از مکنده ترشحات را از بینی او خارج کنید تا بتواند براحتی نفس بکشد.

به‌گفته این استاد دانشگاه، برای کاهش آب ریزش بینی هم می‌توان از آنتی هیستامین استفاده کرد اما باید بدانید که استفاده از آنتی هیستامین برای کودکان زیر دو سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. درصورت وجود تب و سردرد و دردهای عضلانی نیز می‌توان از استامینوفن بهره جست.

دکتر درخشان فر تأکید می‌کند: معمولاً سرفه در سرماخوردگی خفیف است و نیاز به درمان جداگانه ندارد، اما در صورتی که بیمار را آزار دهد می‌توان از ترکیبات آنتی هیستامین مانند کدئین و دکسترومتورفان استفاده کرد. البته باید به یاد داشته باشید که استفاده از خلط آور‌ها در کودکان توصیه نمی‌شود.

وی درباره تأثیر استفاده از ویتامین ث و روی بر درمان سرماخوردگی می‌گوید: تا به حال موردی که ثابت کند ویتامین ث و روی در درمان سرماخوردگی مؤثر باشد یافت نشده است. واکسن آنفلوانزا نیز که به‌صورت شایع برای کودکان استفاده می‌شود تأثیری در پیشگیری از بروز سرماخوردگی‌های مکرر ندارد ولی از بروز آنفلوانزا که ممکن است یک تا 2 بار در سال کودک را مبتلا کند، پیشگیری می‌کند. در واقع با تلقیح واکسن آنفلوانزا بیماری خفیف‌تر خواهد بود. بنابراین این تصور که واکسن آنفلوانزا مانع ابتلا به سرماخوردگی می‌شود غلط است. البته استفاده از واکسن آنفلوانزا در کودکان زیر شش ماه نیز توصیه نمی‌شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟